مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: کمتر از ۱۰ درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند و کمترین درآمد کودکان متکدی ماهانه یک و نیم الی دو میلیون تومان است.
کد خبر: ۸۵۲۶۴۷۴
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرزاد هوشیار پارسیان  با اشاره به مطالعات و بررسی‌های میدانی صورت گرفته درباره متکدیان شهر تهران، اظهار داشت: طبق قانون تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود این درحالی است که وجود این پدیده چهره بصری شهر را برهم می‌زند.

وی افزود: فقیر واقعی در فرهنگ اسلامی نباید دستش را جلوی کسی دراز کند؛ موضوعی که در قالب صدقه جاریه داریم هم به مفهوم کمک رساندن به فقیر است و تفاوت فقیر و گدا کاملاً مشخص است.

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: براساس بررسی‌ها و مطالعات میدانی انجام گرفته، 55 درصد متکدیان فقیر نیستند و آدم‌هایی به شمار می‌آیند که یک شغل حرفه‌ای خیابانی به نام تکدی‌گری دارند که نسبت به جمع آوری آنها باهمکاری نیروی انتظامی اقدام کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: 35 درصد متکدیان تهرانی نیز توسط گروه‌های غیررسمی مدیریتی می‌شوند و کمتر از 10 درصد متکدیان شهر فقیر واقعی هستند. منظور از گروه‌های غیررسمی باندهای مافیایی نیست بلکه گروه‌هایی است که به صورت کلونی‌های عمومی به این اقدام دست می‌زنند که این گروه‌ها نیز در حال شناسایی هستند و با آنها برخورد خواهد شد.

هوشیار پارسیان اظهار داشت: میانگین درآمد تکدی‌گری بسیار بالا است و این درآمد ایجاب می‌کند که گروه‌های غیرسمی شکل بگیرد. مردم باید آموزش ببینند و یاد بگیرند که نباید به گداها کمک کنند.

وی افزود: در حوزه تکدی‌گری خانواده‌هایی را می‌بینیم که 11 الی 12 بچه به دنیا می‌آورند و آنها را مشغول تکدی‌گری می‌کنند که کمترین درآمد این کودکان ماهانه حداقل یک و نیم الی دو میلیون تومان است. با توجه به انجام این کار مجرمانه، اخلاق شهروندی ایجاب می‌کند به آنها پولی داده نشود.

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: رسالت رسانه‌ها نیز این است که به مردم آموزش بدهند که کمک به متکدیان صدقه جاریه نیست و بخش عمده‌ای از پولی که مردم به آنها می‌پردازند به دست این افراد نمی‌رسد بلکه در اختیار کلونی‌ها یا همان گروه‌های غیررسمی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از متکدیان شهر تهران اتباع خارجی هستند که در حال مهاجرت گروهی هستند و از کشور خارج می‌شوند. در این بین حتی از کشورهای آفریقایی نیز متکدیانی در شهر وجود دارند. اهتمام شهرداری و شورای شهر تهران بر مقابله با تکدی‌گری است و هماهنگی بین دستگاهی خوبی بین قوه قضاییه، پلیس و سازمان بهزیستی صورت گرفته است.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد متکدیان شهر تهران در اختیار نداریم، گفت: برنامه‌های متعددی در این حوزه تدارک دیده‌ایم که یکی از آنها توانمندسازی و کارآفرینی برای آن دسته از خانواده‌هایی است که واقعاً فقیر و نیازمند هستند. برنامه بعدی برخورد قانونی و حقوقی با «ان.جی.او»هایی است که به صورت غیررسمی در این حوزه فعال هستند که هر هفته با همکاری پلیس نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام می‌شود. همچنین برای کودکان کار و خیابان نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد که براساس آن تاکنون سه هزار کودک کار و خیابان را ساماندهی کرده‌ایم.


ارسال نظرات