خبرهای داغ:
آیت‌الله جوادی آملی:

یهودیان، مسیحیان و مسلمانان واقعی باید به مقابله با تکفیری برخیزند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که نگاه داشتن دین بر اساس توحید از حرف‌های بین‌المللی اسلام است، گفت: خداوند می‌فرماید اگر مسیحی و یهودی هستی، درست مسیحی و یهودی باش نه همچون اوباما که اسرائیلی است، نه همچون آل‌سعود که اجازه رسیدن دارو به مردم یمن را نمی‌دهند.
کد خبر: ۸۵۲۲۱۱۸
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری گفت: سوره مبارکه شوری بعد از این که عناصر محوری دین یعنی توحید و وحی و نبوت را مشخص کرد، درباره شریعت یک بحث مفصلی دارد.

وی با اشاره به آیه «شَرَعَ لَکُم مِّنَ ٱلدِّینِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحًۭا وَٱلَّذِىٓ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِۦٓ إِبْرَ‌ٰهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَىٰٓ ۖ أَنْ أَقِیمُوا۟ ٱلدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا۟ فِیهِ ۚ کَبُرَ عَلَى ٱلْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ ۚ ٱللَّهُ یَجْتَبِىٓ إِلَیْهِ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِىٓ إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾»، اظهار کرد: شریعت همان مورد شاربه است، نهر روانی که یک بخش از آن یک شیب نرمی دارد و قابل استفاده است و مورد شاربه است به اصطلاح آن را شریعه می‌گویند.

وی افزود: فرمود این نهر روان را خداوند جاری کرد، عقل مانند دلیل نقلی یک چراغ خوبی است که این شریعت را تشخیص می‌دهد و گرنه از عقل شریعت ساختن و آب حیات آفریدن ساختن کاری ساخته نیست، از چراغ هیچ کاری ساخته نیست و آب آفریدن کار شارع است.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که عقل یک چراغ خوبی است، اظهار کرد: صراط را شارع درست می‌کند، ذره‌ای در تنظیم راه و احداث راه نقشی ندارد، گاه تعبیر شریعت می‌شود و گاه تعبیر صراط، عقل اگر همچو آفتاب هم باشد، از او کاری ساخته نیست، آفتاب تنها راه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر عقل نباشد، تکلیفی در کار نیست، عقل نباشد یعنی چراغ نباشد و یعنی این که انسان نفهمد، اما عقلی که آمد و موجود شد کاری از عقل ساخته نیست، عقل ذره‌ای حکم ولایی ندارد، نمی‌شود گفت هر چه را مهندس ساخت، چراغ هم می‌سازد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: مهندسی و شستشوی این صراط کار اوست و ذره‌ای عقل در این قسمت‌ها سهمی ندارد، صراط و نهر را «الله» خلق می‌کند، پس «کل ما حکم به العقل، حکم به النقل»، شارع خدای سبحان است و گیرنده این شریعت انبیا و اولیای الهی هستند و به جوامع بشری تعلیم می‌کنند.

وی ادامه داد: خداوند مهندس بالذات است، دلیل عقلی و دلیل نقلی دو چراغ هستند که می‌فهمند کجا راه و کجا آب است، بنا بر این این چنین نیست که عقل یک حکمی همتای شرع داشته باشد و در کار مهندسی و آب‌آفرینی و نهر‌آفرینی دخیل باشد.

عقل تنها قانون‌شناس است و نه قانون‌ساز

مؤلف کتاب مفاتیح الحیات خاطرنشان کرد: نبی مقابل ندارد، فقیه و اصولی مقابل به نام حکیم دارد،‌ نبی در جهان امکان مقابل داشتن ندارد، نقل و عقل وسیله رسیدن هستند، خداوند دو تا حجت و دو چراغ دارد، در پایان سوره نساء فرمود ما انبیا را فرستادیم تا عقل در قیامت علیه ما احتجاج نکند و نگوید چرا راهنمایی فرستاده نشده است.

وی با بیان این که خدای سبحان فرمود ما انبیا را فرستادیم تا در قیامت عقل علیه ما احتجاج نکند، ابراز کرد: اگر ما نبی و وحی و وصی نمی‌داشتیم، عقل در قیامت در برابر خداوند دلیل و برهان می‌آورد که شما که می‌دانستی که ما به چنین جایی می‌آییم، چرا برای ما راهنمایی نفرستادی؟

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: ما یک مهندس به غیر از خداوند بیشتر نداریم، چراغ مقنن نیست، چراغ قانون‌شناس است و قانون‌ساز نیست، عقل قانون‌ساز نیست، قانون‌ساز تنها شارع است.

وی گفت: خداوند می‌فرماید ما حرف زمان نوح(ع) و قبل از زمان نوح را به شما می‌گوییم، به این دلیل که نظام هستی به احسن وجه خلق شده و ساختار انسان به احسن وجه خلق شده و پیوند انسان با جهان هستی به احسن وجه خلق شده است، لذا فرمود این نظام را نمی‌شود عوض کرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که در عصر نوح(ع) و عصر خاتم(ص) به انسان مسائل کلی و اصول را می‌گویند اما مسائل جزیی می‌ماند، اظهار کرد: به ما گفتند که از مال حلال یک خانه‌ای بساز و کسی که بخواهد دیوار برای منزلش بکشد این خانه‌اش نباید غصبی باشد حالا این که چگونه بسازد می‌فرماید «لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا».

وی تصریح کرد: چیزی از دین عوض نشده است، برای این که با ساختار عالم عوض شده است، می‌ماند جزییات که فرمود ما برای هر کدام از شما شریعتی قرار دادیم، به همین دلیل نسخ به معنای بطلان حرف قبلی اصلا در نظام الهی نیست.

دین را باید اقامه کرد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که یک وقت کسی قانونی را وضع کرده و بعد به اشتباهش پی می‌برد، افزود: این قانون منسوخ است، برای این که قبلا جاهل بودیم یا فراموش کردیم، در نظام الهی خدایی که به هر چیزی علیم و محیط است، جایی سهو و نسیان و خطا و خطیئه نیست، منتها در یک زمان حق مطلبی است و در زمان دیگر حق چیز دیگری است.

وی ادامه داد: این که مانند این که پزشکی که هیچ اشتباهی در تشخیص ندارد می‌گوید در ماه اول باید این قرص‌ها را مصرف کنی و در ماه بعد این کپسول‌ها را مصرف کنی و فرمود ما چیزی به عنوان نسخ یعنی ابطال حرف قبلی نداریم، بلکه همه این‌ها تخصیص زمانی است، ما حرف جدیدی به نوح نگفتیم، همان حرف را به شما هم می‌زنیم.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة گفت: مرحوم کاشف الغطاء گفتند این قرآن کریم آمد، عیسی و موسی(ع) را معرفی کرد و تورات و انجیل را حفظ کرد، مریم را به عنوان طاهره مطهره معرفی کرد، این کشتی‌گیری‌های یعقوب و خداوند که تحریف تورات و انجیل بود را از میان برداشت، اگر قرآن نبود، هیچ دینی در عالم باقی نمی‌ماند.

وی گفت: فرمود شما این دین را اقامه کنید، دین نماز را ستون می‌داند و نمی‌گوید نماز بخوان، چون که ستون را نمی‌خوانند، از طرفی می‌گوییم «الصلوة عمود الدین» و از طرف دیگر می‌گویند نماز را اقامه بکنید، نه این که بخوانید، انسانی که وهم و خیالش یک طرف و عقلش یک طرف و شهوت و غضب یک طرف و عقل عملی‌اش یک طرف چگونه می‌تواند نماز را اقامه کند؟

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: این جا هم فرمود دین را با هم نگاه بدارید، این جزو حرف‌های بین‌المللی اسلام است، فرمود ای یهودی‌ها و ای مسیحی‌ها اگر یهودی و مسیحی هستی درست یهودی و مسیحی باش، مانند اوباما اسرائیلی نباش، الان این یمنی‌های مظلوم مجروح هستند از گوشه و کنار عالم دارند دارو می‌فرستند همین آل‌سعود اجازه نمی‌دهند، فرمود اگر یهودی، مسیحی و مسلمان هستی راست‌قامت باش.

یهودیان، مسیحیان و مسلمانان واقعی باید به مقابله با تکفیری برخیزند

وی ادامه داد: هر یک از انسان‌ها باید ستون دین‌تان را حفظ کنند و متفرق نشوید، کسی که از جامعه و از نظام فاصله بگیرد این گرفتار شیطنت شیطان است و طعمه او می‌شود، به ما می‌گویند الان تکفیری و سلفی و وهابی به جان اسلام افتادند، مسیحی و یهودی شما می‌دانید که تکفیری و سلفی و وهابی با توحید مخالف است، باید با هم و با قدرت این دین را حفظ بکنید.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این جا هم فرمود دین را اقامه کنید و تفرقه نکنید، اظهار کرد: این نهی از تفرقه یک تکلیف مستقل نیست، بلکه در اثر اهمیت مطلب فرمود همه‌تان با هم این دین را حفظ کنید، اگر کسی بخواهد ستون را حفظ کند و ستون را زیر خیمه نگاه دارد، باید زیر پایش محکم باشد، به اهل کتاب می‌فرماید که شما بر چیزی نیستید تا این که تورات و انجیل را اقامه کنید.

وی گفت: اگر عده‌ای در اثر استخفاف دیگران خفیف‌العقل شدند و ملت خفیف، سخیف و تهی‌مغز توان این را ندارد که ستون را نگاه دارد، او نمی‌تواند خود را نگاه بدارد چه این که بخواهد دین را حفظ کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار