خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی گفت: این سخن آقای روحانی که "دیوار تحریم ها شکسته است" را قبول دارم؛ اما این شکستن در نتیجه استقامت و تکیه بر علم، تولید و دانشمندان داخلی حاصل شده است.
کد خبر: ۸۵۲۷۰۴۳
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

محمدعلی ذاکریان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی با اشاره به زیاده خواهی های آمریکا در ادامه روند مذاکرات هسته ای اظهار کرد: زیاده خواهی های آمریکا از قبل هم بوده و حالا نیز ادامه دارد و تضمینی نیست که در آینده نباشد اما تیم مذاکره کننده علی رقم اینکه متوجه این زیاده خواهی ها می شوند چرا همچنان پای مذاکرات ایستاده اند؟

وی به دلیل اصرار بر ادامه مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده ایرانی اشاره کرد و افزود: چون دولتمردان در زمینه مذاکرات قدمی برداشتند و کاری را شروع کردند؛ در تلاش اند که بتوانند آمریکا را به نوعی از سر زیاده خواهی ها کوتاه بیاورند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی احساس می کنند علی رقم زیاده خواهی آمریکا با پافشاری و ادامه روند مذاکرات بتوانند در توافق امتیازات بیشتری را از آمریکا بگیرند که درهر دو صورت با توجه به سابقه ای که از ارتباط با آمریکا داریم و از طرفی ایران یک کشور و طرف مقابل پنج کشور؛ ادامه روند مذاکرات قطعا کار سختی است.

وی به نتیجه مذاکرات هسته ای پس از صرف وقت و هزینه زیاد اشاره و تصریح کرد: با وجود خوش بینی تیم مذاکره کننده نسبت به آمریکا در صورتی که مقام عظمای ولایت تاکید کردند "به نتیجه این مذاکرات خوش بین نیستم" و با توجه به سابقه دشمنی کشور آمریکا با ایران به نظر می رسد که نتیجه خوبی حاصل نشود.


چرا واقعیتی که در بیانیه لوزان آمده به صورت شفاف به مردم ارائه نشد؟

ذاکریان تصریح کرد: قول هایی که در بیانیه لوزان مشخص شده که باز هم در تراز مذاکرات نیست، چون ما خیلی امتیاز دادیم اما چیزی را به صراحت و روشنی دریافت نکردیم دیگر جایی برای ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافقی که خطوط قرمز نظام را رعایت و انتظارات ملت و دستاوردهای هسته ای را حفظ کند؛ وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد: تیم مذاکره کننده با پشتیبانی مردم و دلسوزی کارشناسان و صاحبنظران در ادامه مسیر مذاکرات حرکت کنند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: آمریکا فکت شیت خود را بعد از توافق لوزان ارائه داد، اما ما در اینجا با اختلاف نظر تیم مذاکره کننده مواجه شدیم و اینکه چرا واقعیتی را که در بیانیه آمده به صورت شفاف به مردم ارائه نشد؟ جای تامل دارد.


همدلی و همزبانی نخبگان و منتقدین دلسوز در مذاکرات راهگشا است

وی با بیان اینکه توافق لوزان تاکنون به صورت شفاف و رسمی مطرح نشده است گفت: این نشان از ضعف و دادن امتیاز به طرف مقابل است چون اگر از موضع قوت بود روی آن تبلیغ و شفاف سازی می شد و این مشخص می کند که تیم مذاکره کننده ما در لوزان تعهداتی نادرست و نامعقول کرده که از طرح آن امتناع می کند.

ذاکریان ادامه داد: امروز مردم توسط صاحبنظران، منتقدین و کارشناسان و آنچه که اینان خود به دنبال آن رفتند؛ از اخبار مذاکرات تا حدودی آگاه می شوند و تیم مذاکره کننده در پاسخ به برخی سوالات منتقدان گفتند "ما به صورت شفاهی این گزاره برگ را بیان کردیم" اما تا به صورت رسمی بیان نشود نمی توان به آن استناد کرد.

وی تاکید کرد: اینکه مذاکره کنندگان ایرانی به صورت روشن، مشخص و با صراحت توافق لوزان را بیان نمی کنند؛ جای تامل دارد و انتظار می رفت که شفاف و روشن با مردم مطرح می کردند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وقتی که نظرات توسط روشنفکران اعلام شد و رهبری انقلاب اعلام کردند که تیم مذاکره کننده نظرات منتقدین و کارشناسان را بگیرند اما جای تامل است که چرا تاکنون این مهم انجام نشده است ؟


شکستن دیوار تحریم ها از ایستادگی ملت حاصل شده؛ نه در اثر مذاکرات

پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان اینکه از اول انقلاب چندین سال است که ما علی رقم تحریم ها آب هم توانستیم بخوریم اظهار کرد: این مذاکرات تجربه ای دیگر و پاسخی به کسانی است که اعتقاد دارند با آمریکا مذاکره کنیم مشکلات حل خواهد شد اما طبق آنچه طرف مقابل اعلام می کند هیچ جا و روزنه اعتمادی به آمریکا در مذاکرات دیده نمی شود.

ذاکریان افزود: اینکه آقای روحانی گفت " دیوار تحریم ها شکسته است " را قبول دارم اما این شکستن در نتیجه پیشرفت در مذاکرات نبوده بلکه قبلا این ترک حاصل شده است.

وی تاکید کرد: مقاومت و پیشرفت مردم ، اتکا به قوای داخلی و حاصل شدن دستاوردهای هسته ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سبب شد که امریکا و غرب دیدند که زیر همه این فشارها و تحریم ها ایران اسلامی پیشرفت کرده و تحریم ها آن موقع ترک خورد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: تحریم ها با مقاومت، استقامت و تکیه بر علم، تولید و دانشمندان داخلی ترک خورد و ایران در راه خود مقتدر و با عزت حرکت می کند.


سوء مدیریت و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب مشکلات اقتصادی است؛ نه تحریم ها

ذاکریان گفت: دشمنان نظام وقتی دیدند چاره ای جز برداشتن تحریم ها ندارند؛ خواستند که با ایران مذاکره کنند اما در زمینه مذاکرات مسئولین ما صحبت هایی کردند که گویا حل همه مشکلات در گرو رفع تحریم ها است و آب خوردن را مطرح کردند که اینجا آمریکا و همه هم پیمانانش اعلام کردند که ایران از تحریم ها به تنگ آمده است.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی در ایران صرفا به دلیل تحریم ها نیست متذکر شد: کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که بیشترین مشکلات اقتصادی به سوء مدیریت و عدم توجه به ظرفیت و توان داخلی و تکیه بر درآمدهای نفتی برمی گردد که رهبر انقلاب فرمودند " خودتان را از اقتصاد تک محصولی رها کنید تا به نتایج خوبی برسید".

وی تصریح کرد: در سال گذشته با عملکرد نادرست مسئولین دشمنان در مسیر مذاکرات امتیازاتی از ما گرفتند و زیاده خواهی آمریکایی ها مطرح کردند و ورود به خطوط قرمز نظام که قبلا اصلا مطرح نبود در اثر عقب نشینی و دادن امتیاز به طرف مقابل حاصل و سبب شد که دشمنان بیشتر از گذشته جسور شدند.


جسارت بیش از حد آمریکا در اثر عملکرد نادرست مسئولین ایران است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند" اگر شما یک قدم عقب نشینی کنید دشمن ده قدم جلو می آید" گفت: دشمنان قسم خورده ایران کی راضی خواهند شد؟

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند " حد توقف نظام سلطه و آمریکا کجاست"؟ افزود: ما که از مذاکرات با آنها راه آمدیم اما چرا پا را از حد جلو می گذارند؟

ذاکریان تاکید کرد: تیم مذاکره کننده با پیچیدگی و سختی هایی در مذاکرات مواجه می شوند که اگر از انتظارات مردم، نظرات کارشناسان، نخبگان و رهبری انقلاب تا مدت فاصله زمانی که تا توافق نهایی وجود دارد؛ بهره بگیرند راهکارهای خوبی پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: باید مذاکره کنندگان ایرانی تمام عزم خود را جزم کنند که در پایان مذاکرات، عزت ملی حفظ و انتظارات ملت برآورده و تحریم ها به صورت کلی برداشته شود.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار امیدواری کرد: با همدلی و همزبانی منتقدین در رابطه با مذاکرات هسته ای از سر خیرخواهی و دولتمردان و تیم مذاکره کننده با این نظرات و پیشنهادات کارشناسان و نخبگان حساب باز کنند و پیشنهاداتی که می توانند در مذاکرات دست تیم مذاکره کننده را بگیرند بکار برده شوند.

وی خطاب به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: ضمن خسته نباشد به تیم مذاکره کننده برای پشتیبانی از این گروه پیشنهاد دارم که توافق نهایی را کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران تایید کنند که نامزد انتخابات سال 2016 آمریکا از حالا نگوید که "من هر گونه توافق با ایران را پاره خواهم کرد".

ارسال نظرات
پر بیننده ها