یادداشت/ لزوم پاسخ به بي‌احترامي سعودي‌ها

سؤال اينجاست كه چرا مسئولان ديپلماسي ايران از حق ضايع شده تيم‌هاي كشورمان و از آن مهم‌تر بي‌احترامي به نمايندگان ميليون‌ها ايراني واكنشي نشان نمي‌دهد؟! سكوت در برابر اين رفتارها عربستان را هر روز گستاخ‌تر از گذشته خواهد كرد.
کد خبر: ۸۵۲۲۴۲۵
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، بازي با تيم‌هاي عربستاني در سال‌هاي اخير به يكي از معضلات فوتبال كشورمان تبديل شده است. كارشكني‌هاي اين كشور و بي‌احترامي‌هاي تمام نشدني آنها به تيم‌هاي ايراني در روزهاي اخير به اوج خود رسيده، اما خبري از واكنش ديپلماتيك به اين بي‌حرمتي‌ها نيست.

نفت تهران و پرسپوليس با تلاش‌هاي فراوان به يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا رسيدند و تلاش كردند تا با كسب بهترين نتيجه فوتبال ايران را در قاره كهن سربلند كنند. اين در حالي است كه رفتارهاي توهين‌آميز كشور ميزبان به دردسر آنها تبديل شده است. هر دو تيم ايراني بايد با تيم‌هاي عربستاني مصاف مي‌دادند و اين بهترين فرصت براي سعودي‌ها بود تا عقده‌هاي سياسي خود را سر بازيكنان كشورمان خالي كنند. رفتارهاي غيرديپلماتيك عربستان اين‌بار از زماني شروع شد كه سرخپوشان براي رويارويي دوباره با الهلال به اين كشور سفر كردند. همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد عربستاني‌ها در رياض برخوردي زننده با كاروان پرسپوليس داشتند، نزديك به چهار ساعت آنها را در فرودگاه معطل كردند و پس از گرفتن عكس و انگشت‌نگاري به بازيكنان و كادر اين تيم اجازه خروج از فرودگاه را دادند. اين در حالي است كه قرمزها پيش از اعزام همه اقدامات لازم را براي گرفتن ويزا انجام داده بودند. بي‌احترامي‌ها به همين‌جا ختم نشد و تنها يك روز بعد همين اتفاقات و چه بسا بدتر براي نفت تكرار شد. نفتي‌ها كه فكر چنين رفتارهايي را نمي‌كردند پس از معطلي چندساعته در فرودگاه تصميم به بازگشت به ايران گرفتند. همين تصميم بود كه بالاخره عرب‌ها را وادار به صادر كردن ويزا براي كاروان نفت كرد. 

عربستان به توهين به ايراني‌ها عادت كرده و از كوچك‌ترين فرصتي استفاده مي‌كند تا به هدفش برسد. رويارويي تيم‌هاي فوتبال دو كشور بهترين زمان است كه رفتارهاي دور از تمدن خود را نه‌تنها به ايراني‌ها بلكه به تمام دنيا نشان دهد. نكته مهمي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه تمامي اين بي‌احترامي‌ها را در شرايطي تحمل مي‌كنيم كه تيم‌هاي عربستاني در بدو ورود به كشورمان با استقبال گرم مسئولان ايراني مواجه شده و با احترام كامل به محل اقامت‌شان رفتند. ميزباني كشورمان در جريان رقابت‌هاي مختلف از جمله فوتبال بارها به تأييد مقامات بين‌المللي رسيده است. اما معلوم نيست همين مقامات چرا هيچ عكس‌العملي به رفتارهاي زننده عربستان نشان نمي‌دهند. به‌علاوه اينكه‌ AFC گفته بود يك ناظر ويژه براي بازي‌هاي برگشت تيم‌هاي ايراني در عربستان در نظر گرفته كه در صورت لزوم تصميمات جدي اتخاذ خواهد كرد. منتها در فرودگاه‌هاي جده و رياض بدترين بي‌حرمتي‌ها عليه تيم‌هاي نفت و پرسپوليس رخ داد ولي دريغ از واكنش ناظر كنفدراسيون فوتبال آسيا. تنها كاري كه اين فرد به اصطلاح ناظر انجام داده، گزارشي است كه قرار شد به مقامات بالاتر خود ارائه كند، حمايتي كه با توجه به حمايت بي‌چون و چراي مسئولان AFC محال است به نتيجه برسد. 

حمله نظامي سعودي‌ها به يمن و حمايت ايران از اين كشور خون عربستان را حسابي به جوش آورده. تا آنجا كه برخوردهاي غيرحرفه‌اي آنها در مواجهه با تيم‌هاي فوتبال‌مان بدون شك ارتباط مستقيمي با اين مسئله دارد. حال سؤال اينجاست كه چرا مسئولان ديپلماسي ايران از حق ضايع شده تيم‌هاي كشورمان و از آن مهم‌تر بي‌احترامي به نمايندگان ميليون‌ها ايراني واكنشي نشان نمي‌دهد؟! سكوت در برابر اين رفتارها عربستان را هر روز گستاخ‌تر از گذشته خواهد كرد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار