برنامه اقتصاد ايران سيما با حضور دکتر حسين محمد پورزرندی رئيس انجمن علمی اقتصاد شهری ايران و دکتر داود دانش جعفری عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به بررسی موضوع اقتصاد شهری پرداخت.
کد خبر: ۸۵۲۸۲۰۴
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵

به گزارش  بسیج شب گذشته برنامه اقتصاد ايران سيما با حضور دکتر حسين محمد پورزرندی رئيس انجمن علمی اقتصاد شهری ايران و دکتر داود دانش جعفری عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس کميسيون همکاری های علمی و بين المللی انجمن به بررسی موضوع اقتصاد شهری پرداخت.

در اين برنامه پورزرندی در ابتدای بحث با اشاره به اينکه رشته اقتصاد شهری يک رشته مظلوم است، افزود: اقتصاد شهری يک دانش بين رشته ای است که به بررسی اقتصاد در مناطق شهری می پردازد و با ابزارهای علمی سعی در تحليل مسايلی همچون ساخت و ساز مسکن شهری، ماليه شهری، حمل و نقل شهری، خدمات شهری و حتی مسايل اجتماعی و فقر شهری دارد.

وی افزود: انجمن علمی اقتصاد شهری ايران نيز يک فصلنامه علمی- پژوهشی با نام اقتصاد و مديريت شهري را منتشر می کند که در آن يافته های علمی پژوهشگران و اساتيد در اين حوزه منتشر می گردد.

پورزرندی با تاکيد بر اينکه امروزه در کشور ما 70 درصد از مردم در شهرها زندگی می کنند و پيش بينی مي شود تا 10 سال آينده اين رقم به 80 درصد برسد، افزود: هرچند از سال 1361 بنا بوده لايحه نظام ماليه شهری توسط دولت به مجلس ارائه شود و آنجا تصويب و ابلاغ شود اما متأسفانه ما هنوز يک نظام جامع ماليه شهری نداريم و از اين رو در شرايط رکود و کاهش ساخت و ساز درآمدهای شهری با ناپايداری مواجه می شود.

رئيس انجمن علمي اقتصاد شهری ايران با تأکيد بر اينکه در نظام ماليه شهری سوددهی جای خود را به مطلوبيت خدمات و رضايت شهروندان می دهد، گفت: شهرداری ها نمی توانند با نگاه بنگاه داری وارد عرصه مديريت شهری شوند.

صاحب امتياز فصلنامه علمیپژوهشی اقتصاد و مديريت شهري در ادامه با اشاره به ظرفيت های اقتصاد شهری برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: در بند نخست سياست های کلی اقتصاد مقاومتی بر فعالسازی کليه امکانات و منابع انسانی براي توصيه کارآفرينی و مشارکت آحاد مردم تاکيد شده و اقتصاد شهری نيز می تواند از طريق توسعه اشتغال شهری، ساماندهی مشاغل شهری، استفاده از مشارکت مردم در خلق ثروت و توسعه فضای رقابتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

وی در ادامه در خصوص مصاديق تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه شهری نيز گفت: به عنوان مثال در زمينه پسماندها با استفاده از مشارکت مردمی می توان خلق ثروت نمود و به رشد اقتصادی کشور ياری رساند.

رئيس انجمن علمي اقتصاد شهری ايران در بخش ديگری از اين برنامه با اشاره به اينکه درآمد پايدار در اقتصاد شهری به معنای درآمدی است که می توان برای انجام پروژه های شهری روی آن حساب بلند مدت باز کرد، خاطرنشان نمود: البته يکی از منابع درآمدی شهرداری ها مساله فروش تراکم است که می تواند تبعات خاص خود را داشته باشد.

عضو هيأت علمي دانشگاه، با بيان اينکه اگر درآمد پايدار وجود نداشته باشد توسعه پايدار شهری نيز محقق نخواهد شد، افزود: در گذشته سهم تسهيلات بانکی که به پروژه های شهری اختصاص يافته بود کمتر از يک درصد بود اما خوشبختانه اين سهم به تدريج با استفاده از ظرفيت های بانکی در حال افزايش است.

صاحب امتياز فصلنامه اقتصاد و مديريت شهری با تأکيد بر اينکه برای پايداري منابع مالی شهری بايد چاره انديشی کرد، تاکيد کرد: ما بايد با بومی کردن ابزارهای مالی متداول جهانی در راستای تامين ماليه شهري اقدام کنيم.

پورزرندی با اشاره به اينکه يکی از ابزارهای مالی مناسب برای تأمين مالی مديريت شهری استفاده از صکوک است، ادامه داد: در سطح جهانی بالغ بر 50 درصد از منابع مالی شهری از طريق اوراق قرضه و يا اوراق مشارکت تأمين می شود و در کشور ما نيز می توان با توسعه صکوک در بورس و جذب سرمايه های مردمی پروژه های شهری را توسعه داد.

وی افزود: البته در اين خصوص مساله سوددهی پروژه های شهری نيز مد نظر است که با توجه به ورود بانک شهر در اين زمينه عملا ضمانت هاي لازم برای سرمايه گذاران فراهم شده است.

مدرس علوم اقتصادی دانشگاه، در بخش ديگری از اين برنامه به اهميت «شهر هوشمند» نيز اشاره کرد و افزود: مديريت شهری در شهر هوشمند در تلاش است تا با گسترش خدمات الکترونيکی حمل و نقل های زائد در شهر را کاهش دهد و با کاستن از سفرهای درون شهری در بلندمدت نياز به توسعه زيرساخت هايی مثل بزرگراه ، پل ، تونل و ... نيز کاهش يافته و در هزينه های شهری صرفه جويی گردد.

وی توسعه شبکه فيبر نوری در کلان شهر تهران و ارائه خدمات اينترنتی و تلفن همراه برای بانک را از مصاديق توسعه شهر هوشمند عنوان کرد و افزود: توسعه بليط های الکترونيکی برای حمل و نقل ريلی و يا کيوسک های ارائه خدمات بانکی نيز از ديگر جلوه های توسعه شهر هوشمند به حساب می آيد.

رئيس هيأت مديره انجمن علمی اقتصاد شهری ايران به جايگاه محيط زيست در اقتصاد شهری به ويژه در کشورهای در حال توسعه نيز اشاره کرد و گفت: در اجلاس زمين که با عنوان ريو + 20 در برزيل برگزار شد اقتصاد محيط زيست با تکيه بر اقتصاد شهری مورد توجه بود و عنوان شد که هر طرح و پروژه شهری مي بايست دارای پيوست محيط زيستی باشد و خوشبختانه در کشورما نيز چندسالی است که در شهرداری ها پيوست محيط زيستی ، اجتماعی و فرهنگی در کنار پروژه های عمرانی مد نظر است.

پورزرندی در پايان با بيان اينکه ضمن اينکه بايد به مسايل فرهنگی و اجتماعی شهر توجه ويژه داشت بايد با عينک اقتصادی به مسايل شهری نگاه کنيم افزود: بدون اين نگاه اداره مطلوب شهر و ارائه خدمات به شهروندان امکانپذير نخواهد بود.

دانش جعفری: ضرورت توسعه نگاه سيستمی به ساختارهای اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

دکتر داوود دانش جعفری عضو هيأت علمی دانشگاه و وزير اسبق اقتصاد نيز در اين برنامه ضمن اشاره به تعريف اقتصاد شهری گفت: به طور کلی اقتصاد شهری يکی از زيربخش های اقتصاد خرد است که موضوع اصلی آن مطالعه رفتار بنگاه و خانوار با توجه به قيد مکان است.برای مثال اگر شما بررسی کنيد چرا تقاضا برای مسکن در يک نقطه از شهر بيش از ساير نقاط است عملا در حوزه اقتصاد شهری بحث کرده ايد.

عضو هيئت مديريه انجمن علمی اقتصاد شهری ايران با تاکيد بر اينکه می توان پيوندهايی ميان اقتصاد شهری و اقتصاد مقاومتی برقرار کرد، افزود:اقتصاد مقاومتی به اين نکته اشاره دارد اگر اقتصاد يک بنگاه و يا يک کشور با ريسک هايی مواجه شود که کارکرد معمول ساختارها را زير سوال برود بايد آن اقتصاد بتواند به نقطه ابتدايی خود را بازگرداند و تکانه های اقتصادی را دفع کند. وی با بيان اينکه يکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در اقتصاد شهری سيستمی کردن شبکه است، افزود: ساختارهای اقتصادی بايد به نوعی تعبيه شوند که اگر يکی از اجزا دچار بدکارکردی شد ساير اجزا بتوانند کليت سيستم را حفظ کنند.

دانش جعفری با اشاره به اينکه امروز بيشترين توليد ناخالص داخلی در شهرهای بزرگ خلق می شود، افزود: شايد بتوان گفت نرخ توليد ناخالص داخلی تهران از متوسط کشوری بالاتر باشد و اکنون تهران اين ظرفيت را دارد که به حدود 10 ميليون جمعيت در روز سرويس دهی کند .

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات