«ناجی بناجی» کارتونیست مشهور مراکشی معتقد است «امروز کاریکاتور به مقاومت الصاق شده» و می‌گوید: کاریکاتوریستی که به مسئله فلسطین و اسرائیل و مقاومت توجه نکند و کار نکند، کاریکاتوریست نیست بلکه یک مزدور است.
کد خبر: ۸۵۲۴۸۵۷
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
وی درباره علت حضورش در ایران گفت: به دلیل دعوتی که از سوی دوستم سید مسعود شجاعی طباطبایی درباره جشنواره کاریکاتور داعش دریافت کردم، سریع آمدم و همیشه به مردم ایران افتخار می‌کنم.

* ایران در عرصه‌ کاریکاتور پیشگام است

بناجی افزود: معتقدم جشنواره‌های خوبی درباره کاریکاتور در ایران برگزار می‌شود و کاریکاتور ایران نزد ما در مراکش وزن بزرگی دارد و ما در جشنواره‌های شما شرکت می‌کنیم؛ به نظرم ایران در عرصه‌ کاریکاتور پیشگام است به گونه‌ای که دارای کاریکاتوریست‌های جهانی است و جوایز جهانی دریافت کرده و کاریکاتور در ایران واقعاً پیشرفته است و مشارکت‌ کاریکاتورسیست‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که چه می‌شود که در کاریکاتور به عنوان هنری طنز موضوعات خشنی چون هولوکاست و داعش مطرح می‌شود، تاکید کرد: جشنواره‌هایی که درباره مسائلی مثل جنگ‌ها، داعش، بهار عربی و... برپا می‌شود مفید است و باید چنین جشنواره‌هایی باشد تا به مخاطب این کاریکاتور حقیقت آنچه در جهان، صورت می‌گیرد را نشان دهد.

بناجی افزود: کاریکاتور یک آینه‌ای است که حقیقت را در مسیر خنده‌دار، ساده و آسانی منعکس می‌کند؛ کاریکاتور عبارت است از یک سری خطوط اما سریع پیام خودش را به مخاطب می‌رساند و این خنده و سادگی نزد همه گونه مخاطبی در جهان محبوب و دوست داشتنی است؛ درست است که کاریکاتور غیر جدی به نظر می رسد اما شاید بتوان گفت جدی‌تر از هر چیز جدی است و واقعیت را آنچنان که هست منعکس می‌کند و مخاطب خیلی ساده آن را دریافت می‌کند.

* کاریکاتور برای جبهه استکبار مزدوری و کارمندی است

این کاریکاتوریست مراکشی درباره مشکلات کاریکاتور در عرصه مقاومت، گفت: می‌دانم که سیدمسعود شجاعی طباطبایی ممنوع‌الورود به برخی کشورهاست چون درباره هولوکاست کاریکاتور کشیده و مسابقه برگزار کرده اما به نظرم یک کاریکاتوریست باید پیام شریف و ارزشمندی که دارد را برساند و وظیفه‌اش را انجام دهد و هر انسانی اینگونه است و باید با قلم و روح و خونش وظیفه‌اش را انجام دهد و کاریکاتوریست‌های زیادی در این مسیر داریم مثل ناجی‌العلی فلسطینی که هزینه موضع ارزشمند خود را با خودش داد و برای رساندن پیامش به مخاطب تلاش کرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم ساکت باشیم و کاریکاتوریست باید تلاش کند تا پیام نورانی که دارد به مخاطب برساند و مخاطبان وقتی حقیقت را می‌بینند آن را دنبال می‌کنند.

بناجی در پاسخ با اشاره به وجود دو جبهه کارتونیست در جهان و تقسیم آنها به عده‌ای که علیه استکبار کار می‌کنند و عده‌ای که همراه استکبارند و نمونه آن شارلی‌ابدوست، در پاسخ به اینکه چرا در جناح مقابله قرار نگرفته است، تصریح کرد: هر انسان مقاومی باید در کنار مقاومت و حق باشد؛ آن طرف کاریکاتور و کارتونیسم مزدوری‌ست و به نوعی کارمندی‌ست و کاری می‌کند که نهایتاً در آخر ماه پولش را بگیرد.

وی افزود: اما کاریکاتوریست حق‌مدار تلاشش رساندن پیام حق است و باید در این راه، فداکاری کرد و در پی این فداکاری‌ها او خودش را مسرور و خوشحال می‌بینید که وظیفه‌اش را انجام داده است و کاریکاتوریست مانند یک سرباز است یکی با قلم و دیگری با گلوله؛ سرباز از زمین دفاع می‌کند و کاریکاتوریست از افکار و کاریکاتوریست قوی‌تر است چون مخاطب او از یک نویسنده بیشتر است و یک کارتونیست همیشه در مواجهه است و دشمن از کاریکاتور بیشتر از گلوله‌ می‌ترسد چرا که کاریکاتور هر روز می‌آید اما گلوله نه و کاریکاتوریست آنها را نقد می‌کند و حقیقت آنها را برملا می‌کند و کاریکاتوریست همیشه در مبارزه است.

ناجی بناجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جایگاه مقاومت در کاریکاتور کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: مقاومت در مغرب عربی و عشق به مقاومت در مراکش بوده و هست؛ همه اعراب مقاومت را دوست دارند و ما از اول علیه اسرائیل کارهای کاریکاتوری داشتیم اولین کاریکاتورهای عربی هم ضد اسرائیل بوده است و این امر تأثیر زیادی در کشورهای عربی داشته و مخاطب عرب همیشه این گونه کاریکاتورهای ضد اسرائیلی را دوست داشته و مسئله فلسطین و اشغالگری موضوع امت اسلامی است و موضوع اول است و کاریکاتوریستی که به مسئله فلسطین و اسرائیل و مقاومت توجه نکند و کار نکند کاریکاتوریست نیست بلکه یک مزدور است.

* صهیونیست‌ها در جشنواره‌های کاریکاتور جهان نفوذ کرده‌اند

وی در این بین از نفوذ جریان‌های صهیونیستی در برخی جشنواره‌های کاریکاتور در جهان گفت و افزود: اسرائیل حتی در جشنواره‌های جهانی نفوذ پیدا کرده و یکبار یک فردی که فکر می‌کردم فرانسوی است و نمی‌دانستم یهودی است از من دعوت کرد و گفت می‌خواهم جشنواره‌ای برپا کنم که اعراب و اسرائیلی‌ها کنار هم به رقابت بپردازند و تلاشش طبیعی‌سازی روابط بود و یک کاریکاتوریست سوری به من کمک کرد و هشدار داد و توانستم از تله او نجات پیدا کنم.

بناجی درباره میزان آثار موجود با نگاه متعهدانه به مسائل منطقه در کشورهای عربی و تاثیر آن نیز گفت: تأثیرهایی هست اما تأثیرات اندکی است و کاریکاتوریست‌های نسل جدید که پا به عرصه گذاشته‌اند دارای مواضع جدی و متعهدانه‌ای هستند و در کاریکاتور هر کس دارای امیال خاص و توجهات خاص خودش است؛ یکی مادی می‌نگرد؛ یکی اهل مقاومت کردن است؛ یکی دنبال فرصت برای رسیدن به جایگاه خاصی است.

وی افزود: الان از طریق فیسبوک برخی آثار منتشر می‌شود که در جاهای دیگر منتشر نمی‌شود و آزادانه حرف می‌زنند و بسیاری دیگر مجبورند خط رسانه و مؤسسه خود را دنبال کنند و در صورت مخالفت اخراج می‌شوند لذا امروز فیسبوک و شبکه‌های مجازی و اجتماعی رقیبی برای جراید شده و توانسته آنهایی که آثار متعهد‌انه دارند را جذب کند.

بناجی ادامه داد: البته برخی جشنواره‌هایی که در ایران و سوریه و کشورهای دیگر غیرمتعهد و میانه‌رو برگزار می‌شود، موجب شده کاریکاتوریست از مؤسسه و جریده‌اش و سیاست‌های آنها آزاد شوند چون مؤسسه و جریده خط خود را دارد و اگر دنبالش نکند به نوعی مجازات می‌شوند.

وی درباره نگاه کاریکاتوریست‌های عرب به مسئله داعش اما گفت: درباره داعش البته در نشریات و مؤسسات کار کاریکاتور صورت می‌گیرد و اگرچه محدودیت‌هایی وجود دارد اما دیده شدنی نیست؛ مسئله داعش و مسئله تروریسم مسئله‌ای مهم در مراکش است و مراکش از تروریسم ضربه دیده و ضدالقاعده و ضدداعش و ضدالنصره خیلی از مطالب را در نشریات کار کرده‌ایم.

* نمی‌توانیم درباره حادثه یمن ساکت باشیم و مخالفت نکنیم

این کاریکاتوریست مراکشی که در مسابقه کاریکاتور یمن در ایران نیز شرکت کرده در پاسخ به این سوال که چگونه است که مراکش در ائتلاف ضدیمنی حاضر است و شما علیه این جنگ کاریکاتور کشیده‌اید، گفت: هر کس موضع خودش را دارد و مراکش دارای رابطه با عربستان است اما ما به عنوان کاریکاتوریست نمی‌توانیم با این اتفاق مخالفت نکنیم و ما انتقاد می‌کنیم و هر کس این حق را دارد و مجموعه‌‌ای از کاریکاتورها در همبستگی با یمن وجود دارد برخی از کاریکاتوریست‌ها با حمله‌اند و برخی مخالف آن.

ناجی بناجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مشارکت در مسابقات کاریکاتور اشاره کرد و درباره اهمیت جایزه گفت: برای من جایزه اهمیت ندارد برای من مشارکت مهم است، ایران، سوریه، برزیل یا هر جای دیگر دوست دارم در این جشنواره‌ها شرکت کنم چون نوعی ابراز حضور است؛ البته تنها جایی که نرفتم و حتی دعوت شدم اسرائیل بود و آنجا نرفتم.

وی افزود: این اتفاقات تشویق کاریکاتور و کاریکاتوریست و آشنایی کاریکاتوریست‌هاست و الان کاریکاتوریست‌های جهان به واسطه این جشنواره‌ها یک خانواده شده‌اند؛ یکی ایرانی یک مصری یکی هندی است که در فیسبوک و جاهای دیگر با هم در ارتباط‌اند و هم‌اندیشی می‌کنند.

این کاریکاتوریست مراکشی که ده سال پیش جایزه ویژه مسابقه کارتون هولوکاست را دریافت کرده، درباره دریافت آن جایزه و حوادث پس از آن گفت: من تهدیدی آنچنانی نشدم اما دوستم که جایزه اول را گرفت مورد اذیت قرار گرفت.

وی افزود: بعد از موفقیت در مسابقه کاریکاتور هولوکاست یک عده ایمیل و پیام‌های اینترنتی و برخی تهدیدات لفظی شدم اما مراکشی‌ها از این پیروزی که من و دوستم داشتیم خوشحال شدند و معتقد بودند که این یک پاسخ به کاریکاتوریست‌هایی بود که به حضرت رسول اکرم (ص) توهین کردند؛ امروز کاریکاتور به مقاومت الصاق شده و به نوعی کاریکاتور خودش نوعی مقاومت است.

بناجی در آخرین سوال به تحلیلی از اوضاع منطقه پرداخت و گفت: آنچه در کشورهای عربی رخ داد برای تفرقه و تشتت بین آنها بود و آنها به دنبال منزوی کردن قضیه فلسطین بودند و امروز کسی از مسئله فلسطین صحبت نمی‌کند و اسرائیل امروز در امنیت است و مسلمانان در حال جنگ با هم هستند و به اسم دین و مذهب کار می‌کنند و همه برای حفظ اسرائیل است و البته معتقدم حق با کسی است که مقاومت می‌کند و پیروزی از آن حق است.



ارسال نظرات