پس از امضای فهرست مصادیق معافیت مالیاتی اهل فرهنگ که به موجب آن کتابفروشان نیز معاف از مالیات شدند‌، عده‌ای از فعالان این صنف با مراجعه به حوزه‌های مالیاتی با پرونده‌های مالیاتی در جریان روبرو شده که باید آن‌ها را پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۵۲۷۳۷۹
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، از اسفند سال گذشته که فهرست مصادیق معافیت مالیاتی ناشران،‌ کتابفروشان و ... به امضای نمایندگان وزارت ارشاذد و وزارت اقتصاد و امور دارایی رسید،‌ برخی کتابفروشان  از حل نشدن مشکلات مالیاتی خود خبر داده و اذعان داشتند که در مراجعه به دفاتر مالیاتی با خبر شده‌اند که باید مالیات‌های خود را پرداخت کرده و کتابفروشان معاف از مالیات نیستند.

جوکار مدیر انتشارات کتابستان در قم یکی از کتابفروشانی است که برای پیگیری پرونده مالیاتی خود به دفاتر مالیاتی مراجعه کرده و متوجه شده باید مالیات خود را پرداخت کند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که از ابتدای اقدامات کارگروه تشکیل شده در ارشاد برای حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در جریان امر قرار داشت‌، گفت:‌ معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در پی امضای فهرست تعیین مصادیق دستورالعمل موضوع ماده12 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم در 24 اسفند 93 بین دو وزارتخانه به امضا رسید که در بخش فعالیت‌های فرهنگی فعالیت کتابفروشی هم مشمول معافیت تشخیص داده شد.

وی ادامه داد:‌ منتهی در همان دستورالعمل در ماده پایانی اشاره می‌کند که این دستورالعمل از ابتدای سال 93 اجرا خواهد شد، بنابراین  زمانی که این دستورالعمل به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ شود‌، قاعدتاً حوزه‌های مالیاتی از ابتدای سال 93 آن را لحاظ می‌کنند‌، اکنون رسیدگی‌های مالیاتی دو سال عقب است،‌ بنابراین پرونده‌های مالیاتی سال‌های 91 و 92 در حال رسیدگی است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت:‌ بنابراین این دسته از کتابفروشانی که به حوزه‌های مالیاتی مراجعه کرده و متوجه شده‌اند‌، معاف از مالیات نیستند‌، طبق قانون باید مالیات خود را تا سال 92 پرداخت کنند‌، و پس ازآن معاف از مالیات هستند.

وی تصریح کرد:‌ معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان از سوی سازمان مالیاتی به ادارات و حوزه‌های مالیاتی ابلاع شده است.

با توجه به گفته‌های محمود آموزگار  حوزه‌های مالیاتی کلیه کتابفروشان از پرداخت معافیت مالیاتی از ابتدای سال 93 به بعد معاف هستند و در صورتی که پرونده‌های مالیاتی آنان در سال‌های 91 و 92 همچنان باز باشد‌، موظف به پرداخت مالیات این سال‌ها هستند.

ارسال نظرات