سال گذشته خبر برگزاری «جایزه ادبی جهان اسلام» با محوریت ادبیات پایداری و بیداری اسلامی منتشر شد، اما به نظر می‌رسد برگزاری این جایزه پس از گذشت چند ماه در ابهام به سر می‌برد.
کد خبر: ۸۵۲۹۴۳۰
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی است که با شکل‌گیری رهنمودهای جدی مقام معظم رهبری برای پیگیری نفوذ فرهنگی آرمان‌های انقلابی و شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه، فضایی فراهم آمده است که ورای بحث‌های سیاسی و اجتماعی کنونی منطقه و جهان، دغدغه حضور فرهنگی در بین ادبا و اندیشمندان جهان اسلام شکلی جدی به خود بگیرد.

در این بین پیشنهاد چندی پیش «حسن حمید» دکتری فلسفه و نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی فلسطینی به این دغدغه رنگ و بوی جدیدی بخشیده است. این پیشنهاد اقدام و مطالبه‌گری بسیار مهمی را برای شکل‌گیری یک جایزه بین‌المللی ادبی داشته است. جایزه‌ای برای فریادزدن آرمان‌های جهانی شده امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57.

در همین راستا حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مرکز فرهنگی سرچشمه  درباره اهمیت برگزای این جایزه گفت: جمهوری اسلامی اکنون در حوزه و ابعاد نظامی و سیاسی بشدت در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تاثیر گذار است و این عقیده‌ای است که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. برای مثال در مسئله غزه شاهد بودید که به وضوح اگر جمهوری اسلامی در این مسئله حضور نداشت و حضور جدی جمهوری اسلامی وجود نداشت و حمایت و کمک تسلیحاتی و به واقع سخت‌افزاری جمهوری اسلامی نبود، اسرائیل شکست نمی‌خورد.

وی افزود: برای چندمین بار ما شاهد هستیم که بعد از انقلاب اسلامی، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار گرفته‌اند و این مسئله در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و مقاومت اخیر مردم غزه مشاهده شده است. اتفاقاتی که در منطقه بعد از قضیه بیداری اسلامی در حال رخ دادن است نشان از این دارد که اکنون وقت ورود جدی‌تر ما به حوزه نرم‌افزاری و تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی است.

زائری تصریح کرد: این توقع از جمهوری اسلامی می‌رود که به عنوان منبع و سرچشمه جریان مقاومت و ریشه استکبارستیزی در منطقه و جهان، در حوزه فرهنگی هم ایفای نقش کند. مخصوصا بعد از قضیه بیداری اسلامی، کشورهای مختلف این تقاضا را دارند که ایران از جهت نرم‌افزاری، فکری، محتوا و نظر باید این حوزه را تغذیه کند و این، اکنون وظیفه ما و نهادهای مختلف فرهنگی است که در نهضت ترجمه جدید وارد شوند و محتواها و مباحث و موضوعات معرفتی را به زبان‌های مختلف و مخصوصا مخاطب جهان اسلام ترجمه کنند یا حتی تلاش کنند با حرکت‌ها و جنبش‌ها و جریان‌ها و کمپین‌های فرهنگی متفاوت در فضای بین‌المللی و فضای جهان اسلام اثرگذاری داشته باشند.

بعد از اعلام این پیشنهاد، حوزه هنری، با استقبال از این طرح آمادگی خود را برای برگزاری این جایزه اعلام کرد، اما با وجود گذشت تقریباً 9 ماه از این جایزه هنوز اقدام مؤثری راجع به فراهم شدن مقدمات این امر اعلام نشده و به نظر می‌رسد که برگزاری آن هنوز روشن نیست.

زائری در این‌باره گفت: واقعیت این است که هیچ اتفاقی در این‌باره انجام نشده است، نه کار خاصی انجام شده و نه مرکز خاصی برای برگزاری آن اعلام آمادگی کرده است. مرکز سرچشمه به تنهایی نمی‌تواند چنین جایزه‌ای را برگزار کند و برای این امر حتماً به همکاری دیگر نهادها احتیاج دارد. ما این را اعلام کردیم که در صورت تمایل، نهاد و یا سازمانی در این امر سهیم شود، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: حوزه هنری در این‌‌باره اعلام آمادگی کرد. ما دو جلسه به منظور بررسی کمی و کیفی قضیه برگزار کردیم و قرار شد که اساسنامه جایزه تدوین شود، اما پس از این جلسات اتفاقی نیفتاد. امیدواریم که این جلسات پس از ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

ارسال نظرات