دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش گفت: ۱۰۷۲ اثر از هنرمندان ۴۳ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد. ۲۰۲ نفر از شرکت‌کنندگان مسابقه ایرانی هستند.
کد خبر: ۸۵۲۱۵۴۹
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس ، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در نشست خبری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش که امروز در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اقدامات گروهک تروریستی داعش در منطقه، بهمن‌ماه سال گذشته برای به تصویر کشیدن ماهیت این گروهک، اقدام به برگزاری مسابقه کاریکاتور داعش در عرصه بین‌المللی کردیم. این رویداد توسط سازمان فرهنگی هنری اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار شد.

وی ادامه داد: در ابتدای اطلاع‌رسانی سایت‌های ترکیه، آذربایجان و چین مشارکت داشتند و برزیل کارتون هم در آمریکای لاتین خیلی گسترده و مؤثر کار اطلاع‌رسانی را دنبال کرد که این اقدامات ما را به نتایج خوبی رساند و آثار به دست آمده شاهد بر این مدعاست.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش یادآور شد:  1072 اثر از هنرمندان 43 کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد. 202 نفر از شرکت کنندگان مسابقه ایرانی هستند و سپس اندونزی با 22 هنرمند، برزیل با 17 هنرمند، چین با 15 هنرمند و ترکیه هم با 15 هنرمند بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند.

* کاریکاتوریست‌های ایرانی بیشترین جوایز را درو کردند

وی درباره داوری آثار، افزود: داوری آثار روز 11 اردیبهشت توسط محمدحسین نیرومند، مازیار بیژنی و بنده انجام گرفت. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان، ایرانی بود، شانس رقابت و انتخاب بیشتری را از آن خود کردند. در واقع تقریباً بیشتر جایزه‌ها را هنرمندان ایرانی درو کردند و فقط 4 هنرمند خارجی توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

شجاعی‌طباطبایی با اشاره به جوایز مسابقه گفت: برای آثار برگزیده بخش‌های کارتون و کاریکاتور چهره را در نظر گرفتیم که از نفرات اول تا سوم هر بخش به ترتیب 1500 دلار، 1000 دلار و 700 دلار تعلق می‌گیرد و به 6 اثری که شایسته تقدیر شدند، 500 دلار در نظر گرفته شده است.

* جایگاه کاریکاتوریست‌های ایرانی در دنیا

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش ادامه داد: کیفیت کارهای کاریکاتوریست‌های ایرانی در این مسابقه و دیگر مسابقات بین‌المللی به قدری بالاست که معمولاً در مسابقات جوایز اصلی را به خود اختصاص می‌دهند. حتی حضور ایران در مسابقات بین‌المللی کاریکاتور آن قدر اهمیت دارد که برخی جشنواره فراخوان خود را به زبان فارسی نیز اعلام می‌کنند.

وی افزود: در کشور 1000 کاریکاتوریست فعال داریم که 500 نفر از این کاریکاتوریست‌ها کارهای خوبی ارائه می‌دهند و 200 نفر از آنها نیز نخبه هستند و فکر می‌کنم چنین پتانسیلی شاید در سطح دنیا کمتر وجود داشته باشد و ما در این عرصه می‌توانیم با کاریکاتوریست‌های کشورهای برزیل و چین رقابت کنیم.

* رونمایی از کتاب مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش

وی در خصوص انتشار کتاب مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش، بیان داشت: آثار منتخب آماده چاپ شده است؛ در روز 9 خرداد همزمان با اختتامیه این مسابقه در فرهنگسرای ارسباران از این کتاب رونمایی خواهد شد.
* نمایش آثار برگزیده در فضای مجازی

شجاعی طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون تأثیر برگزاری این مسابقه، گفت: کاریکاتور صرفاً زبان تصویری برای خنده نیست اما ممکن است تلخند به همراه داشته باشد. معمولاً در کاریکاتورهایی با موضوع مسائل روز دنیا و سیاسی سعی می‌شود که مخاطب را به تفکر وا دارد، این مسابقه توانست کسانی را که در شکل‌گیری داعش نقش داشتند را افشا کند.

وی درباره انعکاس این آثار در فضای بین‌المللی گفت: این آثار در فضای مجازی انعکاس پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه ممکن است برای برپایی نمایشگاه در برخی کشورها رایزنان فرهنگی همکاری نکنند اما سعی می‌کنیم که در فضاهایی از جمله  شبکه‌های اجتماعی، سایت هنر مقاومت و ایران کارتون به نمایش بگذاریم.

* موضع سفارت قطر برای به تصویر کشیدن کاریکاتور ولیعهد این کشور

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش در خصوص عکس‌العمل مجامع بین‌المللی در برگزاری این مسابقه، گفت: بعد از اعلام فراخوان برای به تصویر کشیدن کاریکاتور چهره از کسانی که در شکل‌گیری و حمایت گروهک تروریستی داعش نقش داشتند، از سفارت قطر چندین بار پیگیری کردند تا ولیعهد قطر را حذف کنیم اما به دلیل پشتیبانی قطر از این جریان این کار را انجام ندادیم حتی آنها از طریق وزارت امور خارجه ایران وارد شدند اما نتیجه‌ای نگرفتند.

* حضور برخی از کاریکاتوریست‌های دنیا با اسم مستعار

شجاعی طباطبایی بیان داشت: خیلی از هنرمندان دنیا به واسطه عدم امنیت با اسم مستعار در این رویداد شرکت کرده‌اند؛ حتی در لبنان که به نظر می‌رسد در عرصه بین‌المللی ثبات دارد اما به واسطه نفوذ داعش در این کشور و دیگر کشورهای خاورمیانه به نوعی در معرض تهدید بوده و هستند.

* برپایی نمایشگاه کاریکاتور داعش در ایران، سوریه، لبنان و عراق

در ادامه این نشست خبری، محمد حبیبی دبیر اجرایی مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش، گفت: هنرمندان دنیا حدود 100 روز مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند که این کار با استقبال خوبی مواجه شد.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح نمایشگاه 270 اثر برگزیده در فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای ارسباران هستیم؛ ضمن اینکه 40 اثر برگزیده در مجتمع فرهنگی اسوه به نمایش در آمده است.

حبیبی خاطرنشان کرد: آثار برگزیده در کشورهای سوریه، عراق و لبنان به نمایش گذاشته می‌شود و در حال پیگیری هستیم که این آثار را در سایر کشورها به نمایش بگذاریم.

ارسال نظرات