مستند « شهروند چند ملیتی» با محوریت افشاگری‌های ادوارد اسنودن علیه سازمان اطلاعات آمریکا، در یک قسمت ۱۱۰ دقیقه ای از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۶۹۵۶
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، «شهروند چند ملیتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی لورا پویترس در سال 2014 ساخته شده است این مستند به عنوان بهترین مستند سال 2014 از سوی انجمن بین المللی مستند انتخاب شده است.

«شهروند چند ملیتی» به افشاگری های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی می‌پردازد در این مستند یک مستندساز و یک گزارشگر برای ساخت نخستین قسمت از گفتگوهای بسیار با ادوارد اسنودن راهی هنگ کنگ می‌شوند.

رسوایی افشای جاسوسی گسترده سال 2013 وقایعی است که از ژوئن 2013 آغاز شده است، پس از آن که ادوارد اسنودن، یک کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)، اسناد محرمانه ای از NSA را منتشر کرد. این اسناد نشان دهنده جزئیات چگونگی تلاش گسترده ایالات متحده امریکا و انگلستان (با همکاری کانادا، استرالیا و نیوزیلند؛ که مجموعه این 5 کشور را «پنج چشم» می گویند) برای نظارت و جاسوسی گسترده، به ویژه از طریق اینترنت است. برخی از اسناد منتشر شده نشان می‌دهد اطلاعات مخابره شده مردم در مقیاسی بسیار وسیع تر از آنچه پیش تر تصور می‌شد رهگیری و شنود می‌شود. برخی از داده های جمع آوری شده، مانند داده های پروژهایکس کی اسکور مستقیماً روی میز باراک اوباما قرار می‌گرفتند.

بر اساس اسناد طبقه بندی شده ارائه گشته توسط ادوارد اسنودن در رسانه‌ها، فعالیت های جاسوسی ایالات متحده امریکا و انگلستان نه تنها در برابر کشورهای خارجی انجام می‌شود، بلکه در برابر شهروندان خود این کشورها، و نیز متحدان ایالات متحده مانند ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. پس از آن، اطلاعاتی در رسانه های دیگر مبتنی بر فعالیت های مشابه توسط کشورهای دیگر مانند فرانسه و آلمان گزارش شده است.

«شهروند چند ملیتی »  جمعه این هفته، 22 خرداد ماه، ساعت 14 از شبکه مستند سیما بازپخش می‌شود.

ارسال نظرات