رقابت‌هاي ليگ جهاني واليبال براي كشورمان از امروز صبح آغاز شد. بازي اول را با امريكا برگزار كرديم، اينكه چه نتيجه‌اي حاصل شد و عملكرد تيم‌ملي چگونه بود موضوع يادداشت ما نيست.
کد خبر: ۸۵۲۳۴۳۱
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، رقابت‌هاي ليگ جهاني واليبال براي كشورمان از امروز صبح آغاز شد. بازي اول را با امريكا برگزار كرديم، اينكه چه نتيجه‌اي حاصل شد و عملكرد تيم‌ملي چگونه بود موضوع يادداشت ما نيست، نگاه اين چند سطر معطوف به اين مسئله است كه با شروع بازي‌هاي تيم‌ملي واليبال دوباره تب اين رشته بالا گرفته، اينقدر كه در هر كوي و برزن مي‌توان به وضوح ديد مردم با چه حساسيت و تعصبي نتايج شاگردان كواچ را پيگيري مي‌كنند.

مي‌توان به وضوح ديد كه از هر پيروزي چقدر شادمان مي‌شوند و با هر باخت چقدر ناراحت و بعضاً عصباني، خيلي‌ها هم از كوره در مي‌روند. اينها بازخوردهاي بازي‌هاي تيم‌ملي واليبال در ليگ جهاني است؛ بازخوردهايي كه طي چند سال اخير همواره با موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي غرورآفرين همراه بوده است، اما سؤال اينجاست، چرا اين همه شور و شعف و اين همه نگاه تيزبينانه به رشته‌اي جذاب مثل واليبال تنها بايد در مقاطعي كوتاه در بين علاقه‌مندان به ورزش ديده شود؟

اين موضوع البته نه در مورد واليبال كه در خصوص ساير رشته‌ها نيز ديده مي‌شود. كشتي، وزنه‌برداري، بسكتبال و تكواندو هر كدام در مقاطعي كوتاه و همزمان با رويارويي مقابل حريفان بين‌المللي اين شرايط را درك كرده‌اند، اين رشته‌هاي پرافتخار فقط در اين مقاطع زماني است كه ديده مي‌شوند و اهميت پيدا مي‌كنند كه اين مسئله كاملاً با نگاه حرفه‌اي به ورزش مغايرت دارد.

اينكه چرا عموم مردم و علاقه‌مندان به ورزش در اكثر قريب به اتفاق روزهاي سال خبرها و اتفاقات ورزشي را فقط در فوتبال مي‌بينند علاوه بر اينكه از حاشيه‌هاي بي‌پايان اين ورزش و تبليغات و اخبار فراوان نشئت مي‌گيرد به يكسونگري رسانه‌هاي نوشتاري، مجازي و صوتي و تصويري نيز برمي‌گردد. رشته‌هاي مدال‌آور و غيرفوتبالي در طول يك سال به راحتي از ديد رسانه‌ها پنهان مي‌مانند و تنها در مواقعي رؤيت مي‌شوند كه پاي رقابت‌هايي چون ليگ جهاني، مسابقات بين‌المللي يا المپيك در ميان باشد. به راحتي مي‌توان رشته‌هايي چون واليبال، تكواندو و... را در ديد مردم قرار داد و به قول بيژن مقانلو سرمربي تيم‌ملي تكواندو مي‌توان براي آنها در سطح شهر تبليغ كرد و به مردم يادآور شد چه قهرماناني دارند تا بدين وسيله بدون حاشيه‌سازي چنين رشته‌هايي در بين مردم مطرح شوند و در ديد آنها قرار گيرند.

امروز صداوسيما با چالشي بزرگ روبه‌رو است. همزماني ديدار تيم‌ملي واليبال برابر لهستان در ليگ جهاني با فينال ليگ قهرمانان اروپا ميان دو تيم بارسا و يوونتوس باعث شده مسئولان رسانه ملي بر سر يك دوراهي تاريخي قرار گيرند. اينكه كدام بازي از شبكه سراسري پخش شود نكته‌اي است قابل تأمل كه به اهميت دادن ما به ورزش‌هاي ديگر در برابر فوتبال برمي‌گردد. در اينكه فوتبال مخاطب‌هاي خاص خودش را دارد هيچ شكي نيست، اما كي بايد كاري كرد كه رشته‌هاي ديگر ديده شود؟ مي‌توان به راحتي شور و نشاط جامعه را بين تمام رشته‌هاي ورزشي تقسيم كرد، نه اينكه به صورت مقطعي بلكه براي هميشه به شرط آنكه اطلاع‌رساني درست در اين خصوص انجام شود، به شرط آنكه قدري از دويدن به دنبال فوتبال و حاشيه‌هاي ريز و درشتش دست برداريم و نگاهي دقيق‌تر به ساير رشته‌ها داشته باشيم.

مي‌توان ورزش را طور ديگر ديد، مي‌توان ورزش را تنها فوتبال نديد، همين امروز صبح را نگاه كنيد، كسي از فوتبال حرف نمي‌زند، همه مي‌خواستند بدانند نتيجه واليبال ايران و امريكا چه شده است. مي‌توان اين حس را در تمام طول سال با بقيه رشته‌ها در مردم ديد، به شرط آنكه از نگاه صرف به فوتبال دست برداريم.
ارسال نظرات