جلد بیست و نهم تقویم تاریخ دفاع مقدس تألیف امیر سرتیپ‌ دوم سعید پورداراب است که در آن به حوادث و رویدادهای دی‌ ۱۳۶۱ در جبهه‌های جنگ پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۵۲۱۹۵۰
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشارات مرکزاسنادانقلاب‌اسلامی، در جدیدترین اثر خود کتاب (نبرد در شرایط سخت) جلد بیست و نهم تقویم تاریخ دفاع مقدس تألیف امیر سرتیپ دوم سعید پورداراب را که در آن به حوادث و رویدادهای دی‌ 1361 در جبهه‌های جنگ پرداخته است را چاپ و روانه بازار نشر کرد.

آنچه در این کتاب مطالعه می‌فرمایید بدین شرح می‌باشد که، پس از اجرای عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر و پیروزی قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر ارتش عراق، تحولات و تحرکات وسیعی در منطقه به نفع عراق آغاز گردید و پشتیبانی‌های همه‌جانبه به‌سوی آن‌ها سرازیر شد.

در این هنگام، استراتژی عراق در دفاع از خود و جلوگیری از پیشروی رزمندگان ایران اسلامی تغییرات بنیادی کرد که در آن، سه حرکت اساسی را می‌توان نام برد که به این شرح می‌باشد:

- ایجاد سیستم‌های پیچیده‌ی مین و موانع و دفاع در چند رده در عمق؛
- استفاده از شیوه‌ی جدید کاربرد نیروها در خطوط دفاعی و اجرای دفاع متحرک علیه رزمندگان ایران اسلامی؛
- بهره‌گیری از توانمندی نیروی هوایی در بمباران نیروها و بمباران شهرها و ایجاد تلفات و ضایعات سنگین و ایجاد رعب و وحشت و تخریب روحیه‌ی رزمندگان اسلام.

نتیجه‌ی این تغییرات بنیادی در استراتژی عراق را می‌توان در عملیات رمضان مشاهده کرد که باوجود پیشروی سریع رزمندگان اسلام و شکست سنگین دشمن در بخشی از منطقه‌ی عملیات، اقدام به‌موقع ارتش عراق و استفاده از نیروهای زبده‌ی زرهی و پاتک سنگین آن‌ها، عملاً پیروزی را به شکست تبدیل نمود.

پس از اجرای عملیات ناموفق رمضان، در دیدگاه‌های فرماندهان نظامی ارتش و سپاه با درک جدید از شرایط و تحولات بنیادین ایجادشده تغییراتی حاصل شد و این تغییرات، در کاربرد نیروها نیز تأثیرگذار بود. با توجه به اینکه ارتش عراق عمدتاً در منطقه‌ی بصره و شرق آن متمرکز گردیده بود، این تفکر ایجاد شد که با انجام یک سری عملیات در سایر مناطق و کشاندن دشمن از منطقه‌ی بصره به مناطق دیگر، زمینه‌ی اجرای عملیات مهمی در منطقه‌ی جنوب فراهم شود.

بر اساس همین نگرش، مناطق موردنظر برای عملیات والفجر مقدماتی برای دسترسی به عمق خاک دشمن و قطع خطوط مواصلاتی بصره انتخاب گردید و صرف‌نظر از اختلاف‌نظرهایی که وجود داشت، سرانجام طرح عملیاتی شماره‌ی 1 کربلای 11 برای اجرای این عملیات در 24 آذر 1361 صادر شد و تصمیم گرفته شد که اجرای سلسله عملیات والفجرـ یکی پس از دیگری ـ تا انهدام کامل دشمن و رسیدن ما به حقوق حقه‌ی خود و تنبیه متجاوز ادامه یابد.

آنچه در این کتاب ـ که به نام «شرایط سخت در نبرد» نام‌گذاری شده است ـ ملاحظه خواهید کرد، شامل کلیه‌ی تلاش‌ها و فعالیت‌های قبل از عملیات و کلیه‌ی بررسی‌ها و شناسایی‌ها و تهیه‌ی برآوردها و در نهایت طرح‌ریزی و تهیه‌ی آن و صدور طرح عملیاتی و حضور گسترده و مداوم نیروهای بسیج مردمی در جبهه‌ها برای اجرای این عملیات است که از ویژگی‌های این دوره از دفاع مقدس می‌باشد.

گفتنی است که ارتش عراق نیز با آگاهی از این جابه‌جایی‌ها، بر حجم اقدامات دفاعی خود افزود و فصل جدیدی را در دفاع متحرک و دفاع منطقه‌ای به وجود آورد و در طول دوره، بمباران‌های شدیدی را در شهرها و مناطق عملیاتی انجام داد.

درمجموع، این کتاب شامل کلیه‌ی حوادث و رویدادهای مهم جبهه‌ها و درگیری‌های داخل در دی‌ماه سال 1361 می‌باشد که امید است مفید و مؤثر واقع گردد.

جلد بیست و نهم تقویم تاریخ دفاع مقدس در شمارگان 2000 نسخه و 476 صفحه و به قیمت 170. 000 ریال در خردادماه سال جاری منتشر گردیده است.

• لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن‌های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند. همچنین برای اطلاعات بیشتر از کتاب‌های منتشرشده مرکز اسناد انقلاب اسلامی به سایت www. irdc. ir مراجعه فرمایند.

ارسال نظرات