میرمهدی عنوان کرد:

رمضان؛ فرصتی برای سیراب شدن از سرچشمه معرفت

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: دعا و تضرع به درگاه پروردگار در ماه رمضان با استجابت همراه است به شرط آن که آداب طلب دعا را رعایت کرده و کاری نکنیم تا از اجابت دعا ممانعت به عمل آید.
کد خبر: ۸۵۳۰۱۰۵
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

حجت‌الاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: ماه مبارک رمضان از فضائل و برکات بسیار فراوانی نسبت به سایر ماه برخوردارست که می‌توان از آن به عنوان فرصتی مغتنم برای رسیدن به قرب الهی استفاده کرد.

وی بابیان این مطلب که ماه رمضان ماه نزول قرآن بوده و بهره‌گیری از مفاهیم و مضامین کلام وحی ما را از سرچشمه معرفت سیراب می‌کند، اظهار کرد: در این رابطه نیز تعبیری تحت عنوان این ماه، ماه خداست که به سوی شما وارده شده  و به واسطه آن برکت، رحمت و مغفرت الهی را شامل حال بندگان می‌کند از نبی مکرم اسلام(ص) وارد شده است.

حجت‌الاسلام میرمهدی اضافه کرد: در این ماه پر از خیر و برکت تمامی اعمال اختیاری و غیر اختیاری بندگان شامل تنفس و خوابیدن عبادت محسوب می‌شود؛ ازاین رو یکی از شاخصه‌های این ماه این است که اعمال مقبول، و توبه درست به شرط ترک واقعی از گناه مورد قبول حضرت حق قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول درادامه سخنان خویش دعا و نیایش به درگاه حضرت باریتعالی را در این ماه مستجاب عنوان کرد و گفت: دعا و تضرع به درگاه پروردگار با استجابت همراه است به شرط آنکه آداب طلب دعا را رعایت کرده و کاری نکنیم تا از اجابت دعا ممانعت به عمل آید.

حجت‌الاسلام میرمهدی بابیان این نکته که بنده مؤمن همواره درصدد انجام امور عبادی است و از این ماه پر از خیر و برکت به عنوان فرصتی طلایی برای نزدیکی هرچه بیشتر با خدای متعال استفاده می‌کند، افزود: بندگان متعهد این ماه را راهی میانبر برای دستیابی به آرزوهای خود می‌دانند و با سبقت از یکدیگر در امور نیک و خداپسندانه سعی دارند  ترازوی اعمال خویش را سنگین‌تر و رضایت حضرت حق را به دست آورند.

وی ضمن اشاره به این نکته که افرادی که به دلایل مختلف همچون بیماری، مسافرت و غیره از فیض اعظم روزه‌داری بی‌بهره هستند نیز نباید از درگاه ربوبی حضرت حق ناامید باشند، افزود: تمامی پاداش‌ها و جزای خیری که برای فرد روزه‌دار اعم از تنفس و خواب در نظر گرفته شده است برای مؤمنان واقعی نیز لحاظ می‌شود؛ چراکه روزه‌داری تنها به امساک ازخوردن و آشامیدن تعریف نشده و بیشتر امساک از گناه در زمینه‌های مختلف مدنظر است.

حجت‌الاسلام میرمهدی در بخشی از سخنان خویش به آیه 56 سوره مبارکه«ذاریات» که می‌فرماید؛ «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند» استناد کرد و افزود: طبق این آیه شریف و دیگر آیات الهی اصل خلقت برپایه عبادت انسان استوارست و بندگان واقعی نباید از این امر مهم غافل شوند.

وی بندگی خدا را سبب کمال انسان برشمرد و اظهار کرد: اگر انسان بخواهد به واسطه آنچه که موجود شده به کمال برسد باید راه اصلی را که خداوند براساس لطف واسعه خویش ارزانی داشته است قدر دانسته و غفلت نکند؛ چرا که حضرت حق لطف خویش را در قالب نزول کتاب آسمانی و بی همتای قرآن کریم و اهل بیت(ع) به بندگان عرضه داشته است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان، به تشریح عبادات در قالب دو شاخصه مالی و جسمی پرداخت و اضافه کرد: روزه‌داری در قالب عبادات جسمی گنجانده می‌شود و فرد روزه‌دار بدن خویش را به زحمت می‌اندازند؛ اما این به زحمت انداختن جسم انسان را تکامل روحی نزدیک کرده و حالت روحانی و معنوی را در روح و جسم انسان هویدا می‌سازد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار