مجید سرسنگی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس آزادسازی خرمشهر:

پرداختن به موضوع جنگ سلیقه‌ای نیست؛ وظیفه است

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، نمایشگاه عکسی با این موضوع در سالن «ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۲۱۹۳۶
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته یکشنبه 3 خرداد 1394، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، نمایشگاه عکسی با موضوع آزادسازی خرمشهر در سالن «استاد ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه عکس‌هایی از زمان هشت سال دفاع مقدس و با موضوع آزادسازی خرمشهر به نمایش درآمد.

بیان واقعیت به زبان هنر موثر است

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عباس میرهاشمی مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در سخنانی گفت: خرمشهر شهری است که در اوایل هجوم عراق به ایران و پس از یک مقاومت چند 10 روزه اشغال و پس از تلاشی 500 روزه آزاد شد. خرمشهر تاریخی گذرا نیست؛ بلکه پایه‌ای است برای امنیت کنونی ما.

میرهاشمی درباره نمایشگاه عکسِ آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: برای ماندگار کردن رویدادی بزرگ مانند آزادسازی خرمشهر چه راهی بهتر از هنر. بیان واقعیت‌ها به زبان هنر می‌تواند بسیار ماندگار و موثر باشد.

پرداختن به موضوع جنگ سلیقه‌ای نیست؛ وظیفه است

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره برگزاری نمایشگاه عکسِ آزادسازی خرمشهر در سخنانی گفت: این نمایشگاه به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و خانه هنرمندان همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آزادسازی خرمشهر بود که دشمن فهمید جنگ رزمندگان ما بر سر آب و خاک نیست؛ بلکه بر سر اعتقادات و هویت است و به راستی کسانی که در راه اعتقاد و هویت بجنگند، چه کشته شوند و چه بکشند پیروزاند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به ضعف مدیریت فرهنگی در معرفی زوایای مختلف هشت سال دفاع مقدس گفت: پرداختن به موضوع جنگ در حوزهٔ مدیریت فرهنگی سلیقه‌ای نیست؛ بلکه پرداختن به این اتفاق وظیفه است و باید همیشه ورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس هویت ایرانی مسلمان است و بهترین ابزار برای نشان دادن این هویت و تمام زیبایی‌هایی که فرزندان این مرز و بوم آفریدند، هنر است. ما بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم که نسل جوان را با هشت سال دفاع مقدس آشنا کنیم. نیاز داریم برای فرزندانمان و نسل جدید الگویی را پدید بیاوریم که آن‌ها را در مسیر درست قرار دهد. متاسفانه با وجود داشتن چنین گنجینه‌ای عظیم و ارزشمندی دِین خود را به هشت سال دفاع مقدس ادا نکرده‌ایم.

سرسنگی با اشاره به پیدا شدن پیکر مطهر 175 شهیدِ قواص در املیات کربلای چهار گفت: چند روز پیش خبر پیدا شدن 175 دلیرمرد غواص که در عملیات کربلای چهار مفقودالاثر شده بودند، منتشر شد. آن‌ها را با دستان بسته و بدون اینکه تیری شلیک کرده باشند زیر خروار‌ها خاک دفن کرده بودند. چه چیزی بهتر از این می‌تواند حقانیت ما را نشان دهد و برای رسیدن به این منظور چه ابزاری بهتر از هنر؟

پیش از افتتاح نمایشگاه عکسِ آزادسازی خرمشهر، مراسمی با موضوع نمایشگاه جشنواره نقد بنا و فضای شهری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد که در این مراسم برخی از هنرمندان عرصه دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفتند.

جاسم غضبانپور، محمدعلی جوادیان و سعید صداقی سه عکاسِ دوران دفاع مقدس بودند که در این مراسم تقدیر شدند. همچنین ناصر پلنگی و مسعود شجاعی طباطبایی هنرمندان نقاش و کاریکاتوریستی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

خانه هنرمندان ایران از 3 خرداد میزبان نمایشگاه عکس و هنرهای تجسمی با موضوع آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدساز است. این نمایشگاه‌ها در نگارخانه‌های ممیز، پاییز و می‌رمیران برقرار است.

ارسال نظرات