حاشيه‌نگاري سومين همايش همبستگي ملي با تيم‌ملي و يادواره شهداي جامعه فوتبال كشور

تعظيم فوتبال به شهدا

ساختمان اجلاس سران كشورهاي اسلامي در ولنجك تهران دوشنبه شب ميزبان سومين همايش همبستگي ملي با تيم‌ملي بود، همايشي كه اين بار يادواره وگراميداشت 2500 شهيد جامعه فوتبال كشور هم بود تا حس و فضاي خاصي بر آن حاكم شود.
کد خبر: ۸۵۲۶۳۸۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، ساختمان اجلاس سران كشورهاي اسلامي در ولنجك تهران دوشنبه شب ميزبان سومين همايش همبستگي ملي با تيم‌ملي بود، همايشي كه اين بار يادواره وگراميداشت 2500 شهيد جامعه فوتبال كشور هم بود تا حس و فضاي خاصي بر آن حاكم شود. مهمانان مختلفي از فوتباليست‌هاي قديمي و مديران فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش گرفته تا برخي مربيان و پيشكسوتان فوتبال و ملي‌پوشان خودشان را به ولنجك رسانده بودند اما غيبت خيلي از چهره‌هاي شاخص فوتبال كشور و وزير ورزش از جمله مواردي بود كه در اين مراسم توي چشم بود، موضوعي كه حتي حميد استيلي يكي از شركت‌كنندگان در اين مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران از آن انتقاد كرد و گفت: «شهدا قهرمانان اصلي كشورمان هستند، چرا بايد جاي خيلي از بازيكنان سرشناس و اسطوره‌هاي فوتبال كشور در اين مراسم خالي باشد و آنها در مراسمي كه به نام شهدا است شركت نكنند.» البته مهمانان وي‍ژه مراسم خانواده‌هاي شهداي فوتباليست كشور بودند كه قرار بود از آنها قدرداني ويژه شود. 

پخش كليپي از شهداي تيم فوتبال چوار ايلام كه در زمين فوتبال به شهادت رسيده‌اند در اين مراسم بار ديگر نام اين فوتباليست‌هاي شهيد را زنده كرد، فوتباليست‌هايي كه در روز 23 بهمن 65 به شهادت رسيدند. قرار بود به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي و جهت ايجاد فضاي نشاط و شادابي در بين مردم جنگ‌زده استان ايلام، تيم‌هاي فوتبال منتخب چوار و منتخب جوانان استان ايلام با هم بازي كنند. نيمه اول اين مسابقه با پيروزي دو بر يك تيم جوانان استان به پايان رسيد. در بين دو نيمه شهيد حسين هزاوه، مربي و بازيكن تيم منتخب چوار به بازيكنان مي‌گويد: «فرض كنيد در خط مقدم جبهه هستيد. با شجاعت و شهامت بجنگيد.» گويي مي‌دانست واقعه‌اي عظيم در راه است. در حالي كه حدود ۱۰ دقيقه از نيمه دوم گذشته بود، هواپيماهاي بي‌رحم دشمن بعثي با انواع و اقسام بمب‌ها، زمين فوتبال را تبديل به خط مقدم واقعي كردند و 15 نفر در اين حمله شهيد شدند تا 23 بهمن يادآور يك روز تلخ باشد. 

تيم فجر ورامين هم همين حكايت را دارد، البته بازيكنان اين تيم نه در زمين فوتبال بلكه در جبهه به شهادت مي‌رسند. آنها پس از يك بازي فوتبال تصميم مي‌گيرند كه كل تيم فوتبالشان براي دفاع از اين مرز و بوم به جبهه‌ها اعزام شوند، تيمي كه 14 بازيكن آن شهيد مي‌شوند و 18 نفر جانباز تا نام تيم‌شان با شهادت پيوند بخورد. البته از بين شهداي فوتباليست مي‌توان از شهيد حسن غازي، كاپيتان تيم سپاهان و مجد، كاپيتان تيم‌ملي جوانان هم نام برد، شهدايي كه در كنار ساير بازيكنان شهيد سبب شدند تا اهالي فوتبال دوشنبه شب در ولنجك گرد هم بيايند و نام اين شهيدان بزرگوار را گرامي بدارند. 
    
عبدالمجيد احمدي، معاون وزير ورزش يكي از سخنرانان اين مراسم بود كه صحبت‌هايش مي‌تواند پيام قابل تأملي براي جامعه فوتبال كشور داشته باشد. او در اين همايش خطاب به فوتبالي‌ها گفت: «اميدواريم كه گراميداشت ياد و نام شهدا در همه عرصه‌هاي ورزش متجلّي باشد و فقط به مراسم و مناسبت‌ها محدود نباشد و اين همايش براي ما و كساني كه در اينجا حضور دارند، به‌خصوص افتخارآفرينان ملي‌پوش كشورمان مي‌تواند فرصت خوبي باشد. ما حرمت شهيدان را بايد در عمل پاس بداريم و در عمل پاس داشتن يعني در ميادين ورزش و در شرايط دشوار اجازه ندهيم كه ميدان ورزش آلوده شود.» صحبت‌هاي احمدي كه در غياب وزير ورزش كه با وجود دعوت به اين مراسم، به سالن اجلاس سران نيامده بود در شرايطي كه فوتبال كشورمان از نظر اخلاقي و فرهنگي روزهاي نه‌چندان خوبي را سپري مي‌كند شايد بيشتر از هر زمان ديگري بايد جنبه عملي به خودش بگيرد. 
    
بازيكنان تيم‌ملي فوتبال به همراه كرش هم در حالي كه يك ساعت از مراسم گذشته بود، خودشان را به سالن مي‌رسانند تا به شهداي فوتبال كشور اداي دين كنند، شهدايي كه به گفته قائم‌مقام بنياد شهيد در اين مراسم اگر جانشان را فدا نمي‌كردند، ديگر تيم‌ملي و فوتبالي وجود نداشت. پس از آمدن تيم‌ملي، كليپي از برخي صحبت‌هاي ملي‌پوشان درباره شهدا پخش مي‌شود. مسعود شجاعي كه خودش آباداني است بغضش مي‌شكند و مي‌گويد: «هيچ كسي نمي‌تواند كاري را كه شهدا كردند، جبران كند.» خسرو حيدري هم مي‌گويد: «آدم واقعاً نمي‌داند چه كلماتي را كنار هم بگذارد تا از شهدا تجليل كند.» يحيي گل‌محمدي، مربي جوان و موفق ليگ هم اين‌طور احساسش را عنوان مي‌كند: «آرامش و امنيت كشور را مديون خون شهدا هستيم، شهدايي كه براي توصيف آنها كوچك و حقير هستم.» كارلوس كرش هم درباره كساني كه جانشان را در راه حفظ وطن‌شان از دست داده‌اند اين‌طور گفت: «براي ما اهميت دارد كه در مراسمي حضور داشتيم كه براي شهدا بود. آنها جانشان را براي اين كشور دادند و تاريخ‌ساز شدند و و بايد قدردانشان باشيم.»
    
يادواره شهداي فوتبال و سومين همايش همبستگي با تقدير از خانواده‌هاي شهيد و عكس يادگاري با ملي‌پوشان تمام شد كه اين مراسم نقاط ضعف بارزي هم داشت، مانند وجود نداشتن حتي يك عكس يا بنر از شهداي جامعه فوتبال در حالي كه تبليغات اسپانسرهاي تيم‌ملي در بيرون و داخل سالن خودنمايي كرد و همچنين در حالي از خانواده‌هاي شهدا با اهداي پيراهن تيم‌ملي تجليل شد كه در حين تجليل از اين خانواده‌ها، به جاي آهنگ‌هاي حماسي، آهنگ‌هاي تند، شيش و هشت پخش شد كه سنخيتي با اين مراسم نداشت.
ارسال نظرات