یک تحلیل‌گر مسایل اجتماعی بر مشاركت كل جامعه در مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد و گفت: تا وقتی به این واقعیت که فرزندانمان در معرض تهديد اعتیاد هستند، بی تفاوت باشیم، هیچ امیدی به مبارزه اجتماعی نخواهد بود.
کد خبر: ۸۵۲۶۵۵۷
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، اکبر ناظمی د با بیان اینکه باید در مقابله با اعتیاد بحث مهارت‌های زندگی به خوبی مدنظر قرار داده شود، اظهار داشت: مهارت‌های زندگی می‌تواند نوجوانان و جوانان را نسبت به پدیده اعتیاد ایمن و سلامت نگاه دارد. در بحث این مهارت‌ها فرد مسیر زندگی خود را تعیین کرده و خوب و بد زندگی فردی و اجتماعی را تشخیص می‌دهد.

این جامعه‌شناس، رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را مبنی بر دعوت آحاد مردم به مشارکت اجتماعی در مقابله با اعتیاد، حرکتی جدید دانست و ادامه داد: اگر این رویکرد سال‌ها قبل مطرح می‌شد، امروز شاهد گرفتار شدن برخی از مردم به دام اعتیاد و سودجویی قاچاقچیان تهیه و عرضه انواع مواد مخدر صنعتی و داروهای روانگردان نبودیم، در حال حاضر باید این رویکرد اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر را به فال نیک گرفت و برنامه‌ها را در این جهت طراحی و عملیاتی کرد.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که به مشکل اعتیاد به طور جدی‌تر نگاه کنیم و به‌ عنوان پدر، مادر، مسوول و غیره نقش خود را فعالانه ایفا کنیم، خطرات در کمین هستند، باید آنان را مصون نگاه داریم.

ناظمی گفت: آموزش و افزایش سطح آگاهی فرزندان یک مساله ملی و بسیار پراهمیت است، عدم دسترسی به دانش و اطلاعات کافی درباره مواد مخدر سبب شده تا نسل جوان در معرض خطر جدی قرار گیرد.

این تحلیل‌گر مسایل اجتماعی، با تاکید بر اینکه مهارت‌های زندگی راهگشای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است، گفت: زمانیکه ذهن فرد برای آگاهی از مهارت‌های زندگی آماده شود دیگر تبلیغات کاذب و وعده‌های فریبنده که نقش مهمی در افزايش شيوع اعتیاد دارند، توسط ذهن پس زده می‌شوند.

وی افزود: آشنایی نوجوانان و جوانان با عواقب، تبعات روحی و جسمی اعتیاد سبب می‌شود تا آنها به‌طور خودکار سمت این بلای خانمانسوز نروند، البته اگر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد روی کاغذ فقط نوشته شود و در عمل از کیفیت لازم برخوردار نباشد، اعتباراتی که به این برنامه‌ها اختصاص می‌یابد و اقداماتی که در این باره صورت می‌گیرد عملا فایده‌ای نخواهد داشت.

این جامعه‌شناس یادآور شد: مهارت‌های زندگی باید بر‌اساس آموزش‌های مبتنی بر نقش بازی کردن و کارگاه‌های بحث گروهی باشد.

ناظمی با اشاره به اینکه اراده‌ای جمعی و فراگیر باید در این زمینه ایجاد شود وبرنامه‌ها را به صورتی دقیق و کامل اجرا کرد، اضافه کرد: همچنین از رسانه‌ها انتظار است، مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک دغدغه برای خود تعریف کنند.

این تحلیل‌گر مسایل اجتماعی گفت: گرایش به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان به عنوان یک بلای خانمان سوز به سرعت در حال گسترش و فرا گیر شدن است، صدمات و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر در جامعه جبران ناپذیر بوده و باید تحت پیشگیری و مقابله در دستور کار همه نهادها قرار گیرد.

ناظمی افزود: تهیه و توزیع بروشورهایی با محتوای مواد مخدر، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و سایر مردم از سوی نهادها، کانون‌های محلی، فرهنگی، اجتماعی می‌تواند آنان را نسبت به مقوله اعتیاد آگاه کند و به مبارزه اجتماعی فرا بخواند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به شناخت الگوهای مصرف مواد مخدر هر قشری پرداخت و درک درستی از الگوی مصرف هر فرهنگ و خرده فرهنگ ایجاد و به این صورت نقشه جامعی تهیه و بنا بر آن نقشه و شرایط فرهنگی مختلف برای هر منطقه‌ای برنامه پیشگیری طراحی شود.
ارسال نظرات