یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مالیات ۱۱ درصدی خرده‌فروشی عامل ارزانی دخانیات/ مالیات دخانیات در دنیا ۷۰ درصد است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارزان بودن مالیات دخانیات را دلیل شیوع آن دانست و افزود: ما ۱۱ درصد مالیات خرده‌فروشی می‌گیریم در حالی‌که در دنیا این رقم حدود ۷۰ درصد است.
کد خبر: ۸۵۲۳۸۴۷
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره آمار رو به افزایش سرطان در کشور اظهار داشت: در گذشته علت بسیاری از مرگ‌ومیرها مشخص نبود اما اکنون در بحث سرطان‌ها پیگیری شخصی افراد و قدرت تشخیصی ما بهتر شده است و همین خود یکی از عوامل افزایش آمارسرطان است.

این نماینده مردم سمنان و دامغان در مجلس به عواملی دیگری در بروز سرطان اشاره کرد، گفت: تغذیه نامناسب عاملی در شیوع سرطان است، سمومی که برای محصولات کشاورزی استفاده می‌شود باید به استاندارد برسد.

رستمیان در ادامه افزود: مجلس با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت چندین جلسه در زمینه حفظ سلامت مواد غذایی داشته است باید این ارگان‌ها با یکدیگر همکاری لازم را در زمینه محصولات کشاورزی و تغذیه‌ای سالم داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به آلودگی محیط‌زیست اشاره و تصریح کرد: آلودگی آب‌وهوا وخاک یکی دیگر از عوامل موثر در شیوع سرطان‌ها و ایجاد بیماری‌های مزمن هستند.

رستمیان افزود: ما باید عواملی را که در شیوع سرطان نقش دارند کم کنیم و در این راستا اقداماتی از طرف مجلس و نظام سلامت شروع شده است.

وی 75 درصد پیشگیری از سرطان را در گرو رعایت بهداشت عمومی در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: رفتارهای درست سلامتی در جلوگیری از بروز سرطان بسیار حائز اهمیت هستند به عنوان مثال سیگار کشیدن در ابتلا به سرطان بسیار موثر است پس این رفتار به عنوان عامل خطر باید حذف شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نقش مهم آموزش اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: باید از طریق سطوح مختلف آموزش ‌و پرورش و آموزش عالی و همچنین همکاری رسانه‌ها آموزش و آگاهی لازم به مردم داده شود بدین طریق می‌توانیم تقاضا را کاهش دهیم.

رستمیان به وضع قوانین محکم اشاره کرد و گفت: مغازه‌های فروش سیگار باید دارای تأییدیه وزارت صنایع باشند که خاص باشند و بتوانیم نظارت مناسب روی فعالیت آن‌ها داشته باشیم و شرایط قانونی برای فروش آن‌ها تنظیم کنیم به عنوان مثال حق فروش به افراد زیر 18 سال را نداشته باشند و نظارت مناسب بر روی فعالیت آن‌ها داشته باشیم.

تفاوت مالیات دخانیات ایران و دنیا

این نماینده مردم سمنان و دامغان در مجلس در پاسخ به این‌که چرا در کشور ما ارزانترین سیگارها یافت می‌شود، گفت: ما 11درصد مالیات خرده‌فروشی می‌گیریم در حالی‌که در دنیا این رقم حدود 70 درصد است بر همین اساس قیمت دخانیات در کشور ما بسیار پایین است.

اهمیت گران شدن دخانیات

رستمیان در ادامه افزود: آمارها نشان داده که هر 10 درصد افزایش قیمت 5 درصد کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت، با گران شدن دخانیات مصرف آن کمتر می‌شود و کاهش عرضه را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: امسال کمیسیون بهداشت تصمیم داشت مالیات را به 25درصد برساند که وزارت صنایع مخالفت کرد اما ما هم‌چنان تلاش می‌کنیم که این مالیات را افزایش دهیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تست‌های پیشگیری از سرطان اشاره گفت: ما باید جستجوی سرطان داشته باشیم ازطریق تست‌های پیشگیری و تشخیصی که متأسفانه هنوز انجام نمی‌شود و نیازمند اطلاعات عمومی و استراتژیک است.

رستمیان خاطرنشان کرد: مجلس در این باره می‌تواند قانون‌های برنامه و احکام سازمان‌ها را بنویسد و نظارت بر عملکردها داشته باشد و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی باید به عنوان نیروی فکری که می‌تواند محتوای برنامه‌ها را تولید کند و با ارگان‌های دیگر همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم را داشته باشد.
ارسال نظرات