عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: عمران مسجد که از شعائر الهی است، فقط به تعمیر ساختمان و ساخت گنبد و مناره خلاصه نمی‌شود، بلکه حضور پرشور مردم و رونق مساجد نیز از جلوه‌های آبادانی مسجد است.
کد خبر: ۸۵۲۷۷۶۳
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره دهه تکریم مساجد گفت: وقتی پیامبر گرامی اسلام بعد از 13 سال در مکه فعالیت خویش را شروع کردند دعوتشان بیشتر به شکل ناپیدا و زیرزمینی بود و گاهی اوقات جلسات مخفی میان متدینان برگزار می‌شد. مسجد اولین پایگاه بنا شده در اسلام بود که برای اجتماع مسلمانان و کسانی که می‌خواهند با خداوند متعال ارتباط برقرار کنند، بنا شد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: وقتی حضرت رسول(ص) به مدینه هجرت کردند حین ورود قبل از اینکه خانه و کاشانه‌ای برای خودشان مهیا کنند اولین اقدامی که انجام دادند ساخت مسجد بود و نماز جمعه را برپا کردند و در تاریخ گاهی اوقات عنوان می‌شود همان مسجدی که نماز جمعه برپا شد اولین مسجد یعنی مسجد قبا بود و سپس مسجدالنبی(ص) ساخته شد.

این استاد اخلاق تصریح کرد: در زمان حیات پیامبر اکرم آنقدر مسجد فعال بود که فقط محدود به یک نماز خواندن و برای یک سخنرانی نبود بلکه برنامه‌های رزمی، جنگی، حملات به دشمن و بصیرت‌دهی در مساجد عملیاتی می‌شد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی ابراز داشت: یادم می‌آید حضرت امام (ره) زمانی که ما خیلی جوان بودیم فرمودند قبله مسجد که همه به سمت آن برای نماز می‌ایستند «محراب» نام دارد؛ محراب یعنی محل حرب و محل جنگ. این طور مساجد شروع شد با یک چنین استعداد بلند و والایی از جهات مادی و معنوی.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه بعضی از افراد طور دیگری فکر می‌کنند و به همین دلیل در برخی از وادی‌ها افتاده‌ و بعضی از اماکن را مانند فرهنگسراها در رقابت با مساجد راه می‌اندازند، گفت: اما واقعا هیچ جا مسجد نمی‌شود و اکنون که به شکل سایبری و مجازی اوقات جوانان ما به صورت شبانه روز مدیریت می‌شود باید فکری جدی در این زمینه کرد که مساجد، جایگاه و پایگاه خویش را از دست ندهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این معنویت خاص را در هیچ جایی غیر از مساجد نمی‌توان دنبال کرد و باید گفت مساجد جایگاه خود را آنگونه که باید و شاید در جامعه پیدا نکرده‌اند و باید بیشتر برای مساجد کار کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات میان قدیمی‌ترها و افراد جدید در مساجد تنش‌ها و اختلافاتی پیش می‌آید که دوست داریم در این راستا اقدامی موثر انجام دهیم،‌ اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه برنامه‌ای برای مساجد نوشت و تدوین کرد که هم اکنون شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده است و باید اصلاحاتی در این خصوص انجام شود. دغدغه شورای نگهبان این است که مسجد دولتی نشود و البته دغدغه درستی است.

وی گفت: عمران و آبادی مسجد یکی از نکاتی است که در قرآن آمده و از شعائر الهی به شمار می‌رود؛ عمران مسجد فقط به تعمیر در و دیوار و ساخت گنبد و مناره که نیست، بلکه حضور پرشور مردم و رونق مساجد نیز از جلوه‌های آبادانی مسجد است.

این نماینده مجلس، امام جماعت را یکی از ارکان حضور مردم در مساجد دانست و ابراز داشت: هر چه امام جماعت، ارتباطات خوبی با مأمومین داشته باشد و از سطح سواد بالایی برخوردار باشد، تأثیر بسزایی در جذب جوانان به مساجد ایفا خواهد کرد؛ به طور مثال بنده در دوران کودکی و نوجوانی‌ام دوست داشتم به مسجدی بروم که امام جماعت مسجد ما را بفهمد و درکمان کند، اگر حرفی می‌زند و حتی نوع نماز خواندنش طوری باشد که احساس خوبی داشته باشیم و واقعا هم مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر مدیریت مسجد، مدیریت درستی باشد، مسجد مملو از جمعیت خواهد بود. همچنین اگر امام جماعت وزنه‌ای برای خودش باشد، مردم بیشتر به آنجا می‌آیند، از طرفی هم اگر امام جماعت ضعیف باشد، ضعف امامت مسجد، ضعف مدیریت و... همگی در اقبال و ادبار جوانان به مسجد مؤثر است.

ارسال نظرات