میبد تنها شهرستان پرتردد از لحاظ موتورسواری در استان است

مسئول پارکینگ نیروی انتظامی می گوید: در میان شهرستانهای استان تنها شهرستان پرتردد از لحاظ موتورسواری میبد و کمترین آن شهرستان های تفت و مهریز است.
کد خبر: ۸۵۲۷۷۱۹
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، استان یزد که روزگاری از آن به عنوان شهر دوچرخه ها یاد می شد اکنون خود دچار مشکل افزایش وسایل نقلیه موتوری و معضلات ناشی از آن مانند تصادف، آلودگـی و ناامنـی ترافیکی شده است.

در این استان دیگر کمتر خبری از دوچرخه سواران با احتیاط است و این وسایل نقلیه آرام هر روز جـای خود را به خودروهای شخصی مدرن و از همه مهمتر موتورسیکلت های پر سروصدا و درد سرساز می دهد.

البته تولیـد روزافزون موتورسیکلت ها و قیمـت پائین آن در کنـار حجم کم معابـر،معضلی بوجود آورده که گریبانگیر اغلب شهرهای کشور شده اما در استان یزد استفاده زیاد شهروندان ازاین وسیله موجب شده است که روز به روز بر تلفات ناشی از استفاده نادرست از آن افزایش یابد.

فرمانده پلیس راه استان یزد می گوید: در دو ماهه امسال بیش ازپانصد موردتصادف در استان یــزد رخ داده که از این میزان سیصد مورد درون شهر و بقیه در خارج از شهر به وقوع پیوسته است.

سرهنگ مظفری افزود: این آمار در مقایسه با مدت سال قبل هشت درصد افزایش داشته است.

وی می گوید: در این حوادث بیش ازدویست نفردر تصادفات درون شهری و صد تصادف مابقی نیز خارج از شهر کشته و مجروح شدند.

یکی از شهروندان یزدی معتقد است علت تصادف و برخورد موتورسوران با زمین که منجر به فوت و ضربات شدید به آنان می شود، اینست که بیشتر آنها بویژه در ماههای گرم سال خود را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی نمی دانند و بدون توجه به ترافیک در خیابان ها با سرعت حرکت کرده و برخی جوانان ماجراجو هم با حرکت های نابجـا و ناهنجار موجب این حوادث می شوند.

صادقی می گوید: هم اکنون موتورسیکلت های متنوع و با قیمت ارزان تولید می شــود که این موجب شــده تا جوانان و نوجوانان کم سن و سال وبرخی زیرسن قانونی آنراتهیه کرده وبا استفاده غلط از آن خساراتـی ببار آورند.

دهقانی یکی دیگر از شهروندان یزدی انجام مانورهای غیرضروری به هنگام حرکت در معابر، داشتن سرنشیــن اضافه، نداشتن تجهیزات لازم، انجام حرکات آکروباتیک در خیابان ها، حرکت درخلاف مسیرمجاز، بی احتیاطی و رعایت نکردن سرعت مجاز را از تخلفات موتورسواران یزدی بیان می کند.

او، همچنین استفاده نکردن کلاه ایمنـی و آشنا نبـودن به قوانین راهنمایی و رانندگی را علت بیشتر تصادفات و فوت راکبان وسائل نقیله موتوری می داند.

مجتبی صادقی کارشناس ترافیک می گوید اکنون تعداد زیادی از موتورسیکلت های بدون شماره درمعابر تردد می کنند و با توجه به روند رو به رشد تولید، سالانه بر تعداد آنها افزوده و این عمل موجب تخلفات بیشتر شده است.

مردم هم معتقدند شهروندانی که قصد دارند از موتورسیکلت برای عبور و مرور استفاده کنند باید آموزش های لازم را فرا بگیرند و استفاده از کلاه ایمنی یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین شیوه های ایمنی ســازی است که می توان جلوی بسیاری از تلفات را بگیرد.

فرمانده پلیس راهور استان یزد هم می گوید: اگرچه در طول سال طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف اجرا می شود، اما تردد این وسیله نقلیه بدون توجه به قوانین ومقررات مشکلات بسیاری برای آحاد شهروندان و نیروهای انتظامی بوجود آورده است که این مسئله حکایت از این واقعیت دارد که به علت قانون گریزی افراد، اجرای این طرح نه تنها نتوانسته آنچنان که باید تغییری در قانونمند کردن راکبان موتورسیکلتها داشته باشد بلکه آنان همچنان با حرکات خطرناک و توجه نکردن به قوانین و مقررات، علاوه بر به خطر انداختن جان خود ، تهدیدی برای سایر شهروندان محسوب می شوند.

سرهنگ جمشیدی می گوید: با توجه به هوای گرم استان یزد در ماه های گرم بهانه ای است که موتورسواران بگویند که نمی توان از کــلاه ایمنی استفاده کرد اما برغم همه این مسائل فصل سرد زمستان هم نتوانسته این مقوله را جا بیاندازد.

خادمی مسئول پارکینگ نیروی انتظامی هم دراین خصوص می گوید: گرچه در این مدت علاوه بر نیروهای راهنمایی و رانندگی برای کنترل و برخورد با راکبان متخلف، از نیروهای یگان ویژه هم استفاده می شود و روزانه تعداد زیادی موتورسیکلت موتورسواران متخلف هم توقیف می شود اما عده ای از موتورسواران متخلف باز هم بعد از آزادی دوباره مرتکب تخلف شده و با تکرار اشتباه خسارات جبران ناپذیری را ببار می آورند.

کارشناسان نیروی انتظامی استان می گویند نظارت نکردن جدی بر رفت و آمد موتورسیکلت ها علاقه بیشتری برای استفاده از این وسیله نقلیه ایجاد کرده وباعث بروز حوادثی از این قبیل شده اند.

وی می گوید: همچنین به علت تخلفات بیش از اندازه موتورسیکلت سواران ، راکبان موتورسیکلت به دوره های آموزشی منسجم و اجباری (چه آنها که گواهی نامه دارند و چه آنها که ندارند) در خصوص رعایت قوانین و مقررات نیاز دارند و مسئولان باید برای موتورسوارانی که چندین بار تخلف را تکرار می کنند تشدید مجازات را درنظر بگیرند و جریمه های دریافتی از آنان باید افزایش یابد تا بیشتر به رعایت قوانین توجه کنند.

وی ادامه می دهد: در استان یزد بیش از چهارصد هزار موتورسیکلت وجود دارد که این رقم روزبروز درحال افزایش است.

خادمی می افزاید: در میان شهرستانهای استان تنها شهرستان پرتردد از لحاظ موتورسواری میبد و کمترین آن شهرستان های تفت و مهریز است.

او می افزود: تا به حال هیچ کدام از نهادها در رفع معضل موتور سواران اقدامی نکرده اند و لیکن نیروی انتظامی فقط درحد امکان با متخلفان برخورد و تعداد بیشماری موتورسیکلت هم متوقف کرده است.
حسین محبی موتورسیکلت سواری که موتورش را ماموران نیروی انتظامی توقیف کردند می گوید علت توقیف موتورسیکلت من رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی تک چرخ زدن و استفاده نکردن از کلاه ایمنی بود.

او می گوید: همچنین در برخی موارد به علت شور جوانی حرکات ناشایستی که در معابر و خیابان ها داشته ام موجب شده نیروی انتظامی برا جلوگیری از این امر وسیله نقلیه مرا متوقف کند.

امیر زارع یکی دیگراز متخلفان علت توقیف موتورسیکلت خود را ویراژ دادن درمعابر دانست وگفت اگرچه من مقررات را رعایت کرده و کلاه ایمنی هم داشته ام اما چون حرکات نامتناسب با قوانین راهنمایی و رانندگی داشتم وسیله نقلیه ام توقیف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار