حضرت آیت الله شیخ علی مظلومی نجفی مشکینی(ره)درسال 1310در یک خانواده مذهبی در روستای ارجق ازتوابع مشکین شهر دیده به جهان گشود.
کد خبر: ۸۵۲۲۲۹۲
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر ، حضرت آیت الله شیخ علی مظلومی نجفی مشکینی(ره) پس از اخذ اموزه های دینی در مکتب خانه های منطقه راهی استان اردبیل گردید و از محضر علمای برجسته آن دیار بهره هایی بردند سپس برای تکمیل آموزه های حوزوی خویش راهی نجف اشرف گردیده و قریب به هفت سال ازمحضر علمای برجسته آن زمان استفاده نمود.

جزء شاگردان خاص حضرت ایت الله العظمی خویی(ره)و حضرت ایت الله العظمی شاهرودی (ره) قرارگرفتند و به درجه عالی حوزوی نائل امدند پس ازتکمیل مبانی فقهی واصولی و بهره مندی ازاساتید آن زمان با اندوخته های علمی زیاد نجف اشرف را ترک و راهی کریمه اهل بیت استان قم شد و از محضر علمای آن دیار نیز بهره ها بردند.

معظم له تدریس را جزوه ارکان اصلی در کارشان تلقی نمود و درس اصول وفقه را شروع و شاگردان مبرزی را پرورش دادند که از ان جمله می توان به حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی اصغرفرقانی(دامت برکاته)اشاره کرد.

معظم له به خاطر اینکه از مراودان و شاگردان مبرز فقیه وارسته مرجع عالی قدر جهان تشیع مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی(ره) بودند به پیشنهادحضرتش مدرسی حوزه نجف را قبول کردند ولی در یک سفرکوتاه مدت به ایران تا با خانواده در جوار مولا امیرالمومنین علی (ع) باشند و کرسی تدریس را شروع کنند بعضی ها مانع مجدد معظم له به نجف شده و حسرت ماندن درجوار حضرت علی (ع)را به کامشان تلخ می نمایند.

بالاخره وی اگر چه موانع باعث تدریس درجوار مولاعلی (ع) را نصیب حضرتش نگرداند ولی کریمه اهل بیت (علیهم السلام) استان قم باعث شوق تدریس و خدمت به اسلام را نصیبشان گرداند.

وی پس ازتکمیل مبانی علمی خویش کریمه اهل بیت را ترک و در استان تهران سکونت کرد و به خاطر مصلحت درآن زمان وارد دانشگاه تهران شده و جزء مدرسین مبرز مشغول تدریس شد.

معظم له فوق العاده باهوش و از استعداد کم نظیری برخوردار بود که در میان علما به هوش و ذکاوت بالا مشهور و علم بودند و حتی حضرات ایات مروج اردبیلی(ره) از وی به عنوان عالم باهوش تلقی می کرد ودرنقل دیگری نیزامده است حضرت ایت الله العظمی خویی(ره) از وی به عنوان طلبه ساعی و خوش استعداد یاد می کرد.

معلم اخلاق حضرت ایت الله العظمی فیض مشکینی(ره) از وی به نیکی یاد و مبانی علمی حضرتش را قبول داشت.

عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمود نوری زاده مشکینی(دامت برکاته) از علمای متقی و با سواد منطقه درباره معظم له می فرمایند در آن زمانی که بنده مسئول حوزه علمیه ملا ابراهیم اردبیل بودم مرحوم شیخ علی مظلومی(ره) را به عنوان طلبه ساعی مشاهده می کردم(خداوند رحمتشان کند)

آزاد رای بودن و دارای قدرت استدلال از جمله خصوصیات بارز حضرتش در مباحث علمی می توان یاد کرد.

در فلسفه وفقه، اصول ،کلام استاد بودند و به علوم ریاضیات اشنایی داشتند ولی تخصص ایشان در مباحث کلامی خود را نشان می داد که در اثار علمیشان کاملا ملموس می باشد.

حضرت ایت آلله شیخ علی مظلومی (ره) در تربیت فرزندان نیز دریغ ننموده اند و الحمدالله هرکدام در جامعه از جایگاه علمی و اجرایی خاصی برخور هستند و بعضی از انها در رشته های پزشکی تا تخصص ادامه تحصیل نموده اند که برای خطه سبلان تفاخر بزرگی است بر ای آن بزرگواران نیز ارزوی موفقعیت و طول عمر با عزت خواستاریم.

معظم له دارای تالیفاتی نیز بودند که ازآن جمله می توان به 1- خواسته های بشر2- دیوان اشعار(ترکی وفارسی)3- ستاره های دانش4- ترجمه وتفسیر نهج البلاغه و.که بعضی از انها چاپ و مابقی را امیدواریم در اینده نزدیک به چاپ برسد.

آن عالم ربانی پس از چندین سال تلاش علمی و معنوی بالاخره در سال 1375 دارفانی را وداع و در جوار قطعه والین شهدا درب هشت زهرا تهران دفن گردیدند.

ارسال نظرات