وزیر بهداشت و درمان:

ضرورت تهیه ابزار کافی برای رسیدن مرجعیت علمی/ ارتقاء مقالات علمی برای تولید ثروت

وزیر بهداشت و درمان گفت: دولت و مجلس فقط 65 درصد تا 3 درصد بودجه را به امر پژوهش و تولید علم اختصاص می‌دهند به این دلیل که شاید این موضوع را صرفا تولید مقاله می‌دانند.
کد خبر: ۸۵۲۲۸۸۶
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینا، در همایش مرجعیت علمی در حوزه سلامت که صبح امروز در سالن همایش‌های صدرا با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی گفت: قرار بر این بود که تا سال 1404 به بالاترین موقعیت از جهت علمی و فناوری دست یابیم که در این راستا حرکت پرشتابی در کشور آغاز شد اما این رشد علمی باید ادامه دار باشد.

وی در ادامه افزود: ایران در آی اس آی رتبه 21 را دارد اما اگر تغییر مسیر مناسب نداشته باشیم ممکن است شرایط متفاوت شود و دچار افت شویم.

در فناوری بیش از صد رتبه از سوئیس و سوئد پایین‌تر هستیم

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که یکی از فاکتورهای مهم در مرجعیت علمی تعداد استنادات و مقالات علمی است، تصریح کرد: اگرچه از جهت مقالات علمی از سوئیس و سوئد بالاتر هستیم اما در فناوری بیش از صد رتبه با آنان فاصله داریم اگر به دانشگاه‌های دنیا نگاه کنیم فقط یک دانشگاه ایرانی در رتبه برتر دنیا قرار دارد.
وی ادامه داد: درباره نوآوری در منطقه رتبه 14 را کسب کرده ایم و یا حتی در کشورهای اسلامی نیز دارای رتبه بالایی نیستیم پس نمی توان گفت به دنبال مرجعیت علمی هستیم اما ابزار کافی در این باره را نداشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این‌که ملتی مقتدراست که از علم بیشتری برخوردار باشد تاکید کرد: آمریکا و اروپا مرجعیت علمی دارند همین موضوع باعث روحیه استعمارگری و قدرت طلبی در آنان شده و زمینه تعدی در سایر حوزه ها را از سوی آنان فراهم کرده است.

مشکلات اقتصادی و سیاسی بر مرجعیت علمی تاثیرگذار هستند

این متخصص چشم پزشک خاطرنشان کرد: برای پیشرفت و مرجعیت علمی ما نیازمند ابزار هستیم که در این‌باره حتما مسائل اقتصادی و سیاسی از اهمیت برخوردار هستند؛ اگر فقر، بی اخلاقی، دروغ و بیکاری در جامعه شیوع پیدا کند مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: نمی توان با جهان قطع مراوده کرد سپس به دنبال مرجعیت علمی بود پس باید با دنیا و کشورهای همسایه در ارتباط باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به جدا کردن آموزش عالی از وزارت علوم به عنوان اقدامی درست در زمینه بهداشت مردم ابرازداشت: این اقدام باعث غبطه کشورهای دیگر به ایران شده است.

وی درباره انتخاب مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهارکرد: اگر رئیس دانشگاهی را انتخاب کنیم که پژوهش‌گرباشد بهداشت و درمان مردم معطل می‌ماند و اگر این فرد مدام به دنبال حل مشکلات بیمارستان باشد از پژوهش باز می‌ماند و این دو مورد با هم جمع شدنی نیست.

ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز به بازنگری دارد
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر قرار است مرکز آموزشی صرفا به پژوهش بپردازد اقدام مناسبی است اما به دلیل ساخته نشدن هیچ بیمارستان جدیدی در تهران هجوم بیماران به سمت این مراکز آموزشی بوده است پس باید در ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی تجدید نظر کرد.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: ترکیه در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری خواهد کرد به این دلیل که مراکز آموزشی آنان جزو بهترین مراکز آموزشی است و بخش خصوصی فرصت های درمانی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی از بودجه به عنوان یکی از مشکلات جدی در راه رسیدن به مرجعیت علمی ابرازداشت: در کشور قوانین بودجه پژوهش تصویب می‌شود و دراین باره دولت و مجلس فقط 65 درصد تا 3 درصد بودجه را به این امر اختصاص می‌دهند به این دلیل که شاید پژوهش و تولید علم را صرفا تولید مقاله می‌دانند اما کل بودجه تحقیقات درآموزش پزشکی یک صدم بودجه دانشگاه‌های مهم کشورهم نیست.

وزیر بهداشت با بیان این‌که باید با حفظ و ارتقاء مقالات در حوزه فناوری و تولید ثروت کار کنیم گفت: اساس این موضوع برعهده سیاستگذاران کشور است و دراین باره منتقدان در وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌توانند کمک کننده باشند.
ارسال نظرات