خطیب برجسته دینی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند اسلام خیلی به سرعت به جلو حرکت خواهد کرد و ظهور امام عصر نزدیک و نزدیک تر خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۳۴۷۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

"حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی" خطیب برجسته دینی و معلم اخلاق در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج مداحان  با اشاره به ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و سخن اباعبدالله الحسین علیه السلام درباره این شخصیت ویژه گفت: در جایگاه توجه و شناخت نسبت به شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام رو آوردن به بیانات اباعبدالله الحسین علیه السلام کافی است که در دشت کربلا فرمودند خدایا اکنون کسی را به سوی تو می فرستم که شبیه ترین مردم از اخلاق و قد به پیامبر صلی الله علیه واله است.

وی ادامه داد: شباهت حضرت با رسول الله صلی الله علیه واله نکته ای است که فقط لطف خداوند است و ربطی به انسان ندارد اما مسئله مهمتر خلقیاتی است که حضرت علی اکبر علیه السلام جوری در خودشان پرورانده است که نزدیک ترین شخص به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله است.

آقا تهرانی با بیان اینکه تولد حضرت علی اکبر سال‌ها پس از رحلت حضرت رسول بوده است افزود: توجه به زمان تولد حضرت علی اکبر مسئله قابل تاملی است که باید همگان بدانند تولد حضرت حدود سی سال پس از وفات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله است یعنی حضرت با وجود اینکه هیچگاه نتوانسته است جد بزرگوارشان را ببیند شبیه ترین مردم از نظر اخلاق به ایشان است. در واقع باید گفت حضرت علی اکبر هیچ ارتباط دیداری و شنیداری با رسول الله صلی الله علیه واله نداشته است.

صفات اخلاقی نزدیک حضرت علی اکبر به پیامبر  به اراده و اختیار ایشان تنظیم شده و بار ارزشی دارد به خاطر این حضرت علی اکبر باید تحسین شود

خطیب برجسته دینی تصریح کرد: چگونه می توان کسی که اصلا پیامبر گرامی اسلام را ندیده است به گونه ای اخلاق خود را تنظیم و ترتیب دهد و که شبیه ترین به پیامبر صلی الله علیه واله باشد، این مسئله کم اهمیتی نیست. بعلاوه اینکه امری کاملا اختیاری است که در اختیار آدم است تا بخواهد چگونه باشد و به خاطر همین اختیاری بودن است که این موضوع قابل پاداشت است و ارزش گذاری می شود چون اختیار برخی امور در دست ما نیست نمونه آن شباهت حضرت با پیامبر که بر حسب ظاهر امری اختیاری است اما بخش دیگر موضوع صفات اخلاقی نزدیکی است که حضرت علی اکبر به پیامبر دارد، که به اراده و اختیار ایشان تنظیم شده که بار ارزشی دارد و باید حضرت علی اکبر تحسین شوند.

استاد اخلاق حوزه درباره ولایتمداری  حضرت علی اکبر نیز گفت: معاویه و یزید به خاطر اینکه حضرت علی اکبر علیه السلام از جهت مادری نسبت قومی با ابوسفیان داشت تلاش می کرد از این خویشاوندی در جهت جذب حضرت استفاده کند، دشمن در میدان جنگ وقتی با وی در حال نبرد است می ترسد که اگر حضرت در جنگ خراشی بردارد ممکن است مدت ها بعد یزید به حساب این نسبت فامیلی بخواهد انتقام بگیرد، به همین دلیل همه افراد از هر قبیله و طایفه ای تعدادی به ایشان حمله ور می شوند که در اینجا گفته شد "بند بند حضرت علی اکبر زده شد" به همین دلیل است.

آقاتهرانی در ادامه بیان کرد: حضرت علی اکبر علیه السلام عبارتی دارند که می فرمایند برخی خیال می کنند که خویشاوندی من موجب می شود که من حق را رها کنم، هرگز این طور نیست. حق مداری حضرت موجب می شود زندگی و راه ایشان اشکالی پیدا نکند و در جایی که منادی می آید از پدرشان سوال می کنند که آیا ما به حق می رسیم و اباعبدالله تایید می کند و حضرت پس از شنیدن این حرف می فرمایند که دیگر هیچ چیز ارزشی ندارد و مهم نیست که مارو به مرگ برویم یا مرگ رو به ما بیاید.

ولایت حق و یکی از حقایق هستی است، حضرت علی اکبر سلام الله علیه واله بهترین پاسدار ولایت بود.

وی تاکید کرد: ولایت حق و یکی از حقایق هستی است، این است که سرپرستی انسان به دست خداوند متعال خالق انسان است و ما باید فقط تحت فرمان او باشیم و هر کسی که او می فرماید. بنابریان خود خداوند متعال می فرماید پیامبر بر شما ولایت دارد، پیامبر هم می فرمایند که پس از من امیرالمومنین ولایت دارد و ایشان هم یک به یک معرفی کردند تا امام عصر سلام الله علیه واله و سپس در دوران غیبت ولی فقیه. سلسله جنبان ولایت خداوند متعال است که شکل طولی از بالا به پایین دارد. حضرت علی اکبر سلام الله علیه واله بهترین پاسدار ولایت بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم شناخت ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر سلام الله علیه واله گفت: جوانان ما برای شناخت حضرت علی اکبر واقعا باید مطالعه داشته باشند تا بتوانند از این شخصیت برجسته الگو برداری داشته باشند. کتاب های زیادی درباره این شخصیت وجود دارد که بخشی از آن در کتاب های مقاتل وجود دارد و یا دیگر آثاری همچون کتاب "یاران شیدای حسین" موجود می باشد که در آن مفصل بحث قابل مطالعه موجود است تا اینکه انسان یاد بگیرد از بهترین انسانی که خلق و خویی او به پیامبر گرامی اسلام و امام عصر نزدیک است بشناسیم و هر چه بیشتر بتوانیم به این شخصیت نزدیک تر بشویم.

خطیب برجسته دینی اظهار کرد: جوانان انرژی، قدرت و نشاط زیادی دارند و انگیزه به کارها با شتاب بیشتری است، جوان اگر بتواند کار را درست انتخاب کند مسائل را بهتر می تواند سامان دهد. نمونه آن جنگ و انقلاب  است چون دست جوانان بود، خوب سامان داده شد. درست است که مدیریت همه این ها با محوریت امام خمینی(ره) بود ولی ایشان جوانان را وسط کشیده بود تا کار را به سامان برسانند. در میدان جنگ همه رزمندها جوان بودند و کمتر افراد مسن وجود داشت، میانگین سنی که به خاطر دارم معمولا بچه ها از سن هیجده تا بیست و چند ساله بودند.

اربعین حسینی سال گذشته نمونه ای از حضور جوانان در عرصه برنامه های هیئت و عزاداری امام حسین علیه السلام بود

این استاد اخلاق بیان کرد: اگر جوانان راه را به درستی پیدا کنند موفقیت های عظیمی را به دست می آورند اما اگر راه را اشتباه بیابند به همان اندازه خطرناک می شوند و همه چیز از دست خواهد رفت. یکی از توفیقات همیشگی انقلاب ما که در برنامه های هیئت های امام حسین علیه السلام هم نمود دارد مسئله جوان گرائی است که نمونه آن در اربعین حسینی سال گذشته به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: مراسمات مختلف دینی، اعتکاف و مساجد سراسر کشور مملو از حضور جوانان است که باید خدارو شکر کرد، جنگ و انقلاب هم با همین جوانان پیش رفت و امروز هم اگر جایی لازم باشد از مقام ولایت حمایت شود، قول می دهم که نود درصد از حامیان جوانان خواهند بود. امیدواریم که این جوانان انقلابی همچنین راه را درست تشخیص دهند که اگر این روند ادامه پیدا کند اسلام خیلی به سرعت به جلو حرکت خواهد کرد و ظهور امام عصر نزدیک و نزدیک تر خواهد شد.

آقاتهرانی به توصیه های قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت درباره جوانان اشاره کرد و گفت: قرآن درباره جوانان اشارات زیادی دارد که نمونه آن اصحاب کهف است، آنها نمونه های از جوانان بودند که برابر ظلم ایستادگی کردند. نمونه دیگر حضرت ابراهیم که در برابر بت ها زمان ایستاد و مبارزه کرد. جوان ها به دلیل اینکه فطرتی پاک دارند زودتر به وجهه توحید رو می آورند. اهل بیت سلام الله علیه واله هم در بیاناتشان نسبت به جوانان خیلی به تربیت و وقت تاکید دارند که مواظبت بشود تا هدر نرود چرا که متاسفانه بسیاری از جوانان از این فرصت ها غفلت می کنند که باید توجه کنند عمرشان به بازی و وقت کشی نگذرد.

دعای ندبه ارتباط قلبی آدم را با امام عصر(عج) برقرار می کند که باید هفته ای یک بار قرائت شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نقش جوانان در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) نیز گفت: مهمترین نقش آفرینی در مهیا سازی مقدمات ظهور را جوانان می توانند بر عهده داشته باشند، دعای ندبه ارتباط قلبی آدم را با امام عصر(عج) برقرار می کند که باید هفته ای یک بار قرائت شود و در طول روز انسان متوجه اعمال و رفتار خود باشد که امروز چه کاری خوبی کرده ام که دل حضرت حجت را خوشحال کرده و مراقبت کنیم از اعمالی که ایشان را رنجوده خاطر سازد. انسان باید هر روز رفتار خود را با امام عصر و رفتار اهل بیت عصمت و طهارت چک کند.

این استاد اخلاق بیان کرد: عشق و علاقه ای زیادی که در جوانان وجود دارد را اگر شخص بتواند جهت گیری کند به سمت امام عصر(عج) جواب خواهد داد. بیداری اسلامی امروز که در سراسر کشورهای مسلمان رخ داده است توسط جوانان برپا شده منتهی باید این جوانان ی رهبری عادلی را دنبال کنند که دور نخورند، هر جایی رهبری خوبی وجود داشت مثل جوانان لبنانی که با سید حسن نصرالله در ارتباط هستند و جوانانی که در عراق با محوریت مراجع فعالیت می کنند پیروزی ها خوبی را حاصل کرده اند و موفق خواهند شد. انقلاب ما هیچگاه به خاطر وجود مبارک ولی فقیه هیچگاه به انحراف نرفت چون همه ما قبول داریم و برای این راه جان می دهیم و مهمترین افتخار ماست که از نیروی جوانی استفاده می شود و هدر هم نمی رود. پیشرفت های امروز جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته ی نیز به دلیل مدیریت درستی جوانان توسط دلسوزانی مثل مقام عظمای ولایت است که درست مدیریت شده اند و حتما این راه هدایت به سمت امام عصر خواهد بود.

وی در پایان این گفت‌وگو گفت: فکر می کنم اگر در کربلا شخصیت های همچون حضرت علی اکبر و حضرت ابالفضل العباس وجود نداشت شاید واقعه کربلا رقم نمی خورد، این دو بسیار شخصیت های بزرگی هستند که در یاری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مثال ندارند. برای همین است که امروز نیز وقتی برای زیارت این بزرگواران مشرف می شوید خیلی شاخص، پیدا و متمایز هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات