گپ و گفتي با خانواده هنرمند سمناني؛
خبرگزاري بسيج: يك خانواده سه نفره هنرمند، جمعي كوچك كه آثاري بزرگ خلق مي‌كنند، با هنر عجين شده اند و از مشتي خاك اعجازهايي هنري مي‌آفرينند، خلاصه بگويم"خاك را با هنر كيميا مي‌كنند".
کد خبر: ۸۵۲۵۵۳۲
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
"علي شعباني" پدر خانواده است، چهره شناخته شده توليد سفال و سراميك در بين هنرمندان صنايع دستي استان سمنان، "مرجان سادات شريعت پناهي" همسر شعباني، به تمام معنا هنرمند، مادر خانواده است و سخت كوش و مشوق همگي و " زهرا شعباني" دارنده مقام نخست سفال و سراميك دانش آموزي استان، دختر خانواده است كه اگر اشتغال به تحصيل فرصت دهد، با پدر و مادرش همكاري بيشتري مي‌كند.

شعباني علاوه بر آثار منحصر به فرد و زيبايي كه خلق مي‌كند، يك كارآفرين نمونه نيز هست و توانسته براي چند زن سرپرست خانواده از طريق انجام كار هنري(نقاشي روي سفال) اشتغالزايي كند.

او در حين مصاحبه، از نحوه نقاشي روي سفالها كه تماما دستي و بدون بكارگيري قالب است، گفت و ديدم كه چقدر سخت است اگر بخواهي تمام اين كارها ، قرينه سازي‌ها، چشم نواز ساختن نقش ها و ... را تنها با يك چشم انجام دهي.

موضوع داشتن بينايي تنها از يك چشم، براي شعباني محدوديت ايجاد نكرده و روز به روز بر غنا و زيبايي كارهايش افزوده مي‌شود.

نكته جالب در مورد اين هنرمند اين است كه به تنهايي حاضر به مصاحبه با ما نمي‌شد، زمان را طوري تنظيم كرد كه حتما همسرش به عنوان اصلي‌ترين همكار و حامي اش در مصاحبه حضور داشته باشد.


گفت و گويي كه در ادامه مي‌خوانيد گپ و گفتي است صميمانه در فضاي كارگاه اين زوج هنرمند استان سمنان.

 -          آقاي شعباني، تا جايي كه من اطلاع دارم مرحوم پدر شما شادروان "فضل ا.. شعباني" يكي از مطرح‌ترين اساتيد سفال و سراميك در كشور و استان سمنان بودند، در ابتدا مي‌خواستم يادي از مرحوم پدرتان كنيم.

پدر من در سال 1352 از تهران به سمنان آمدند، البته پدر و مادرم سمناني هستند، اما مدتي در تهران سكونت داشتند و جالب است بدانيد اولين كارگاه سراميك را پدرم افتتاح كردند.

-          در استان، يا شهر سمنان؟

 در استان. تا 20 سال پيش كسي در استان سراميك كار نمي‌كرد و مرحوم پدرم اولين كارگاه سراميك را به عنوان سراميك ريخته‌گري افتتاح كردند. به خاطر دارم ابتدا از ساخت قطعات لوستر شروع كردند و كارشان به حدي مطرح شد كه به عنوان "پدر سراميك ايران" و واحد توليدي نمونه سال معرفي شدند.به جرات مي توانم بگويم تمام افرادي كه در سمنان در زمينه سراميك كار مي‌كنند، نزد پدرم آموزش ديده اند. يكي از ويژگي هاي بارز پدرم نيز اين بود كه در كارگاهش به روي همه و هميشه باز بود.

-          كمي از خودتان بگوئيد، از چه زماني وارد كار هنري شديد؟

 از كودكي همراه با برادرم نزد پدرم آموزش ديدم، براي تكميل اطلاعات در اين زمينه به دانشگاه ميبد يزد رفتم و تلاش مي‌كنم ادامه دهنده راه پدر باشم.( در حالي كه بشقاب سفالي را در دست گرفته و بر روي آن نقاشي مي كند) مي گويد: همانطور كه ملاحظه مي‌كنيد خودم روي كارهايم نقاشي مي‌كنم.

(با اشاره اي به چشم راستش و با لبخند) مي گويد:خدا يك چيز را از آدم مي گيرد، 10چيز ديگر مي دهد، خدا را شاكرم كه همسرم و دخترم در اين كار ياري‌گر من هستند.

-          اين كارگاه متعلق به خود شماست يا پدرتان؟

سالهاي قبل در كارگاه پدرم كار مي‌كردم اما به دلايلي دوباره از صفر شروع كردم و شش سال است كه با همت خودمان و حمايت اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان در كارگاه جديد حضور داريم.

-          تا كنون موفق به كسب چه عناويني شده ايد؟

 در نمايشگاههاي زيادي شركت كرده ايم و در اكثر نمايشگاهها در گرگان، شيراز، تهران و ... موفق به دريافت لوح تقدير شده ايم،  به عنوان كارآفرين نمونه بهزيستي نيز معرفي شده ام و اولين كسي هستم كه سراميك را به خانه آورده ام و از اين هنر براي حمايت از زنان سرپرست خانوار استفاده كردم.

-          لطفا بيشتر توضيح دهيد.

در اطراف خودم همواره زنان سرپرست خانواري را مي‌ديدم كه به سختي روزگار مي‌گذرانند و نياز به حمايت دارند، تصميم گرفتم براي حمايت از اين افراد و ترويج اين هنر، كار هنري را وارد خانه‌هاي اين زنان كنم. اين افراد در كلاسهاي آموزشي صنايع دستي شركت نكرده اند اما به خوبي نقاشي مي‌كنند و كار رنگ آميزي سفالها را به اين زنان مي دهم و بابت هر كار به آنها هزينه پرداخت مي كنم.

جالب است بدانيد، اين خانم ها در خانه و در ساعاتي كه فرزندانشان به خواب رفته اند، كار انجام ميدهند و يكي ديگر از حسن هاي اين كار، پايين آمدن قيمت تمام شده كار  و در نهايت فروش بيشتر است.

-          چند هنرجو داريد؟

 پنج خانم سرپرست خانوار با من همكاري دارند كه در صورت افزايش توليد، به اين تعداد افزوده مي‌شود.

-          از سختي كارتان بگوئيد.

اگرچه كار براي من سخت است و از يك ديد متمركز شدن، باعث ايجاد سردردهاي زيادي برايم مي شود اما عمق كار شيرين است به خصوص اينكه با خانواده ام كار مي‌كنم و البته زماني كه درس دخترم تمام شود، او هم دوباره وارد كار مي‌شود.

يكي از مشكلات ما كمبود توليد است و علت آن نيز كمبود امكانات است. من هنوز چرخ سفالگري ندارم و كوره پخت سفال را نيز با همكاري همسرم ساخته ام. اما نكته اصلي اينجاست كه هر چه خريد از ما بيشتر شود، توليد افزايش مي يابد و علاوه بر چرخ زندگي من، چرخ زندگي خانواده هاي تحت پوشش نيز مي گردد.

خوشبختانه تا كنون حمايت هاي خوبي از طرف اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان، اداره كل امور اقتصاد و دارايي استان، بهزيستي، استانداري سمنان، سپاه، فرمانداري و ... در زمينه خريد آثار ما انجام شده و تنها تقاضايي كه از مسئولان داريم خريد است،خريد باعث مي شود، اين گردونه ادامه پيدا كند.

در مجموع در استان سمنان و به خصوص در سمنان، هنرمندان زيادي هستند كه در زمينه سفال فعاليت دارند و سفال سمنان دست كمي از لالجين همدان ندارد و تنوع كار در سمنان بالاتر است اما اين هنرمندان نياز به معرفي و حمايت دارند.

-          برنامه كاري جديد شما چيست؟

سعي دارم بتوانم ماهانه يك كار جديد و حركت ابداعي ارائه كنم و انجام كارهاي تلفيقي و رنگي شدن بدنه كارهاي سفالي از برنامه هاي در دست اقدام است.

البته در حال حاضر نيز كار مرمت كاشي‌هاي آسيب ديده مسجد امام سمنان را در دست انجام دارم.

-          ادامه مصاحبه را با سركار خانم شريعت پناهي ادامه دادم، خانم شريعت پناهي، شما كار هنري را از چه زماني آغاز كرديد؟

از كودكي به انجام امور هنري علاقمند بودم و پس از آشنايي با آقاي شعباني و حضور در كارگاه پدر ايشان، به آنچه مي‌خواستم رسيدم. ما از سال 1368 با هم آشنا شديم و كار را نزد پدر ايشان شروع كرديم و نه تنها در زمينه سفال كه در زمينه اخلاقي و معنوي پدر مرحوم آقاي شعباني استاد من شدند. پس از فوت پدر، آقاي شعباني دوست نداشتند به كار ادامه دهند و من مشوق ايشان شدم و با در اختيار گرفتن كارگاه جديد ، توليد كارهاي جديد را شروع كرديم.

-          الان از شرايط راضي هستيد؟

شكر، خوشبختانه در حال پيشرفت هستيم و توليدات ما نه تنها در ايران كه در خارج از كشور هم مشتري دارد.

-          چه صحبتي با مسئولان داريد؟

از اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان به دليل اينكه توجه خاص و ويژه به صنايع‌دستي دارند، متشكرم و از مسئولان مي‌خواهم قدر صنايع دستي ايران و استان سمنان را بدانند. هنرمندان نياز به معرفي بيشتري دارند و خريد بيشتر، زمينه‌ساز توليد بيشتر است.

-          گفت و گو از سمانه سلطاني پور

ارسال نظرات
پر بیننده ها