خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۲۹۱۵۰
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آرمان در شماره 2780 روز چهارشنبه 27 خردادماه 94، در ستون "کارتون" خود که همه روزه در صفحه آخر این روزنامه منتشر می شود، طرحی گستاخانه و توهین آمیز نسبت به شهدای بزرگوار و مظلوم غواص کشورمان را چاپ کرد.

شبکه اطلاع رسانی دانا در این رابطه نوشت: در این طرح، غواصان بزرگوار و شهید کشورمان با بدنی برهنه به تصویر کشیده شدند به نحوی که در همان نگاه نخست، نوعی قبح زدایی از ساحت شهدا و توهین به آنان به ذهن مخاطب منتقل می شود.

گفتنی است تجسمی کردن تصاویر و طرح ها، به هنر غربی معروف است که در آن، انواع ابتذال اخلاقی بدین شکل به تصویر کشیده می شود و الگوبرداری از آن در روزنامه ای که در جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود، آن هم درباره عزیزترین دردانه های این کشور، جای تاسف و نگرانی دارد.

با عرض پوزش از مخاطبان گرانقدر، به جهت اطلاع عموم مردم از عقده گشایی روزنامه حامی خاندان رفسنجانی از شهدا و حماسه تاریخی امت در تشییع بی سابقه 270 شهید مظلوم، و نیز، جهت آگاهی مسئولان ذیربط جهت برخورد مقتضی نسبت به توهین بی شرمانه این روزنامه، این طرح بازنشر داده می شود.

 

به نظر می رسد حضور به موقع شهدای گرانقدر و غواص و تشییع تاریخی آنان توسط امت بیدار و بابصیرت کشورمان که با شعارها و دستنوشته های صریح، نسبت به مسایل روز کشور به ویژه موضوع مذاکرات پرحرف و حدیث هسته ای همراه شده بود، موجب عصبانیت طیف تندرو خاصی شده است.


از سوی دیگر خبرگزاری دانشجو نیز در همین رابطه نوشت: این طرح گرافیکی شباهت بسیار زیادی به تصویرسازی توهین آمیزی دارد که یک گرافیست ایرانی ساکن هلند مدتی قبل با ادعای ادای احترام به شهدای غواص طراحی و منتشر کرده بود. «م.ه» که از نزدیکان شاهین نجفی نیز هست در تصویر سازی خود مردی کاملا برهنه را در محراب مسجد به تصویر کشیده که فین غواصی به پا دارد و دست هایش نیز به همان صورتی که در توضیح طرح روزنامه آرمان ذکر شد بسته شده و روی بدنش قرار دارد. این طراح در رزومه خود توهین به حجاب و چادر را نیز دارد.

 

لازم به ذکر است که جدای از کپی برداری که طراح روزنامه آرمان از آن طرح توهین آمیز کرده است، در طرح مذکور فیگور غواص ها، برهنگی شان و همچنین نوع بال هایی که برای آن ها انتخاب شده است کاملا به سبک آثار دوره رنسانس نقاشی شده اند.

گفتنی است، در دوره رنسانس با هدف اسطوره زدایی از هرآنچه که کلیسا مطرح کرده بود سوژه های مقدس را بدون هاله های الهی تصویر کرده و سعی داشتند به پست ترین شکل ممکن که همان برهنگی است مقدسات را عناصری زمینی، دنیوی و فاقد ارزش معرفی کنند؛ از این رو در این دوره از تاریخ آثاری وجود دارد که در آن ها حتی سعی در تقدس زدایی از انبیاء الهی شده است.

 

 این روزنامه سال گذشته نیز  در توهینی به جبهه مقاومت فلسطینی، کاریکاتوری را کشید که در آن  یک سوی میز پینگ‌پنگ فردی با پیراهن رژیم صهیونیستی (پیراهنی مرکب از رنگهای سفید و آبی، پرچم رژیم اشغالگر قدس) و در سوی دیگر فردی با پیراهن قرمز و سرآستین‌های سفید به چشم می‌خورند که بمبی را با راکت‌های تنیس به‌سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. در این میان نیز نمادی از مردم فلسطین (خانواده‌ای که مادر خانواده روسری‌ای از چفیه فلسطینی به سر داشته و کودکان خود را در آغوش کشیده) به‌جای تور میز پینگ‌پنگ قرار دارد و در نهایت بمب‌های شلیک شده از سوی دو طرف نبرد در سرزمین‌های اشغالی روی سر مردم مظلوم فلسطین فرود آمده آنها را هدف قرار می‌دهد.

 

آنچه در این کاریکاتور که با عنوان "بازی ناجوانمردانه" به چاپ رسیده، به‌نحوی عجیب و بدون در نظر گرفتن واقعیت امر در سرزمین‌های اشغالگر قدس به خواننده القا می‌شود آن است که در حقیقت مردم مظلوم فلسطین هیچ‌یک از طرفین دعوا نیستند، بلکه تنها بی‌طرفانی به شمار می‌روند که در شلیک بمب‌ها میان دو طرف دعوا، قربانی می‌شوند.
هرچند در نگاه اول و با  تفسیر کاریکاتور می‌توان طرف مقابل فردی با پیراهن رژیم غاصب صهیونیستی را نمادی از مقاومت فلسطین و به‌خصوص "حماس" توصیف کرد، با این حال از سوی دیگر حتی از نگاهی دیگر می‌توان طرف مقابل فرد صهیونیستی را "ایران" نیز برداشت کرد. چه‌آنکه پیراهنی که فرد مقابل دشمن صهیونیستی در این کاریکاتور به تن دارد، می‌تواند پیراهن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را هم به ذهن متبادر کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها