سازمان بسیج جامعه پزشکی در آزادسازی خرمشهر دارای نقش محوری بود که کلید طلایی در توسعه عملیات بیت المقدس در به نتیجه رساندن این عملیات محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۲۱۵۲۶
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، عملیات «بیت المقدس» با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» در ساعات اولیه بامداد ۱۰ اردیبهشت ماه۶۱ با هدف آزاد سازی ‏خرمشهر آغاز شد. این عملیات در چهار مرحله انجام گرفت. در مرحله اول این عملیات، منطقه سر پل به مساحت ۸۰۰ کیلومتر ‏تصرف شد. در مرحله دوم که در ۱۶ اردیبهشت ۶۱ صورت گرفت، نیروهای ایرانی در شمال خرمشهر مستقر شده، جاده اهواز ـ ‏خرمشهر و نیز مناطق دیگری را آزاد کردند. مرحله سوم عملیات در ۱۹ اردیبهشت ۶۱ آغاز و تلفات و خسارات سنگینی به دشمن ‏وارد کرد و سبب شد تا بالاخره نیروهای خودی در دروازه‌های شهر مستقر شوند‎.

در ‌‌نهایت مرحله چهارم عملیات در اول خردادماه ۸۱ آغاز و پس از درگیری شدید و محاصره بی‌امان دشمن، روز سوم خرداد ماه ‏‏۶۱ انبوه نیروهای دشمن از مقاومت دست برداشته و با شعارهای «الموت لصدام و دخیل الخمینی» تسلیم نیروهای ایرانی شدند. بدین ‏ترتیب خرمشهر پس از ۳۴ روز مقاومت در برابر دشمن که در تاریخ ۴/۸/۵۹ اشغال شده بود، پس از ۵۷۵ روز و طی ۲۵ روز ‏عملیات در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد ۶۱ آزاد شد. ‎

‎۲۲ ‎هزار و ۵۰۰ شهید و مجروح برای آزادی یک شهر‎

‎ ‎آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد کل شهدای عملیات بیت المقدس (۲۵ روز عملیات طی چهار مرحله) بالغ بر ۵۵۵۳ نفر می‌شود که از این ‏میان ۱۰۸۶ نفر نیروی ارتش و مابقی از نیروهای سپاه پاسداران و بسیجیان بودند. گفتنی است که تعداد مجروحین این عملیات به بیش ‏از هفده هزار نفر بالغ می‌شود. همچنین مطابق آمار تعداد تلفات دشمن به صورت کشته و زخمی ۱۶ هزار و اسیر ۱۹ هزار نفر بوده ‏است‎.

اصفهانی‌ها بیشترین شهدای آزادسازی خرمشهر‎

بر اساس آمار مرکز آمار و اطلاعات بنیاد شهید انقلاب اسلامی تمامی استان‌ها در عملیات بیت المقدس اعزام نیرو داشته‌اند. با توجه به ‏اطلاعات موجود بیشترین درصد شهدا به ترتیب مربوط به استان اصفهان با ۲۷/۱ درصد، استان تهران با ۱۳/۶ درصد و استان ‏خوزستان با ۱۲/۳ درصد است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیشترین درصد فراوانی شهدای عملیات بیت المقدس در دامنه سنی ‏‎۲۰-۱۶ ‎سال (۴۹/۴درصد) و ۲۵-۲۱ سال (۳۱/۵درصد) بود‌ه‌اند.

رایو بغداد: خرمشهر مثل بصره‎

‎ ‎اهمیت آزاد سازی خرمشهر تا جایی بود که که نیروهای متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما، برای آزادی ‏خرمشهر در اطلاعیه‌ای به نیروهای خود دستور داده بودند که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای ‏عراق در نظر داشته باشند.

همچنین تجهیزات و امکانات دفاعی دشمن در این منطقه نشان می‌داد که عراق خرمشهر را به عنوان نماد ‏پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قیمت، ‌ این شهر را در تصرف نیروهای خویش نگهدارد. فتح ‏خرمشهر در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، موجب شد که بخش قابل توجهی از نیروهای مهاجم عراقی به اسارت نیروهای جمهوری ‏اسلامی ایران در آیند‎.

‎ ‎امام خمینی (ره) در سوم خرداد ۱۳۶۱به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایرانیان کردند، در اولین بخش این بیانیه آمده ‏است: «با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان ‏متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود‎» ‎.

تیترهای به یادماندنی درباره آزادسازی خرمشهر

بازتاب رسانه‌ها نیز در این میان قابل توجه بود و نشان از اهمیت زیاد این ماجرا داشت، در آستانه ورود قوای ایران به خرمشهر ‏بخش فارسی «رادیو بغداد» مکرر اعلام می‌کرد: «دفاع از خرمشهر دفاع از بصره است و آبروی امت عربی در گرو دفاع از ‏خرمشهر است.» این رادیو تلاش می‌کرد سربازان وحشت زده عراقی را به مقاومت وادار کند. ‎

 مرور گزارش «رادیو بی‌بی سی» هم در این باره جالب است: «حوادث چند روز اخیر و ادعاهای عراق دایر بر عقب‌نشینی طبق ‏برنامه، سرپوشی بر دامنه شکست این کشور به شمار می‌آید. ظرف دو ماه گذشته تقریباً تمام قوایی که در خوزستان موضع گرفته ‏بودند، مجبور به عقب‌نشینی شدند. سقوط سریع خرمشهر به خصوص باعث سرافکندگی عراق شده است. طبق آمار، ۳۰ الی ۴۰ ‏هزار سرباز از این شهر دفاع می‌کردند و فاصله آن تا مرز چند کیلومتری بیشتر نبوده است‎.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم سقوط خرمشهر را شکستی توهین‌آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ ۲۰ماهه ارزیابی کرد. ‏‏ «رادیو لندن» نیز به نقل از کار‌شناسان، پیروزی در خرمشهر را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های ایران بر شمرد. روزنامه ‏‏ «نیویورک تایمز» نیز عقب‌نشینی عراق را به عنوان بزرگ‌ترین شکست برای عراق در طول جنگ دانست‎

روزنامه ‏‎ «‎واشنگتن پست» نیز عامل پیروزی ایرانیان را شیوه حملات زمینی ایران و تکمیل آن در مراحل مختلف دانست و تاکید کرد، ‏عراقی‌ها هنوز یارای فراگیری آن را ندارند. مجله آلمانی «اشپیگل» نیز روحیه شهادت‌طلبی و تعصب را عامل پیروزی‌های اخیر ‏ایران دانست و مجله پاکستانی «مسلم» بر نقش ایمان و قدرت روحی تاکید کرد.

نقش بسیج جامعه پزشکی در آزادسازی خرمشهر

نقش بسیج جامعه پزشکی ایثارگر در نبرد آزادسازی خرمشهر به دلیل حضور پزشکان و پیراپزشکانی است که تحت ‏عنوان «پزشکان اضطراری و یا پزشکان کیف به دست» از نقاط مختلف کشور برای انجام این عملیات ‏و در پست‌های امداد، اورژانس‌ها و بیمارستان‌های صحرایی و عقبه حضور پیدا کرده بودند.

این حضور اهمیت مدیریت بهداشت و ‏درمان را در عملیات آزادسازی خرمشهر و بیت‌المقدس را دوچندان کرد.

 پزشک شهید پیش از آزادسازی خرمشهر

سازمان بسیج جامعه پزشکی در آزادسازی خرمشهر که طیفی از دانشجویان پرستاری، اتاق عمل، پزشکان عمومی، متخصصان و ‏فوق تخصصان را در نقاط مختلف مستقر شده بودند را جذب کرد، دارای نقش محوری بود که کلید طلایی در توسعه عملیات بیت المقدس در به نتیجه رساندن این عملیات محسوب می‌شود.

شهید دکتر عبدالرضا موسوی از پزشکانی که در دوران جنگ وارد عرصه دفاع ‏مقدس شد. وی در کسوت فرمانده سپاه خرمشهر و هم رزم با شهید جهان آرا بود و هردو پیش از آزادسازی خرمشهر به شهادت ‏رسیدند‎.
ارسال نظرات