رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در مقایسه آمار دو سال گذشته ابتلا به بیماری تب مالت در این استان با افزایش همراه است.
کد خبر: ۸۵۲۴۷۷۳
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فرهاد پورفرضی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به این سوال که وضعیت ابتلا به بیماری تب مالت با افزایش گرایش مردم به مصرف مواد لبنی سنتی به چه شکلی است، تصریح کرد: سال ۹۲، ۲۵۵ بیمار مبتلا به تب مالت به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.

پورفرضی با استناد به آمار مراجعان به مراکز درمانی، افزود: این در حالی است که سال گذشته تعداد مراجعه به ۲۶۱ مورد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان بروز برای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۹۲، ۱۹ و در سال ۹۳، ۲۰ درصد است، اضافه کرد: میزان بروز کشوری بیماری به مراتب بیشتر از آمار استانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: تب مالت در گروه بیماری هایی است که ثبت آن به صورت ضروری انجام نمی شود و بررسی ها نشان می دهد در استان اردبیل کانون تمرکز این بیماری در شهرستان نیر است.

به گفته پروفرضی آمیختگی زندگی دامپروری حتی در بدنه زندگی شهری در این شهرستان و مصرف مستقیم لبنیات و شیر از دلایل بروز بیماری در شهرستان نیر است.

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به این بیماری در سال جاری جمع بندی نشده است، در خصوص تعداد مبتلایان در دو ماهه نخست سال جاری به رقم مشخصی اشاره نکرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کنترل باکتری تب مالت را نیازمند احتیاط در مصرف مواد لبنی دانست و نمک و حرارت را در مصرف مواد لبنی ضروری عنوان کرد.

پورفرضی تصریح کرد: باکتری این بیماری در مقابل حرارت حساس است و باید شیر سنتی بعد از حرارت کامل مصرف شود.

وی با تاکید به ضرورت توجه خانواده ها به نکات بهداشتی در مصرف مواد لبنی سنتی افزود: حتی پنیر سنتی نیز حداقل دو ماه در آب نمک نگه داری شده و سپس به مصرف برسد.

ارسال نظرات