هفته فرهنگی و هنری مقاومت در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، با شعار «ما ایستاده‌ایم» در دمشق افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۲۳۹۲۱
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، این هفته به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری جمعیت دوستی فلسطین و ایران، مؤسسه مردم‌نهاد جوانان سوری، کمیته حمایت از مقاومت لبنان، اتحادیه نویسندگان عرب و وزارت فرهنگ سوریه و با حضور هنرمندان و اندیشمندانی از ایران، سوریه، فلسطین، لبنان و عراق، نهم خرداد، در کاروانسرای تاریخی خان اسعد پاشا افتتاح شد.

در آیین افتتاحیه این هفته فرهنگی و هنری، انور حبیبی، وابسته فرهنگی کشورمان در سوریه، حجت‌الاسلام شیخ علی دعموش، نماینده حزب‌الله در سوریه، عبدالکریم شرقی، رییس جمعیت دوستی ایران و فلسطین و انس یونس، رییس مؤسسه جوانان سوری، در حضور بیش از 200 نفر از شخصیت‌های دینی، فرهنگی و علمی کشور سوریه و فلسطینیان مقیم، سخنرانی کردند.

در آغاز این مراسم، وابسته فرهنگی کشورمان در سخنانی اظهار کرد: در آستانه بیست‌وششمین سالگرد ارتحال مردی قرار داریم که الهام‌بخش و مقتدای مقاومان و آزادگان جهان معاصر است. امام روح‌الله خمینی، مردی که به کرامت انسانی معنا و روحی تازه بخشید و راه رستگاری و سعادت را از تعالیم آسمانی و قرآن کریم آموخت. همو که در استمرار خط جد بزرگوارش حسین بن علی (ع) فریاد «هیهات مناالذله» را بار دیگر در جهان طنین‌افکن کرد.

وی در ادامه گفت: سخن گفتن از پایداری و مقاومت دربرابر ملت و دولتی که بیش از 4 سال است مردانه و یک‌تنه برابر هجوم تروریست‌هایی از نقاط مختلف جهان قد خم نکرده و استوار ایستادگی کرده است، کار دشواری است؛ چرا که شما خود صاحبان اصلی مقاومت و تجسم واقعی پایداری هستید.

وابسته فرهنگی ایران در سوریه، افزود: کشور شما، سوریه عزیز، سال‌ها بلکه قرن‌ها نمونه مثال‌زدنی همزیستی مشترک و مسالمت‌آمیز ادیان و قومیت ها در منطقه و جهان بوده است. این ویژگی از جمله مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به شمار می‌رود؛ چرا که ما نیز در ایران همگی با قومیت‌های مختلفی همچون ترک و کرد و بلوچ و عرب و فارس و لر و با ادیان و مذاهب گوناگون همچون مسلمان و مسیحی و آشوری، سنی و شیعی و علوی و اسماعیلی و ایزدی به گونه‌ای یکپارچه و متحد دست در دست یکدیگر داده‌ایم و از کیان و عزت و شرف همدیگر دفاع کرده و می‌کنیم.

حبیبی در ادامه با اشاره به رویدادهای سوریه و منطقه اظهار کرد: آنچه امروز کشور شما و منطقه و جهان با آن روبرو است؛ هجمه وحشیانه‌ای است که ریشه در اندیشه و روش استعمار کهن و استکبار جهانی دارد. اندیشه‌ای که جز تفرقه و خونریزی و مرگ و ذلت و خواری هیچ ارمغانی را برای بشریت به همراه نداشته است، این اندیشه بر آن است تا میان ایرانی و سوری، فارس و عرب، مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی، هیچ صله وصلی نباشد تا بتوانند به اهداف شوم خود که همانا به فراموشی سپردن اسلامیت اسلام و انسانیت انسان است دست یابند.

وابسته فرهنگی کشورمان در سوریه در پایان سخنان خود گفت: همانگونه که بارها رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رهنمون شده‌اند و در چند روز گذشته نیز به طور جدی بر مسأله وحدت و پرهیز از هرگونه نفاق و تفرقه‌افکنی تأکید کرده‌اند؛ بیایید دست در دست یکدیگر و با تکیه بر وحدت کلمه، راه پر نور و روشن مقاومت را درنوردیم و پیام آور عزت و سربلندی باشیم.

بنا بر اعلام این گزارش، پس از پایان سخنرانی‌ها که در باب لزوم مقاموت در منطقه بیان شدند، گروهی از جوانان مؤسسه اجتماعی جوانان سوریه، نمایشی با موضوع مقاومت و وحدت مقاومین در سوریه، ایران، لبنان، عراق و فلسطین، اجرا و پس از آن مسئولان حاضر در این مراسم، به طور رسمی نمایشگاه هنری را افتتاح کردند.

این گزارش می‌افزاید، در این هفته فرهنگی علاوه بر ارایه 175 اثر از هنرهای تجسمی، کاریکاتور، عکس، پوستر و صنایع دستی هنرمندان، 3 میزگرد در سه روز متوالی نیز برپا خواهد شد که در آنها موضوعات «شعر و ادب مقاومت» «نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ مقاومت» و «فرهنگ مقاومت و پیروزی در اندیشه امام خمینی (ره)» با حضور اندیشمندان و شاعران و نخبگانی از ایران، سوریه، فلسطین و لبنان، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت.

ارسال نظرات