رییس جهاد دانشگاهی کشورگفت:اراده خارج شدن از وابستگی به منابع نفتی در ایران ایجاد نشده است ونظام نوآوری ملی فاقد کارآمدی است ، از بادبادک گرفته تا تجهیزات پیچیده را واردات می کنیم و توان استفاده از فناوری داخلی را نداریم .
کد خبر: ۸۵۲۷۵۳۳
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، رئیس جهاد دانشگاهی کشوردرچهل و چهارمین گردهمایی پژوهشگران جهاد دانشگاهی سراسر کشور در سرعین اظهار داشت: نگاه مدیریتی در کشور نگاه کوتاه مدت و دستیابی به برخی نتایج در زمان اندک است، به طوری که فشار سیاسی وارد شده به دولت‌ها نیز بر دامنه مشکلات افزوده است.

حمیدرضا طیبیبرنامه‌های که دولت‌ها انجام می‌دهند به جای کارهای بزرگ متکی بر افق چشم‌انداز روشن یک نگاه کوتاه مدت مدیریت محور است به طوری که همه دولت‌ها تلاش می‌کنند تا در کوتاه مدت نتایج کارشان در دید عموم قرار گیرد.

وی اظهار داشت:اراده خارج شدن از وابستگی به منابع نفتی در ایران ایجاد نشده است و متاسفانه برنامه ها همیشه مدیریت محور بوده و نگاه فناورانهدیده نمی شود.

طیبی با اشاره به اینکه نظام ملی نوآوری کشور باید بدرستی شکل بگیرد افزود:نظام نوآوری ملی فاقد کارآمدی است و اختلافات سیاسی و سیاست زدگی باعث این موضوع شده است.

رییس جهاد دانشگاهی کشورگفت:در بحث استفاده از فناوری در کشور دچار مشکل شده ایم و مثلثی در حوزه علوم مهندسی شرکت خارجی پیمانکاران و افراد ناسالم در حوزه پیمانکاری تشکیل می شود واجازه ورد شرکت های ایرانی نمی دهد.

وی با اشاره منابع ملی کشور درست در خدمت جامعه باشد افزود:با توجه به اینکه منابع در خارج کشور است و از بادبادک گرفته تا تجهیزات پیچیده را واردات می کنیم و توان استفاده از فناوری داخلی را نداریم .

وی تصریح کرد: چین در بحث انتقال فناوری به کشورش پیشرفت بسزایی داشته است و به همین خاطر است که بازار داخلی کشور در دستان کشورهای دیگر است البته کشور ما نیز اگر موانع حذف شود در این بحث هیچ مشکلی ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فشارهای سیاسی در دولت‌های مختلف و عدم پاسخگویی در دراز مدت گفت: نباید کشور دولت محور اداره شود بلکه باید دولت در خدمت اهداف، و برنامه‌های دراز مدت نظام باشد تا بتوانیم خودمان را به اهداف تعیین شده در چشم‌انداز برسانیم.

طیبی با اشاره به تفاوت وحشتناک سیاست‌گذاری‌های در دولت هفتم، هشتم، نهم و دهم عنوان کرد: معتقدم به جای اینکه از تمام منابع انسانی و امکانات کشور در مسیر پیشرفت همه‌جانبه استفاده کنیم، در اجرا دچار سیاست زیگزاگی شده‌ایم که در این مسیر پرتلاطم و زیگزاگی نمی‌توان مدیریت شایسته و مطلوبی را انجام داد.

وی گفت: باید حول محور مسائل و مبانی ملی به وحدت نظر برسیم تا کشور بیش از حد سیاست‌زده نشود و ماجرا های کوچکی مانند دیدار اخیر رییس مجلس به حاشیه ها کشیده نشود، معقول و منطقی بتوانیم در مسیر پیشرفت واقعی حرکت کنیم.

وی بیان کرد: باید علاوه بر توجه به تولید داخلی به ظرفیت‌های بین‌المللی نیز بها بدهیم و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت واقعی حرکت دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: چاره‌ای نداریم جز اینکه برنامه‌ریزی‌های دراز مدت داشته باشیم تا حول محور وحدت و وفاق ملی حرکت کرده و دست از برنامه‌های کوتاه مدت علاج‌بخش زودگذر برداشته شود.

طیبی افزود: کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگر به وفاق ملی و انسجام گروه‌های سیاسی نیاز دارد تا اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته و تولید علم و فناوری‌های جدید و بهره‌گیری از توانمندی در توسعه و پیشرفت کشور فراهم آید.

ارسال نظرات