مناطق تنگ صياد و سبزكوه چهارمحال و بختياری در بيست و هفتمين نشست برنامه جهانی انسان و كره مسكون يونسكو، در فهرست ذخيره‌گاه‌های زيست‌كره ثبت جهانی شدند.
کد خبر: ۸۵۲۶۷۰۵
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ روز 8 ژوئن 2015 در بيست و هفتمين نشست برنامه جهانی انسان و زيست‌كره كه از سوی سازمان يونسكو با حضور نمايندگان كشورمان از جمله دكتر شایان شامحمدی، رئيس دانشگاه شهركرد و قاسم سليمانی، استاندار چهارمحال و بختياری در پاريس برگزار شد، براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه شهركرد و پيگيري‌های انجام شده توسط استانداری، سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری استان؛ مناطق سبزكوه و تنگ‌صياد از مناطق حفاظت‌شده استان در فهرست ذخيره‌گاه‌های زيست‌كره، ثبت جهانی شدند.

ذخيره‌گاه زيست‌كره مناطق حفاظت‌شده طبيعی ‌زيستی بين‌المللی هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهايی نظير ارائه سايتهای مطالعاتی كم نظير به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتيبانی از توسعه پايدار را نمايان مي‌سازند.

اعلام ذخيره‌گاه‌های زيست كره برای جلوگيری از تغييرات برگشت‌ناپذير و بهره‌برداری ناپايدار از منابع طبيعی، در عين نياز به بهره‌برداری از طبيعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعيت) شكل گرفته‌است و به يكی از تقسيم بنديهای مهم حفاظتی جهان بدل شده‌است. اين مناطق حفاظت شده از طرف يونسكو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بين‌المللی برنامه انسان و كره مسكون (MAB) قرار می گيرند.

گفتنيی است: ايران در اين زمينه از كشورهاي فعال و موثر بوده و كشورمان از سال‌ها پيش جهت حفاظت از منابع طبيعي، تنوع زيستي خود تقسيم‌بندي‌هاي متفاوتي از حفاظت مانند پارك‌هاي ملي، آثار طبيعي ملي، پناهگاه‌هاي حيات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و مناطق شكار ممنوع را به مرحله اجرا گذارده ‌است و پيش از اين، پارك ملي و منطقه حفاظت شده كوير در استان سمنان، پارك ملي گلستان در استان گلستان، منطقه حفاظت‌شده ارسباران در آذربايجان شرقي، منطقه حفاظت‌شده گنو در استان هرمزگان، پناهگاه حيات وحش ميانكاله در استان مازنداران، منطقه حفاظت شده ارژن و پريشان در استان فارس، پناهگاه حيات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده توران در استان سمنان، منطقه حفاظت‌شده حرا در استان هرمزگان و پارك ملي درياچه اروميه در استان آذربايجان غربي و منطقه حفاظت‌شده دنا در استان كهگيلويه و بوير احمد به عنوان ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره در ايران ثبت شده بودند و مناطق سبزكوه و تنگ‌صياد در استان چهارمحال و بختياري نيز به فهرست ذخيره‌گاه هاي زيست‌كره اضافه شدند.

مناطق حفاظت شده تنگ صیاد و سبزکوه به ترتیب در شهرستان های شهرکرد و لردگان قرار دارند و در آنها گونه های جانوری مانند پلنگ، قوچ و میش وحشی زاد و ولد می کنند.

ارسال نظرات