خبرهای داغ:
آیت الله دری نجف آبادی مطرح کرد:

هدایت معنوی مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

توجه به مسائل فرهنگ عمومی امری ضروری بوده چرا که مسائل فرهنگی گوهره حیات جامعه و جان مایه حرکت به جلو است.
کد خبر: ۸۵۲۲۴۱۱
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
به‌گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی با اشاره به به تقارن ماه شعبان با مناسبت‌های خرداد، گفت: این دو ماه یادآور ایام انقلاب، کربلا، امامت و انقلاب اسلامی بوده که در این راستا می‌بایست رویدادهای اتفاق افتاده به نسل امروز انتقال داده شود.

وی افزود: تقارن ماه‌ها و مناسبت‌های مختلف نظیر قیام 15 خرداد، سالروز ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، روز جوان، نیمه شعبان و سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی بار فرهنگی مضاعفی را بر دوش مسئولان حوزه فرهنگ وارد می‌سازد و مسئولیت خطیری را در این مسیر و ترویج فرهنگ عهده‌دار هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: هر کدام از این سوژه‌ها و مناسبت‌ها برای نهادینه کردن، تعمیق، گسترش،بال و پر دادن و آبیاری فرهنگ مثمر ثمر بوده و باید سعی کنیم که به مانند یک باغبان از این فرهنگ حراست کنیم و آن را در برابر افت‌ها و تهدیدهای احتمالی محفوظ نگه داریم و به ابیاری کاغذی اکتفا نکنیم.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ در رأس امور قرار داشته و از این‌رو باید ستاد مشترکی بین شورا و اهداف فرهنگی شکل گیرد چرا که فرهنگ تمامی عرصه‌ها را تحت شعاع قرار داده و توجه به فرهنگ بستر رشد و توسعه را در زمنیه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فراهم می‌سازد.

وی افزود: تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه باید در این ماه‌ها مورد توجه قرار گیرد و نباید تفسیر را بیگانه از قرائت در نظر گرفته شود، تفسیر باید در میان آحاد جامعه ترویج یابد تا با آشنایی با مفاهیم آیات بتوانیم به حیر و برکت در زندگی و جامعه دست پیدا کنیم و به دنبال آن شاهد ثبات در نظم اجتماعی هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کند و از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، خانواده‌ها، صداو سیما، آموزش و پرورش، مساجد و روحانیت استفاده کند و در راستای ترویج و توسعه فرهنگ سعی کنیم تا به شکل غیرمستقیم عمل کنیم تا نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنیم.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به تأکید قرآن درباره احیاء نفوس گفت: در آیات الهی بر این موضوع تدکید شده که اگر کسی را بُکشی گویی جمعی را کشته‌اید و اگر فردی را نجات دهید گویی جمعی را احیاء کرده‌اید که در حقیقت نجات از آلودگی‌ها و انحرافات مورد سفارش قرار گرفته است.

وی افزود:هدایت دینی و معنوی بسیار سازنده بوده و می‌تواند افراد را از انحرافات دور سازد که در این راستا ارگان‌های فرهنگی می‌توانند از فرصت‌ها بهره گیرند و در مسیر درست افراد را هدایت کنند، با فرا رسیدن اوقات فراغت و گستردگی فضای مجازی این وظیفه دشوارتر می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: طلاق، خانواده و آسیب‌های مربوط به سبک زندگی از جمله مواردی هستند که باید در شورای فرهنگ عمومی استان کارگروهی برای رسیدگی به آنها تشکیل شود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام‌معظم رهبری گفت: گروه‌هایی باید در استان شکل گیرد تا با تعامل از کوچکترین فرصت‌ها بیشترین بهره‌برداری‌ها را داشته باشند و فعال‌تر از گذشته در حوزه مسائل فرهنگی تلاش ورزند تا کاری ماندگار را به منصه ظهور رسانیم و از موازی کاری بپرهیزیم.

وی افزود: مسائل فرهنگی گوهره حیات جامعه و جان مایه حرکت روبه جلو است که باید دستگاه‌های مربوطه با همدلی و همزبانی هریک سهم خود را در این حوزه ایفا کنند تا شاهد رشد فرهنگی در جامعه باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: طلاق مهم‌ترین مسئله فرهنگی بوده که در استان نیز نیازمند اقدامات زیرساختی است که برای کاهش آن باید زیرساخت‌های فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم چرا که تجمل‌گرایی به عنوان یکی از عوامل در ککاهش ازدواج و افزایش طلاق مطرح است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به سرمایه‌های اجتماعی گفت: این سرمایه در سال‌های اخیر در دنیا مطرح شده که البته در فرهنگ دینی ما مطرح بوده و نمونه‌های فراوانی از آن به چشم می‌خورد ولی در مجموع برآیند همکاری‌ها و تلاش‌های اجتماعی در مصالح جامعه است که لازمه اصلی برای این سرمایه‌های اجتماعی پشتوانه اعتقادی و ایمانی است.

وی افزود: سبک زندگی از واجبترین کارها بوده که بی‌شک سرمایه‌های اجتماعی از دل آن بیرون می‌آید و برای رسیدن به مقاصد نهایی در حوزه فرهنگ باید از تجارب سایر استان‌ها بهره گیریم تا بتوانیم اعتماد اجتماعی را نیز در جامعه افزایش دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار