پروفسور پرویز کردوانی برای سخنرانی در همایش با طبیعت مهربان باشیم و بازید از مناطق گردشگری سرعین به این شهر خواهد آمد.
کد خبر: ۸۵۲۸۷۵۶
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، اولین همایش علمی ،تخصصی با طبیعت مهربان باشیم 30خرداد ماه با حضور پروفسور پرویز کردوانی ساعت 2 بعد از ظهر در سالن صدف شهرسرعین برگزار می شود.

وی ضمن شرکت در این همایش از روستاهای گردشگری سرعین نیز بازدید خواهد کرد.

پروفسور پرویز کردوانی از افرادی است که بسیاری از دوستداران محیط زیست و حتی مردم عادی هم او را با نظریات جسورانه‌ای که در زمینه‌های مختلف زیست‌محیطی داشته است، می‌شناسند.

او فرزندی از دل کویر است که سال‌های طولانی در این زمینه به تحقیق و تحصیل پرداخته است. پدر علم کویرشناسی ایران متولد سال 1310 در شهرستان گرمسار است.

پدرش حسينعلي بلوكباشي از ملاك منطقه بود. پرويز كوچك تحصيلات ابتدايي را در دبستان داراب ريكان و دوره متوسطه را به قول قديمي‌ها تا كلاس 9 در دبيرستان آفتاب گرمسار مي‌گذراند.

اما دست روزگار او را به تهران مي‌كشاند و ديپلمش را از دبيرستان رازي كه آن ايام به مدرسه فرانسوي‌ها مشهور بود مي‌گيرد. كردواني پس از پايان تحصيلات متوسطه براي ادامه تحصيل به آلمان مي‌رود و مراتب تحصيلي‌اش را تا اخذ درجه دكتراي رشته عمران كوير طي مي‌كند.

او براي انجام پروژه پايان تحصيلي‌اش يك تن از خاك‌هاي كويري ايران را به آلمان مي‌برد و با كسب رتبه اول در ميان تمامي دانشجويان اين رشته سال 1966 دكترايش را دريافت مي‌كند و مورد تشويق مقاماتي در آلمان و ايران نيز قرار مي‌گيرد.

پس از بازگشت به ايران به عنوان اولين عضو هيأت علمي دانشكده جديدالتاسيس كشاورزي اروميه استخدام مي‌شود و پس از 2 سال تدريس در اين دانشكده در سال 1347 به گروه آموزشي جغرافياي دانشگاه تهران انتقال مي‌يابد.

در همين سال‌هاست كه او مطالعه ميداني خود روي مناطق كويري ايران را با جديت فراوان دنبال مي‌كند و اكتشافات منحصر به فردي در ارتباط با جغرافياي طبيعي بيابان لوت ايران دست مي‌يابد.

از آن جمله است اصرار به مدعاي گرم‌ترين نقطه كره زمين در بيابان لوت ايران و اثبات آن. البته او در اين تحقيقات ميداني تنها نبوده و دكتر ستوني كه در آن زمان رئيس مؤسسه جغرافياي دانشگاه تهران بود و باني بازگشت كردواني از اروميه نيز هم او بوده است، كردواني را در تحقيقات ميداني بيابان لوت همراهي مي‌كند.

همراه اين 2 نفر هياتي از دانشگاه پاريس نيز در بيابان لوت تحقيق مي‌كردند و موفق به اثبات اين فرضيه شدند كه كوير لوت از هر نقطه ديگر كره زمين گرم‌تر است. او مي‌گويد: «البته استراتيل زاور كه يكي از جغرافيدانان مشهور بود قبل از ما در مورد لوت تحقيقاتي انجام داده بود ولي اينجا را به عنوان گرمترين نقطه زمين معرفي نكرده بود و آنچه كه وي گزارش كرده بود با آنچه كه ما ثابت كرديم از نظر گرماي اين منطقه تفاوت فاحشي داشت.

تا آن زمان تصور مي‌شد گرمترين نقطه زمين دره مرگ آمريكا يا رب الخالي عربستان است كه بعد معلوم شد كوير لوت است.

در بعضي از نواحي آن كه ما پژوهش كرديم حتي آثار حيات هم وجود نداشت. حتي يك باكتري هم وجود نداشت كه البته اين را ثابت كرديم. بنابراين مي‌توان گفت كوير لوت، كره ماه زمين است!»پرويز كردواني معتقد است بايد از منابع انرژي به منزله ميراث طبيعي ايران حفاظت كرد: «ميراث طبيعي به جاي مانده در ايران به لحاظ انرژي‌هاي تجديد شونده، شامل نور خورشيد، باد و خاك بسيار غني است.

وجود بيابان لوت و انرژي گرمايي نهفته در آن، مزيت بزرگي براي ايران محسوب مي‌شود.زماني كه در سال 1354 پروفسور «پرتر»، شيميدان انگليسي به ايران سفر كرد، در مورد منبع عظيم انرژي بيابان و كوير گفت، نور خورشيد در هر متر مربع از كوير و بيابان ايران مي‌تواند لامپي معادل 250 ولت را روشن كند.

تحصيلات ابتدايي و متوسطه در گرمسار.

اخذ ديپلم متوسطه از مدرسه فرانسوي‌ها در تهران.

عزيمت به آلمان و ادامه تحصيل در رشته عمران كوير.

احراز رتبه اول دوره دكترا 1345.

بازگشت به ايران و استخدام در دانشكده كشاورزي اروميه (رضائيه) 1345.

انتقال به گروه آموزشي جغرافيا در دانشگاه تهران و آغاز تدريس در تهران 1348.
مديركل دفتر مطالعات آموزشي دانشگاه تهران 48 تا 54.

بنيانگذار و رئيس مركز تحقيقات مناطق كويري و بياباني ايران 54 تا 58.

راهنمايي بيش از 150 پايان‌نامه فوق‌ليسانس و 7 رساله دكترا.

مطالعات ميداني در مناطق كويري و بياباني ايران.

استاد نمونه دانشگاه تهران در 2 سال 78 و 80.

برنده جايزه «مهرگان علم» به‌خاطر تاليف بهترين كتاب سال در زمينه محيط‌زيست.

عضويت در بنياد مطالعات آسيايي، شبكه آب خاورميانه، عضو هيات امناي صلح سبز، رئيس كميته بيابان‌زدايي انجمن متخصصان محيط‌زيست ايران.

تاليف بيش از 20 جلد كتاب و ده‌ها مقاله علمي به زبان‌هاي فارسي، انگليسي و آلماني و سخنراني‌هاي متعدد در مجامع علمي داخلي و خارجي.

ارسال نظرات