یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس به وزارت‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد کرد که افزایش حقوق متخصصین براساس پرداخت مبتنی بر عملکرد باشد اما ترتیب اثری داده نشد.
کد خبر: ۸۵۲۲۱۰۴
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر شهلا میرگلوی بیات درباره ارتباط بین طرح پزشک خانواده و نظام سلامت اظهار داشت: طرح نظام سلامت طرحی جامع است که باید طرح پزشک خانواده را هم در بر می‌گرفت.

وی گفت: طرح نظام سلامت نیازمند مدیریت‌های قوی و هماهنگی‌های خاص در سطح دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها است.
 
طرح نظام سلامت نیازمند نظارت قوی است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مشکلات اجرایی این طرح مربوط به نبود توانمندی‌های فوق‌الذکر است، ما نیاز به یک سیستم نظارتی قوی داریم که متأسفانه فقدانش باعث ایجاد مشکلات شده است.

میرگلوی بیات افزود: در بعضی موارد به دلیل پرداخت‌هایی که به متخصصین صورت گرفته ناهماهنگی و نبود تعادل در قشرهای مختلفی که در نظام سلامت مشغول به کار هستند ایجاد شده است که این یکی از ایرادات وارده به این طرح است.

درمان در اولویت طرح نظام سلامت است

وی با بیان این‌که در این طرح بیشتر به مسئله درمان توجه کرده‌اند، افزود: در این طرح با مسئله بهداشت و پیشگیری ضعیف برخورد شده است، در حال حاضر تصمیم به اجرای بحث‌های بهداشتی و پیشگیری را دارند اما هنوز نتوانستند در این زمینه اقدام موثری انجام دهند.

این نماینده مردم مرکزی، ساوه و زرندیه در مجلس درباره عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح نظام سلامت اظهار داشت: این وزارت‌خانه در زمینه داشتن تیم نظارتی مناسب برای اجرای این طرح ضعیف است.

میرگلوی بیات با اشاره به پیشنهادات کمیسیون مجلس و درمان مجلس به این وزارت‌خانه وزارت گفت: مجلس به وزارت‌خانه پیشنهاد کرد که افزایش حقوق متخصصین براساس پرداخت مبتنی بر عملکرد باشد اما ترتیب اثری داده نشد.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با توجه به این‌که منبع تامین هزینه‌ها مردم هستند یعنی یک درصد مالیات ارزش افزوده را هم مردم پرداخت می‌کنند و هشت درصد تبدیل به نُه درصد شده است، به نحو احسن منابع مالی خود را مدیریت کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: این کمیسیون درباره اجرای طرح نظام سلامت بیشتر بر مسئله بهداشت و پیشگیری تأکید داشت در حالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی مسئله درمان انرژی اولیه خود را گذاشت.

میرگلوی بیات افزود: البته درمان مسئله‌ای حاد است که این وزارت‌خانه باید آن را به عنوان یک مسئله کوتاه مدت اجرا می‌کرد اما باید در کنار درمان همزمان به مسئله پیشگیری و بهداشت به عنوان مسائل بلند مدت و میان مدت رسیدگی می‌کرد.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت یک اتفاق گذرا و یک ساله نیست بلکه تغییر روند در نظام ارایه خدمات سلامت با محوریت اقشار متوسط و آسیب‌پذیر جامعه است.

ارسال نظرات