معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:
سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، در سال 85 در غالب 11 بند اعلام شد و یکی از مهم‌ترین موضوعات که از آن غفلت کرده بودیم، بحث اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد بود.
کد خبر: ۸۵۲۸۰۷۶
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر با موضوع برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، پیش از ظهر امروز در محل این ستاد برگزار شد و سید نجیب حسینی، معاون اداری و مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر و رییس کمیته برگزاری مراسم، در خصوص برنامه‌های سال جاری و فعالیت‌های این ستاد در هفته مبارزه با مواد مخدر که همزمان با سالروز جهانی در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

حسینی گفت: پنجم تیرماه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر بوده که به‌نوعی در کشور هفته اول تیرماه به نام هفته مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شده است.

وی ضمن تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: ایشان در سال 1394 سه بار به معضلات مواد مخدر و درمان معتادان و برگرداندن آن‌ها به اجتماع پرداخته‌اند. همچنین پیام نوروزی مقام معظم رهبری، به اهمیت موضوع مواد مخدر و عزم مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به برخورد با این پدیده تأکید دوچندان دارد.

معاون اداری و مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تلاش کرده‌ایم این مراسم امسال بسیار باشکوه‌تر و منحصربه‌فردتر از گذشته برگزار شود. همچنان که بعد از تعطیلات نوروزی، کارگروهی با حضور کارشناسان این ستاد در این زمینه تشکیل‌شده است.

جدیت در مبارزه با اعتیاد یکی از مهم‌ترین مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی

حسینی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت جوامع بشری، اعتیاد است. آمار زندانیان کشور، این تحلیل را ارائه می‌دهد که در بخش پیشگیری و درمان بتوانیم جدی‌تر از گذشته عمل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، در سال 85 در غالب 11 بند اعلام شد و یکی از مهم‌ترین موضوعات آن‌که مورد غفلت قرار گرفت، بحث اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد بود. ولی قدم‌های بزرگی در این بخش برداشته‌شده است. امروزه مواد مخدر و اعتیاد یکی از مسائل مهمی است که به‌عنوان از بین برنده نسل جوان توسط کشورهای غربی به بیشتر کشورها به ارمغان آورده و برده شده است.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون 4 کمیته در خصوص هفته مبارزه با مواد مخدر تشکیل‌شده است، ادامه داد: شیوه‌نامه اجتماعی را به همه استان‌های کشور ابلاغ کرده‌ایم و قطعاً بر اساس همان شیوه‌نامه در پایان هفته، ارزیابی‌ها انجام خواهد شد که مشارکت‌های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان از اهم مواد این شیوه‌نامه است.

وی افزود: ابتدا تلاش کرده‌ایم در بخش اجتماعی کردن موضوع، همه فرمانداران و استانداران و ائمه جماعت سراسر کشورها، بخشی از خطبه‌های دو هفته منتهی به سالروز جهانی مبارزه با اعتیاد، به عوارض مواد مخدر، روان‌گردان‌ها، هم در بخش پیشگیری و هم در بخش درمان و هم در بخش بازتونی و صیانت از بهبودیافتگان اختصاص بدهند که آن‌ها بتوانند در جامعه بعد از برگشت و درمان، به زندگی ادامه بدهند.

برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

رییس برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: همایش کارآفرینانی که بهبودیافتگان را از شهریورماه سال گذشته تا به امروز به کار گرفته‌اند در این هفته برگزار خواهد شد. چراکه بسیاری از معتادان دارای مشاغل تخصصی بوده که بعد از بهبود و بازگشت به جامعه نیاز به کار و اشتغال دارند. در این خصوص تفاهمی بین ستاد و صندوق مهر امام رضا (ع) بسته‌شده و برای کارآفرینان تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم و امروز بخش اعظمی از معتادان خیابانی در این مراکز به کار گرفته‌شده‌اند.

وی ادامه داد: همایش و گردهمایی بهبودیافتگان می‌تواند الگوی مناسبی باشد برای کسانی که یا در دام اعتیاد گرفتارشده‌اند یا هنوز گرفتار نشده‌اند. همچنین یک سری مسابقات ورزشی با حضور بهبودیافتگان و هم با حضور افراد شاخص در سراسر کشور برگزار خواهد شد. برپایی نمایشگاهی از تولیدات بهبودیافتگان و خانواده‌های آن‌ها و این نمایشگاه در طول سال نیز برگزار می‌شود که این امر می‌تواند کمک بزرگی به اشتغال این عزیزان محسوب شود. گفتنی است، از ظرفیت بسیاری از دستگاه‌ها، به‌ویژه سازمان‌های مردم نهادی مثل جمعیت هلال‌احمر که چندین سال است در این امر فعالیت دارند کمک گرفته‌شده است. همچنین نمایشگاه تخصصی عکس در موضوع اعتیاد و عوارضی که از آن به وجود می‌آید نیز در دستور کار این ستاد قرارگرفته است.

حسینی تصریح کرد: باید بدانیم 65 درصد موارد همسر آزاری در کشور 30 درصد کودک‌آزاری و 30 درصد جرائم و قتل ناشی از اعتیاد است که همین موضوع ما را بر پیشگیری هر چه بیشتر از اعتیاد و مواد مخدر مصمم‌تر می‌کند. همچنین شعار امسال «بیایید باهم زندگی‌مان، جامعه‌مان و هویتمان را عاری از مواد مخدر سازیم» انتخاب‌شده است.

معاون اداری و مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سیاست‌های امسال ما، توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و کمک گرفتن از ظرفیت‌های اجتماعی آن‌ها در بحث مبارزه با مواد مخدر است که با توجه به آن همایش‌هایی را هم با سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: سرودی را در حوزه دانش‌آموزی با عنوان «بگو نه» آماده کرده‌ایم که برای اولین بار در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در سالن همایش‌های صداوسیما اجرا خواهیم کرد.

حسینی در ادامه برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: با توجه بر مرکزگریزی در بحث مبارزه با اعتیاد، قرار است بخش امحای مواد مخدر که بیشتر سال‌ها در سطح شهر تهران برگزار می‌شد، امسال در استان خراسان رضوی و در شهر مقدس مشهد برگزار شود و به‌صورت ویدئوکنفرانس همزمان در 22 استان کشور انجام خواهد شد. امسال قریب به 100 تن مواد مخدر سنتی، صنعتی و روان‌گردان‌ها در سطح این 23 استان کشور امحاء خواهد شد.

عدم شناخت کافی مسئولان نسبت به مواد مخدر

معاون اداری و مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح‌های صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان تأکید کرد: در بخش طرح‌های توانمندسازی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان، توجه به معیشت، مسکن و درمان و مددکاری با افزایش اعتبار صددرصدی در امسال روبرو بوده است و قریب به 500 نفر در چرخه اشتغال توسط مردم قرارگرفته‌اند. امسال بنابراین داریم که برای 3000 نفر دیگر اشتغال‌زایی را انجام دهیم.

حسینی با اشاره بر عدم اطلاعات و شناخت دقیقی از بسیاری از مسئولان نسبت به مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: متأسفانه یک ساختار اداری مناسب که پاسخگو به امر مبارزه با مواد مخدر باشد در هیچ‌یک از سازمان‌ها نداریم. مثلاً در وزارتخانه‌ای مثل وزارت بهداشت، یک اداره کل برای پیشگیری و اطلاع‌رسانی و آسیب‌شناسی اعتیاد موردنیاز است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره انتقاداتی که از سوی مقام‌های انتظامی درباره قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مطرح‌شده است، گفت: هر قانون موافقان و مخالفان جدی دارد. از 10 ماه قبل جلساتی را در اتاق فکر حقوقی ستاد تشکیل داده‌ایم و جلساتی را نیز با کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه و متصدیان موضوع داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک، پیشنهاد‌های خود را در قالب طرحی به مجلس ارائه کنیم و آنچه به صلاح مردم است را به قانون تسلیم کرده تا لازم‌الاجرا شود.

ارسال نظرات