در گفت‌وگو با رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان مطرح شد؛

توفیقات پزشکی ایران در سایه تحریم‌ها/ مذاکره کنندگان اقتدار ایرانیان را حفظ کنند

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان با اشاره به تلاش پژوهشگران و افزایش تولیدات پزشکی ایران در سایه تحریم‌ها افزود: مذاکره‌ کنندگان با حفظ اقتدار کشورمان نشان دهند با زورگویان منطقی مقابله می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۲۴۴۸۸
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمدحسین یارمحمدیان درباره تاثیر تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران در حوزه پزشکی کشور اظهار داشت: این موضوع فرصتی را ایجاد کرد تا دانشمندان حوزه‌های علوم پزشکی بتوانند به دلیل وارد نشدن تجهیزات و دارو از کشورهای خارجی فعال شوند.

وی افزود: در بخش تجهیزات پزشکی فرصتی ایجاد شد که با هزینه ساخت کمتر و نیروی کار ارزان‌تر پژوهش‌گران و اعضای هیئت علمی ارزش افزوده را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهند. رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان ادامه داد: این گروه‌ها با تلاش توانستند درمان‌های موثر را آزمایش کنند و با استفاده از پتانسیل داخلی دست به تحقیق و توسعه بزنند.

گردش مالی کشور به سمت تولیدات غیرنفتی حرکت کرده است یارمحمدیان با اشاره به این‌که تحریم‌ها در زمینه کاهش وابستگی به نفت موثر بوده است تصریح کرد: در گذشته ارتباط اقتصادی ما با کشورهای پیشرفته و اروپایی یک سویه بود یعنی در مقابل صادرات نفت، داروها و تجهیزات پزشکی را وارد می‌کردیم اکنون گردش مالی به سمت تولیدات غیرنفتی و غیرفسیلی حرکت کرده است.

فروش تجهیزات پزشکی ایرانی در خاورمیانه و آسیای میانهوی ادامه داد: مقداری از تولیدات و تجهیزات پزشکی ما در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه مشتری خاص خود را پیدا کرده و برای تولید کننده و محققان R & D کارخانه‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی با صرفه است که این کالاها را وارد کنند تا علاوه بر مصرف داخلی با تولید آن به کشورهای منطقه بفروشند و ارز مورد نیاز را از صدور کالا و خدمات پزشکی به جای صادرات نفت به دست بیاوریم.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان با بیان این‌که اگر بخواهیم بازار بزرگتری را در سطح جهان به دست بیاوریم باید تلاش بیشتری کرده و اتکا را از نفت برداریم، ابراز داشت: از جهاتی ما به سمت خود کفایی حرکت کرده‌ایم اما قطعا از دیدگاه اقتصادی لازم است تا خدماتی را ارایه کنیم.

اهمیت روابط بین‌المللی

یارمحمدیان افزود: در برخی موارد تحریم‌ها مانع ارتباطات، معرفی کالا و تجهیزات ما را گرفته است که اگر از جنبه مثبت به آن نگاه کنیم یک فرصت محسوب می‌شود.  

وی با بیان این‌که باید ارتباطات را با کشورهایی که به دنبال روابط مسالمت آمیز هستند تقویت کنیم، افزود: با ارتقای بازارهای منطقه‌ای در زمینه ارایه کالا و خدمات بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم.  
ارتقای جایگاه ایران در منطقه با استراتژیک هدفمند

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان گفت: تحریم‌ها فرصتی را ایجاد کرد تا پتانسیل درونی تحقیق و توسعه حوزه بالینی، دارویی، تجهیزات پزشکی افزایش یابد به شکلی که همراه با بازآفرینی و هدفمند حرکت کنیم.
یارمحمدیان تاکید کرد: این موضوع باعث شد به سمتی حرکت کنیم که ما کاربردی عمل کنیم و نفع آن به بشریت برسد پس از این بُعد جایگاه و منزلت خوبی را فراهم کرده است و اگر این موضوع را محور برنامه‌ها و چشم انداز استراتژیک قرار دهیم  قطعا جایگاه ایران در سطح منطقه ارتقا می‌یابد.  
شرط برداشتن تحریم‌ها

 وی درباره برداشتن تحریم‌ها اظهار داشت: برداشتن تحریم‌های غربی به شکل عزتمندانه با حفظ حقوق و منافع ما از راه دیپلماتیک از منظر تحقیق و توسعه علمی در حفظ جایگاه و اقتدار ما کمک کننده است.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت اصفهان افزود: اگر قرار باشد که برداشتن تحریم‌ها با از دست دادن منافع‌ همراه با تحمیل باشد در دراز مدت به ضرر ما خواهد بود.
مذاکره کنندگان ایرانی اهل گفت‌وگو بودن ایران را نمایش دهند

یارمحمدیان ادامه داد: حل این موضوع مهارت و بینش استراتژیک مذاکره کنندگان ما در جایگاه بین‌المللی را می‌طلبد که اقتدار وعزت را برای ما حفظ کنندف همچنین اهل گفت‌وگو بودن ایران را به نمایش بگذارند و نشان دهند که جمهوری اسلامی منطقی و مستدل با زورگویان مقابله می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که موسسات استاندارد عمدتا در اروپا هستند، گفت: وقتی محصولی ساخته می‌شود و به تولید انبوه می‌رسد باید استانداردهایی را دریافت کند اما به دلیل تحریم‌ها ارتباطات ما با آزمایشگاه‌های مرجع تحت تاثیر قرار گرفته است و مجبور هستیم با پرداخت هزینه مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

ارسال نظرات