با تعیین ضرب الاجل زمانی ۳ماهه، معادن شن وماسه درجنوب غرب پایتخت تعیین تکلیف می شوند.
کد خبر: ۸۵۲۹۵۴۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، وحیدنوروزی، شهردارمنطقه 18 تهران درنشستی باحضور عیسی فرهادی فرماندار تهران، جمعی از مدیران استانی و شهری با آلاینده خواندن فعالیت‌های معادن شن وماسه دراین منطقه ،خواستار توقف فوری فعالیت این معادن شد.

شهرداراین منطقه درسخنان خود با اشاره به این نکته که معدن خیلج فارس، فربت و شن و ما در جنوب غرب تهران باعث آلودگی شدید و تخریب محیط زیست این منطقه شده‌اند، افزود: خوشبختانه فعالیت معدن خلیج فارس پس ازگذشت سال‌ها عملاًبه پایان رسیده است، به همین دلیل شهرداری دست به کارشدتااین معدن تعطیل شود.درحال حاضرتقریباً 80درصد کار انجام شده و به امیدخدا تا یک ماه آینده این 100هکتارمعدن خلیج فارس به طورکامل  تعطیل خواهدشد.

وی در ادامه افزود: یکی ازمنابع ایجاد گرد و غبار در شهر تهران همین معادن موجود در منطقه هستند چراکه در مسیر بادها قرار دارند. تردد کامیون‌ها نیز در این منطقه آلودگی زیادی را برای شهروندان مابه همراه داشته است،به همین خاطر مدیریت شهری تلاش می‌کند تا جلوی فعالیت‌های این معادن هر چه سریع‌تر گرفته شود.

نوروزی همچنین دراین جلسه گفت: البته تصمیماتی را برای جلوگیری ازفعالیت این معادن دردستورکارخود قرار داده‌ایم ،به طور مثال با همکاری پلیس درصدد هستیم که جلوی کامیون‌هایی که برای معدن خلیج فارس نخاله حمل می‌کنند تا دوباره بازیافت شود را بگیریم و اجازه تردد به آنهادر محله خلیج فارس را ندهیم. متأسفانه این میان، بعضی از افراد هستند که وقتی متوجه شدند عزم شهرداری منطقه برای تعطیلی این معادن جدی است،اقدام به کارشکنی کرده‌اند،به طور مثال در چندین نقطه ورودی بوستان مادر نخاله خالی کردند.

شهردارمنطقه 18گفت: این معادن بیش از 50‌سال سابقه فعالیت دارند وبه اندازه کافی ازاین زمین‌هااستفاده کرده‌اند وحالا نوبت به این رسیده که این اراضی استراحت کند. مدیران شرکت فربت هم درخواست وقت کردندو چندین جلسه با مدیران این معدن داشته‌ایم و به نتایجی هم رسیده‌ایم، اما هنوز با شرکت شن وما به توافق نرسیده‌ایم.

اما علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط ‌زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: اگر وزارت صنایع یاسازمان محیط زیست و فرمانداری،هم سو وبا یکدیگر حرکت کنندسرانجام به نتیجه خوبی خواهیم رسید. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود این است که برای اشتغال 100 نفر نبایدجامعه رو به خطر انداخت، چرا که بحث به وجود آمدن آلودگی ریزگردها از فعالیت‌های معدنی، امری واضح است.

در ادامه معینی،مسئول نظارت برمعادن استان تهران نیزبابیان این نکته که هرگونه اقدام و صدور مجوز برای طرح‌های عمرانی طبق قانون صورت می‌گیرد،افزود:این معادن که سال‌ها ازفعالیت آنها می‌گذرد در گذشته مجوزهای فعالیتشان را ازدفترفنی استانداری گرفته‌اند.از زمانیکه نظارت‌ها بر عهده سازمان صنایع و معادن گذاشته شده، هیچ گونه مجوزی برای این معادن صادر نشده است.

همچنین بازگیر،رئیس اداره محیط زیست استان تهران نیزطی سخنانی اظهارداشت:فعالیتهای این معادن به رودخانه کن آسیب جدی وارد کرده است. سازمان محیط زیست راهکاری برای پایان دادن به مشکل معادن شن و ماسه اندیشیده است.

نماینده سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهرداری تهران هم با اشاره به تخریب گسترده محیط زیستی این معادن گفت: دربازدیدهایی که ازمعدن خلیج فارس داشتیم متاسفانه شاهد وجود یک گسل در این منطقه بودیم. از طرفی با انجام کارهای پژوهشی مشخص شده است که در ضلع شرقی رودخانه کن به خاطر حفاری‌های زیادی که انجام شده است، احتمال رانش زمین وجوددارد. متأسفانه بستررودخانه حدوداً 30متربالاتر از سطح معدن است و همانطور که شهردارمنطقه گفتند با وقوع یک سیل، حفره ای که عمق آن به حدود 150 مترمی‌رسد تبدیل به یک دریاچه خواهد شد.

گفتنی است:درپایان این نشست،عیسی فرهادی فرماندارتهران باجمع بندی همه نظرات حاضرین گفت: اینکه این معادن باید تعطیل شوند همه می‌دادند و در این زمینه باید همه ارگان ها دست به دست هم بدهند تا کار به سرانجام برسد. به امید خدا تا 3 ماه آینده همه ارگان‌هابه خصوص محیط زیست بایدتمام تلاش خود را انجام دهند تا با همکاری دیگر سازمانها به خصوص وزارت صنایع و معادن این موضوع تعیین تکلیف و پایان بگیرد.

ارسال نظرات