سخنگوی کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان امضا کننده استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش از طیف‌های سیاسی مختلف هستند،‌ گفت:‌ هم‌اکنون تمام هزینه‌های مدارس دولتی را خانواده‌ها پرداخت می‌کنند
کد خبر: ۸۵۲۶۳۳۷
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالوحید فیاضی در برنامه گفت‌وگوی خبری شب گذشته که به موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش پرداخت،‌ طی سخنانی اظهار داشت:‌ آموزش‌ و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است،‌نمایندگان مجلس استیضاح برخی از وزرای دیگر را نیز مدنظر دارند اما به دلیل اهمیت فراوان دستگاه تعلیم و تربیت، تصمیم گرفتند تا استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کنند.

وی افزود:‌ بعد از استقرار آقای فانی در وزارت آموزش و پرورش تا به امروز، ارزیابی‌‌هایی از عملکرد وی صورت گرفت که تائید می‌کند،‌ناتوانی‌هایی در اداره وزارتخانه وجود دارد بر همین اساس استیضاح آخرین گزینه نمایندگات مجلس بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ از مهر سال 93 موضوع استیضاح وزیر آموزش‌‌وپرورش مطرح شد،‌ نمایندگان تمایل چندانی به استیضاح نداشتند ولی نارضایتی معلمان آنها را مجبور کرد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کنند.

فیاضی ادامه داد: هم‌اکنون حدود یک میلیون معلم و کارمند در آموزش و پرورش داریم. امروزه معلمان در شرایطی زندگی می‌کنند که با آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، فاصله زیادی دارد چرا که در سند تحول بر نقش الگویی معلمان تاکید شده است و رضایت شغلی برای افزایش کارایی آنها یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه معلمان خود را با کارمندان سایر دستگاه‌های دولتی مقایسه می‌کنند، گفت:‌ آیا حقوقی که به معلمان پرداخت می‌شود،‌مشابه سایر دستگاه‌هاست. وزیر آموزش‌ و پرورش در جلب توجه دولت برای اختصاص بودجه مصوب به آموزش و پرورش ناتوان است. وزیر باید به عنوان نماینده جامعه معلمان، حقوق این قشر را در دولت مطالبه کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:‌ بارها در مجلس از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرسیدیم که چرا ضریب شغل معلمان 1300 است اما این ضریب در برخی از دستگاه‌ها بالای 19 هزار است. این تفاوت‌ها را دولت باید پاسخ دهد و وزیر آموزش و پرورش نیز باید برای رفع این تفاوت‌ها پیگیری کند.

فیاضی در پاسخ به این پرسش که دولت، بودجه‌ای را که مجلس مصوب کرده در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار می‌دهد،‌ چگونه دولت می‌تواند بودجه مصوب مجلس را افزایش دهد؟ گفت:‌ دولت پیشنهاد دهنده بودجه به مجلس است و سال‌هاست که دولت‌ها در بحث آموزش و پرورش دچار غفلت هستند. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باهار از آقای نوبخت و معاونان وی برای رفع مشکلات فرهنگیان و آموزش و پرورش دعوت کردیم، اما این نتیجه‌ای را به همراه نداشت در حقیقت دولت واکنش مثبت به کنش‌‌های نمایندگان مجلس در پیگیری حقوق و مطالبات معلمان ندارد.

** مشکل اصلی فرهنگیان تبعیض میان آنها با سایر کارکنان دولت است

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 94 بیش از پیشنهاد دولت برای آموزش و پرورش بودجه تصویب کردیم، عنوان کرد:‌هم‌اکنون درد اصلی جامعه فرهنگیان،‌ تفاوتی است که دولت میان کارمندان خود می‌گذارد. یک میلیون معلم کشور اثرگذارترین قشر در عرصه اجتماعی و فرهنگی بوده اما کم سهم‌ترین در برداشت بودجه‌ای هستند. معلم اگر ناراضی باشد،‌ نمی‌توانیم به اهدافی که در سند تحول بنیادین طراحی شده است، دست یابیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود:‌ مجلس در شهریور سال 92 نظام رتبه بندی معلمان را طراحی و پیشنهاد داد اما دولت با آن مخالفت و اعلام کرد طی مدت 6 ماه لایحه رتبه‌بندی را به مجلس ارائه می‌کند اما تا به امروز لایحه‌ای به مجلس نیامده است.

** اشکالات طرح اداره مدارس دولتی توسط بخش خصوصی

فیاضی با اشاره به این‌که آموزش‌وپرورش سال گذشته با هدف تامین نیروی انسانی اقدام به واگذاری مدارس دولتی کرد، گفت:‌ بر این اساس مدرسه دولتی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و نیروهایی را بدون گزینش و توجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به این مدارس وارد کردند در حقیقت این موضوع چوب حراج زدن به تعلیم و تربیت بود و آقای فانی در نهایت پذیرفت که این کار اشتباه بود.

وی ادامه داد:‌ این طرح می‌توانست به شکل دیگری اجرا شود یعنی از مربیان پیش‌دبستانی، خرید خدمات و شرکتی که سابقه کار در آموزش و پرورش را دارند برای حضور در این مدارس استفاده می‌کردند.

** خانواده‌ها تمام هزینه‌های مدارس دولتی را پرداخت می‌کنند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش را تا پایان دوره متوسطه رایگان اعلام کرده است اما این قانون هم‌اکنون اعمال نمی‌شود. مدارس دولتی نباید برپایه حمایت 100 درصدی مردم باشند بلکه مشارکت مردم در این مدارس باید داوطلبانه باشد اما هم‌اکنون تمام هزینه‌های مدارس دولتی را خانواده‌ها پرداخت می‌کنند.

فیاضی با طرح این پرسش که سرانه آموزشی که دولت به آموزش‌وپرورش اختصاص می‌دهد، به چه میزان است؟‌ گفت:‌مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم به بدترین شکل اداره می‌شوند که دولت در این زمینه وظیفه دارد.

وی ادامه داد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دیروز به مجلس اعلام وصول شد اما طبق آئین نامه جدید قبل از جلسه استیضاح با حضور نمایندگان استیضاح کننده و وزیر آموزش‌وپرورش جلسه‌ای تشکیل می‌شود که اگر تعداد نمایندگان استیضاح کننده به 10 نفر رسیده و سایر آنها انصراف دهند،‌دیگر استیضاح اجرا نمی‌شود اما باید توجه داشت که نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از طیف‌های سیاسی مختلف و حتی همسو با دولت هستند.

ارسال نظرات