در نشست خبري هفته مبارزه با مواد مخدر در يزد اعلام شد

شيب ملايم افزايش معتادان در جامعه/مراجعه 20 هزار معتاد به مراكز ترك اعتياد استان یزد

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان يزد با اشاره به مراجعه قريب 20 هزار معتاد به 176 كلينيك و مركز درمان اعتياد در استان، اظهار كرد: اقدامات پيشگيرانه در اين حوزه را موثر و منجر به ملايم‏‏تر شدن شيب افزايش اعتياد در جامعه دانست.
کد خبر: ۸۵۲۹۹۷۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان يزد با اشاره به مراجعه قريب 20 هزار معتاد به 176 كلينيك و مركز درمان اعتياد در استان، اظهار كرد:  اقدامات پيشگيرانه در اين حوزه را موثر و منجر به ملايم‏‏تر شدن شيب افزايش اعتياد در جامعه دانست.

به گزارش ايسنا، "بمانعلي روستايي" امروز شنبه به مناسبت آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر(30 خرداد تا 5 تيرماه) در جمع اهالي رسانه با گراميداشت ياد و خاطره سه هزار و 700 شهيد مبارزه با مواد مخدر كشور و 38 شهيد اين عرصه، به تشريح برنامه‏‏هاي اين هفته در استان پرداخت و از جمله اين برنامه‏‏ها را سركشي از خانواده معزز شهدا و جانبازان اين حوزه ذكر كرد.

وي با اشاره به برگزاري بخشي از برنامه‏هاي اين هفته قبل از ماه مبارك رمضان به دليل تقارن هفته مبارزه با مواد مخدر با آن، گفت: تبليغات محيطي در شهر، همايش بهبوديافتگان، اطلاع‌رساني عملكرد يكساله شورا، نشست با ائومه جمعه و جماعات، برگزاري نمايشگاه‏‏ها و برنامه‏هاي ورزشي از ديگر برنامه‏‏هاي استان در اين هفته است.

روستايي برگزاري 10 حلقه گفت‌وگو با مشاركت كانون‎‎هاي فرهنگي هنري مساجد، سخنراني در نمازهاي جمعه هفته جاري و برپايي سه كيوسك اطلاعرساني در رابطه با موضوع مبارزه با مواد مخدر در ميدان اميرچخماق، پارك غدير و محل برگزاري نماز جمعه شهر يزد را برنامه‏‏هاي هفته مبارزه با مواد مخدر در استان برشمرد و با اشاره به ابلاغ برنامه‏‏ها به شهرستان‎‎هاي تابعه، از برنامه‌ريزي براي 150 برنامه در شهرستان‎‏ها خبر داد.

وي با اشاره به فعاليت 120 كلينيك ترك اعتياد دولتي در استان، 20 مركز ترك غيردارويي و 36 مركز سرپايي كه يك مورد مربوط به بانوان است، گفت: در سال گذشته قريب 20 هزار نفر در اين مراكز تحت درمان قرار گرفته‎‎اند.

اين مسئول معتقد است كه هر چند روز به روز شاهد افزايش اعتياد در جامعه هستيم ولي خوشبختانه همين برخوردها و اقدامات پيشگيرانه باعث شيب ملايم اين افزايش شده است و اگر اين اقدامات نبود وضعيت بسيار بدتر از حال حاضر بود.

 

رشد 26 درصدي كشفيات مواد مخدر در استان

سرهنگ "ستوده‌نيا" معاون مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي استان نيز با اشاره به رشد 26 درصدي كشفيات مواد مخدر در استان در سال گذشته، وزن اين كشفيات را بالغ بر 22 تن ذكر كرد و افزود: افزون بر 13 تن از اين مواد با اقدامات اطلاعاي و بيش از هشت تن يعني در حدود 39 درصد با اقدامات انتظامي كشف و ضبط شده است.

وي خاطرنشان كرد: 21 تن از مواد كشفي سال گذشته در محورهاي مواصلاتي استان و قبل از ورود به شهرها توقيف شده و 765 كيلوگرم نيز از سطح شهر و از معتادان كشف شده است.

وي همچنين از كشف بيش از هشت از تن از مجموع مواد مخدر كشفي سال گذشته در ايست و بازرسي‎هاي استان و شش تن در درگيري‎‎هاي مسلحانه با سوداگران مرگ خبر داد.

به گفته ستوده‌نيا، در رابطه با اين كشفيات پنج هزار و 234 نفر دستگير شده‎‎اند و علاوه بر اين نيز در انهدام باندهاي مواد مخدر 39 درصد افزايش و در كشفيات سلاح نيز 400 درصد رشد را شاهد بوده‎‎ايم.

اين مقام انتظامي با اشاره به اجراي 104 طرح در اين حوزه  شامل 53 مرحله اجراي طرح در محورهاي مواصلاتي استان، 47 مرحله پاكسازي مناطق آلوده و چهار مرحله ارتقاي امنيت اجتماعي، حاصل اين طرح‎‎ها را كشف سه هزار و 519 كيلوگرم انواع مواد مخدر ذكر كرد.

 

پيشگيري و كاهش تقاضا رويكرد اصلي مبارزه با مواد مخدر

دكتر "جليل عفتي" مدير كل بهزيستي استان و مسئول كميته تخصصي پيشگيري نيز با اشاره به شعال امسال دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل مبني بر "بياييد با هم زندگي، جامعه و هويتمان را عاري از مواد مخدر داشته باشيم"، اظهار كرد: رويكرد اصلي در موضوع مواد مخدر، پيشگيري و كاهش تقاضا است و اين اقدام تنها در قالب فرهنگ‏‏سازي انجام پذير است.

وي با ارائه گزارشي از اقدامات اين كميته، به برگزاري 15 جلسه‎‎ي اين كميته و اتاق فكر، برگزاري كارگاه آموزش 100 مربي در حوزه مواد مخدر كه منجر به برگزاري 1200 كارگاه و آموزش 71 هزار و 300 نفر از شهروندان شد، برگزاري 59 همايش با شركت 44 هزار نفر و توزيع 29 بسته آموزشي در بين 22 هزار و 700 نفر از شركت‌كنندگان برنامه‏‏هاي اموزشي در خصوص اعتياد و مواد مخدر، اشاره كرد.

وي همچنين از برگزاري 58 نمايشگاه با تحت پوشش قرار دادن 38 هزار و 400 نفرو توليد و پخش سه هزار و 480 دقيقه برنامه از طريق رسانه‏‏ها، در اين رابطه خبر داد.

 

خانواده و مدارس مهمترين حوزه‏‏هاي پيشگيري

عفتي عمده اقدامات حوزه پيشگيري را مربوط به حوزه‏‏هاي تاثيرگذار در جامعه ذكر كرد و گفت: خانواده مهمترين و تاثيرگذارترين نهاد اجتماعي است لذا به عنوان مهمترين ركن در پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر مورد توجه است و در همين رابطه در سال گذشته 54 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفته‎‎اند كه در سه ماه نخست امسال شاهد رشد 13 درصدي اين اموزش‎‎ها هستيم.

وي رشد آموزش 10 درصدي در سطح مدارس به منظور كاهش تقاضا و اقدامات پيشگيرانه در محيط‏هاي آموزشي را يادآور شد و گفت: در حوزه محيط‏‏هاي كاري نيز طرح شيو شناسي اعتياد را در دستو ركار داريم.

مدير كل بهزيستي استان با تاكيد بر تاثيرگذاري اقدامكات مردمي در حوزه پيشگيري از اعتياد، از انجام فعاليت‏‏هاي خوبي با مشاركت سازمان‎‎هاي مردم نهاد مانند برگزاري كارزار رسانه‎‎اي در مورد ماده مخدر شيشه و رشد 73 درصدي اين برنامه‎‎ها در سه ماهه اول امسال خبر داد.

عفتي با اشاره به تدوين سند جامع پيشگيري از مواد مخدر در استان در سال گذشته و تصويب آن از سوي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خبر دادو گفت: اين سند در سال جاري به دستگاه‎‎هاي مرتبط با موضوع ابلاغ شده و هر ساله اقدامات هر دستگاه در اي باره مورد ارزيابي قرار مي‎‎گيرد.

 

آموزش 110 پزشك براي درمان اعتياد

دكتر "محمد مهدي فرحزادي" مدير گروه سلامت رواني و اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي استان هم اقدامات دانشگاه در اين حوزه را در قالب چهار محور آموزش‎‎هاي عمومي و تخصصي، حوزه فرهنگي و پيشگيري، درمان و كاهش آسيب تعريف كرد.

وي در مورد اموزش به برگزاري 40 كارگاه تخصصي براي پرسنل و شاغلين مراكز ترك اعتياد در مورد باورهاي غلط اشاره كرد و افزود: همچنين تاكنون 27 دوره اموزش پزشك براي درمان اعتياد در استان برگزار شده كه در سال گذشته با برگزاري سه دوره از آن، 110 پزشك اموزش ديده‎‎اند.

وي همچنين به برگزاري چهار دوره بازآموزي براي پزشكان و كارشناسان در اين حوزه اشاره كرد و خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات اين حوزه بازديد و نظارت‌هاي ماهانه از مراكز درمان اعتياد است به نحوي كه ماهانه 120 تا 150 بازديد انجام مي‎‎شود و تخلفات به صورت پلكاني مورد برخورد قانوني تا حد تعطيلي مركز پيگيري مي‎‎شود.

فرحزادي همچنين از تشكيل كميسون درمان اعتياد در استان براي اولين بار در كشور براي رسيدگي به نيازهاي مشاوره‎‎اي، درماني و حقوقي معتادان خبر داد.

وي با اشاره به ايجاد مركز كاهش آسيبهاي اعتياد در شهر، از ارائه خدماتي مانند ارائه سرنگ رايگان، يك وعده غذاي گرم و ارائه آموزش‏‏هاي لازم در مورد اثرات سوء مصرف مواد براي معتادان تزريقي خبر داد.

اين مسئول در پايان يكي از اقدامات سال جاري را نصب باركد روي داروهاي درمان اعتياد و مخدرها براي جلوگيري از ورود اين مواد دارويي از كلينيك‏‏هاي درمان دولتي به سطح بازار آزاد خبر داد.

گفتني است؛  در اين نشست كه با حضور مسئولان و كارشناسان كميته‎‎هاي تخصصي شوراي هماهنگي مبارهز با مواد مخدر استان برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران نيز پاسخ داده شد.



ارسال نظرات
آخرین اخبار