خبرهای داغ:
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: سال‌هاست که در انرژی هسته‌ای هیچ مسئله باقی‌مانده‌ای با آژانس نداریم؛ جلیلی با البرادعی موضوعات را بست ولی غربی‌ها زیر آن زدند و قطع‌نامه دادند.
کد خبر: ۸۵۲۸۶۸۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، فریدون عباسی در جمع اساتید بسیج دانشگاه‌های شیراز در مراسم سالروز شهادت شهید چمران در دانشگاه شیراز گفت: ما در اداره جامعه می‌خواهیم از عبرت‌های عاشورا استفاده کنیم و نقش خواص در این زمینه خیلی مهم است.

وی افزود: نقش معلم و استاد خیلی مهم است، چون ما همه در حال تربیت نسل‌هایی هستیم که می‌خواهند نقش مدیر و کارشناس را در آینده کشور داشته باشند و اینجاست که ما خاص می‌شویم، چون آینده کشور به دست قشر معلم رقم زده می‌شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید چمران جزو صنف ما بود و با درک درست از شرایط انتخاب‌های درستی هم می‌کرد و فقط به حوزه نخصصی بسنده نکرد، تصریح کرد: در دورانی که امام مبارزه را علنی آغاز کرد وی هم تصمیم گرفت وارد وادی مبارزات انقلابی شود، یعنی زمان و شرایط زمانه را تشخیص داد و کار درست را انجام داد؛ در حال حاضر هم باید به بسیجی‌های واقعی بیشتر تأسی کنیم و نسبت به جامعه بی‌تفاوت نباشیم و نسل آینده را به درستی تربیت کنیم.

عباسی بیان داشت: انرژی هسته‌ای در 100 سال گذشته، سه کاربرد سلاح، تولید انرژی و کاربرد پرتوها در زندگی مردم را داشته است.

وی ادامه داد: البته سلاح هم طبق تعریفی که آژانس می‌کند؛ به معنای استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است؛ برای اینکه داشتن سلاح توسط قدرت‌ها را توجیه کند و می‌گوید انفجارات هسته‌ای کاربردهای صلح‌آمیز زیادی دارد.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: اگر این انرژی هسته‌ای کنترل شود و ایمنی هم به آن اضافه شود؛ راکتور ایجاد می‌شود که می‌تواند انرژی را در طول سال‌ها آزاد کند و به رفاه بشر کمک کند و به دنبال خودش توسعه بیاورد.

وی اضافه کرد: مبلغ کاربرد پرتوها در زندگی و رفاه مردم در کشور ما شهید دکتر شهریاری بود که رشته کاربرد پرتوها هم توسط وی در وزارت علوم تصویب شد و همان ترم اولی که دانشجو در این رشته پذیرفته شد خودشان هم به شهادت رسیدند.

عباسی با بیان اینکه برای هر سه کاربرد انرژی هسته‌ای نیاز به تولید سوخت داریم، گفت: کشور ما جز کشورهای معدود در دنیا است که چرخه سوخت را به طور کامل دارد، پس از انقلاب و جنگ به‌واسطه تلاش اساتید، انفجار علمی در دانشگاه‌های ما رخ داد و نیروی انسانی در موضوعات محوری تربیت شدند که یکی از آنها بحث هسته‌ای است.

اگر در سایر مباحث علوم پایه رشد نمی‌کردیم، کپی‌سازی محصولات صنعتی را هم نمی‌توانستیم انجام دهیم چه برسد که خودمان انرژی هسته‌ای تولید کنیم

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اگر در سایر مباحث علوم پایه رشد نمی‌کردیم، کپی‌سازی محصولات صنعتی را هم نمی‌توانستیم انجام دهیم چه برسد که خودمان انرژی هسته‌ای تولید کنیم، تمام فرایند چرخه سوخت امروزه در کشور خودمان انجام می‌شود و این دستاورد بزرگی است.

سانتریفیوژ را فقط با چرخیدن زندگی مردم می‌توانیم تولید کنیم

وی با تأکید بر این موضوع که «اگر چرخ زندگی مردم نمی‌چرخید سانتریفیوژ را کپی هم نمی‌توانستیم کنیم چه برسد به آنکه آن را تولید کنیم و بچرخانیم و نسل‌های جدید بسازیم»، خاطرنشان کرد: این دستاوردها برای این است که ما در مهندسی مکانیک دستاوردهای خوبی داشتیم و افراد تربیت‌شده چون دارای هویت ملی بودند و خط‌شکنی علمی را از اساتید فراگرفته بودند تحول ایجاد کردند، همان نگرش در عرصه علمی هم کار خودش انجام داد، سانتریفیوژ را فقط با چرخیدن زندگی مردم می‌توانیم تولید کنیم.

عباسی گفت: اصل موضوع ما با آژانس سر سلاح و «پی.ام. دی» یعنی ابعاد نظامی احتمالی در پرونده هسته‌ای ایران است که از سال 81 کلید خورد، منافقین عامل سرویس‌های جاسوسی بیگانه بودند که به دستور آن‌ها خبری را منتشر کردند.

وی ادامه داد: در سال 82 موضوع جدی‌تر می‌شود و از زبان رؤسای دولت‌ها مطرح می‌شود، از همان سال است که سه کشور اروپایی با ما مسائلی را مطرح می‌کنند و دیدگاه حاکم بر شورای امنیت ملی وقت هم‌فکر می‌کند این مسائل با مذاکره حل می‌شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: در همان ایام مذاکرات شش قطعنامه شورای امنیت در زمان مذاکرات علیه ما صادر می‌شود، یعنی شورای حکام وقتی قطع‌نامه داد، زمینه را آماده کرد که آژانس از حل پرونده هسته‌ای ایران اظهار عاجزی کند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: مقام معظم رهبری در اوایل 84 هشدار دادند و قبل از اینکه دولت نهم سرکار بیاید دستور داده شد که عقب‌نشینی کافی است و همان دولتی که تعلیق کرده، تعلیق را بردارد.

پنج شش قطع‌نامه شورای امنیت که در دولت نهم و دهم صادر شد نتیجه همان عقب‌نشینی و زمینه‌سازی در آژانس بود

وی گفت: دولت نهم که تعلیق‌های داوطلبانه را برداشت؛ گفتند چرا تحریم‌های داوطلبانه‌ها را برداشتید و علیه ما قطع‌نامه دادند، منشأ قطع‌نامه‌های دولت نهم برداشتن تعلیق‌های داوطلبانه است؛ حاصل دستاورد نیروهای متخصص ما در غنی‌سازی 20 درصد هم قطعنامه بود، پنج شش قطع‌نامه شورای امنیت که در دولت نهم و دهم صادر شد نتیجه همان عقب‌نشینی و زمینه‌سازی در آژانس بود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما توانستیم تجارب نظامی زیادی کسب کنیم و صنایع داخلی را توسعه دهیم و در تحریم رشد کنیم و تا حد خوبی در بازدارندگی پیشرفت کردیم، اینکه یک کپسول حامل موجودی زنده را بالای جو بفرستیم و زنده برگردانیم؛ یعنی وارد کشورهای درجه یک از نظر بد موشکی شدیم.

بزرگ‌ترین صنعت کشور ما صنعت نظامی است؛ نباید فعالیت‌های نظامی را در جامعه به لولو تبدیل کنیم

عباسی تصریح کرد: چه کسی گفته و کجا نوشته شده که نظامی‌های ما نباید کار هسته‌ای بکنند، بزرگ‌ترین صنعت کشور ما صنعت نظامی است و در همه کشورها هم همین است، اگر نیروهای نظامی ما خواستند نوترون و گاما را در عکسبرداری ذرات خاص استفاده کنند جرمی مرتکب شده‌اند؟ نباید فعالیت‌های نظامی را در جامعه به لولو تبدیل کنیم؛ مگر استفاده از نوترون و گاما استفاده غیر صلح‌آمیز محسوب می‌شود؟ پای این هم محکم ایستادم که نیروی نظامی باید از کاربرد پرتوها استفاده کند، اگر بخواهیم در اقیانوس‌ها حضور داشته باشیم و مرز دریایی خودمان را گسترش دهیم؛ زیردریایی‌های ما باید موتور هسته‌ای داشته باشند.

بعضی در وزارت خارجه معتقد به تهدیدزدایی هستند و برخی‌ها می‌گویند تنش‌زدایی کنیم که در آن سر خم کردن هم وجود دارد

وی بیان داشت: بعضی در وزارت خارجه معتقد به تهدیدزدایی هستند و برخی‌ها می‌گویند تنش‌زدایی کنیم که در آن سر خم کردن هم وجود دارد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر با چه دیدگاهی در ژنو نشستیم و توافقی شتاب‌زده و خالی از خرد جمعی امضا کردیم که حاصل از تفکری است که در سال 83 شکست‌خورده و خط شکست‌خورده قبلی را دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: ساده‌اندیشی که در عرض چهار ماه می‌توان قضیه را حل کند، ناشی از همین دیدگاه بود که با اینکه یک سال و نیم می‌گذرد طرف مقابل جری‌تر شده و تحریم‌ها هم پابرجاست.

در سال 88 به خاطر تضعیف شرایط امنیتی که به وجود آمده بود بستر لازم ترورها برای نیروهای امنیتی خارجی فراهم شد

عباسی اضافه کرد: بعد از بازگشایی دانشگاه در سال 62 تنها گرایشی که در دانشگاه شیراز در فیزیک ارائه شد فیزیک هسته‌ای بود و جالب است اساتیدمان هم نمی‌دانستند راکتور چیست، گروه‌های ترور دانشمندان هسته‌ای را از همان سال‌های جنگ فعال کرده بودند، تا سال 87 چندین بار اقدام شد که ناکام ماند اما در سال 88 به خاطر تضعیف شرایط امنیتی که به وجود آمده بود بستر لازم ترورها برای نیروهای امنیتی خارجی فراهم شد.

رئیس‌جمهور ظاهراً توافق را به قیمت تعطیل کردن همه‌چیز می‌خواهد

وی گفت: رئیس‌جمهور ظاهراً توافق را به قیمت تعطیل کردن همه‌چیز می‌خواهد، این موضوع از شعارهای انتخاباتی معلوم بود و از فشار اقتصادی استفاده کردند و توانستند برخی آرا را جذب کنند. مشارکت مردم خوب بود ولی قدر آن دانسته نشد و دستاورد مردم ر در یک جناح فکری خاص قرار گرفت که جمهوری اسلامی را قدرت نمی‌دانند و بحث تنش‌زدایی را دنبال می‌کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: اینها اصلاً اعتقادی به انرژی هسته‌ای ندارند، در مطبوعات هم گفتند انرژی هسته‌ای را ادغام در وزارت نیرو به عنوان یک معاونت ادغام کنیم، این هم جزو خط‌های فکر است که پشت پرده کار می‌کند تا نسخه هسته‌ای را بپیچند.

روحانی قرار است راه خودش را برود و خط سال 83 را برای خودش ترسیم کرده است

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: تیم مذاکره‌کننده در توافق ژنو هر چیزی که به عنوان دستاورد در سبد جمهوری اسلامی بود را سخاوتمندانه داد و چیزی نگرفتیم، روحانی قرار است راه خودش را برود و خط سال 83 را برای خودش ترسیم کرده است.

وی تصریح کرد: توافق ژنو در سپتامبر 2013 و با عنوان برنامه اقدام مشترک، با امضای وزیر خارجه در حکم قرارداد قرار گرفت؛ درحالی‌که وزیر حق چنین کاری را نداشته است، مجلس الآن نقش خودش را خوب ایفا می‌کند و امیدواریم که آدرس‌های غلط به نمایندگان محترم ندهند.

عباسی گفت: بعد از امضای ژنو آژانس گزارشی به شورای حکام می‌دهد که ایران از ان پی تی انحراف دارد و اطلاعات جدیدی به دست ما رسیده که گزارش 2011 ما را بیشتر تأیید می‌کند؛ این جمله خطرناک‌ترین جمله امانو بعد از توافق ژنو هست. شفاهاً هم به بنده گفته‌اند ما یقین داریم شما کاری کردید، ما هم گفتیم اگر یقین دارید اسنادتان را بدهید ما هم بررسی می‌کنیم اما میگویند ما به شما سند نمی‌دهیم و شما هم باید پاسخ دهید.

تیم مذاکره‌کننده ما متبحر و قهرمان نبود وگرنه موارد ساده را رعایت می‌کرد

وی تأکید کرد: تیم مذاکره‌کننده ما متبحر و قهرمان نبود وگرنه موارد ساده را رعایت می‌کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: فکر می‌کنم چون تیم مذاکره‌کننده نظرات یک حزب اقلیت را دنبال می‌کنند علاقه‌ای به انتشار جزئیات مذاکرات ندارند و با جو اینکه کسی حرف نزند جلو می‌روند.

دانشمند هسته‌ای کشور بیان کرد: ما می‌توانیم راکتور بسازیم و شاهدش هم راکتور تهران و اراک است، شیراز پتانسیل دانشگاهی و صنعتی خوبی دارد، راکتور شیراز را در رژیم گذشته می‌خواستند پشت باجگاه بزنند، در دوره ریاستم بر سارمان انرژِی اتمی، با بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم امکان تأسیس راکتور شیراز در شهر صدرا وجود دارد، اولین راکتور طراحی داخل شیراز را می‌خواستیم داخل شیراز بیاوریم.

وی تصریح کرد: ساخت سلاح ساده هست؛ چون ما قطعات خودرو و موشک و ماهواره می‌سازیم و امکانات خوبی در کشور داریم که اگر این پتانسیل‌ها را انسجام دهیم خیلی کارهای بزرگ‌تری می‌توانیم انجام دهیم.

سال‌هاست که در انرژی هسته‌ای هیچ مسئله باقی‌مانده‌ای با آژانس نداریم

این استاد دانشگاه گفت: سال‌هاست که در انرژی هسته‌ای هیچ مسئله باقی‌مانده‌ای با آژانس نداریم؛ جلیلی با البرادعی موضوعات را بست ولی غربی‌ها زیر آن زدند و قطع‌نامه دادند.

عباسی بیان کرد: اگر میز مذاکره را ترک کنیم می‌گویند جنگ می‌شود! این‌ها اگر می‌خواستند حمله کنند خیلی وقت پیش کاری می‌کردند، زدن احمدی روشن و رضایی‌نژاد برای ایجاد رعب و وحشت در سطح کارشناسی بود که نا حدودی هم موفق بودند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید گلوی رژیم صهیونیستی را فشار دهیم چون در مذاکرات با 5+1 نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: شهریاری و علی محمدی از دبستان تا دانشگاه و استاد شدنشان در این مملکت و با امکانات این کشور بوده پس نظام آموزشی کشور می‌تواند آدم‌های سطح بالا برای ما تربیت کند، ما در هسته‌ای رشد کردیم و مطمئنم در تمام رشته‌ها به داخل کشور و درون‌زایی فکر کنیم حتماً موفق می‌شویم.

وی گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی و آقای جلیلی که مربوط به رژیم صهیونیستی نیستند؛ خب تیم مذاکره‌کننده از اینها استفاده کنند و بیشتر وارد کار کنند، بهتر است روحانی را دعوت کنیم که به خرد جمعی داخلی به جای خارج تکیه کند و به همان مردمی که به او رأی دادند اعتماد بکند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها