خبرهای داغ:
وقتی قرآن می خوانیم باید بدانیم که خداوند از طریق سخن و کلامش تجلی پیدا کرده است؛ این مساله باعث می شود که نگاه ما به قرآن تغییر دهیم و قرآن را نه به عنوان کتاب تبرک و استخاره صرف بدانیم بلکه باید آن را تجلی گاه حضرت حق بدانیم.
کد خبر: ۸۵۳۰۱۳۳
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی شامگاه شنبه در همایش گرامی داشت سالروز شهید چمران و روز بسیج اساتید که در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد گفت: شهید چمران یک بسیجی تمام عیار بود؛ بنده از سال 58 با ایشان به حسب تعاریف اخوان آشنا شدیم و ایشان با نمره الف ستاره دار از دانشگاه کالیفرنیا فارغ التحصیل شدند و بسیاری از شرکت های آمریکایی حاضر بودند با قرارداد سفید امضا همکاری خود را با ایشان آغاز کنند، ولی ایشان به همه این مادیات پشت پا زد و به یاری دین شتافت.

وی افزود: پیامبر (ص)به امام علی(ع) فرمودند و از خداوند خواستند که حضرت را یاری کنند تا این وظایف را انجام دهند؛ یکی از این وصایای پیامبر این است سه بار پیامبر(ص) ایشان را به نماز شب فرا می خوانند که سکوی پرواز روح است؛ اولین جملات مرحوم قاضی طباطبایی به علامه عرضه می دارند، این است که اگر به دنبال دنیا و آخرت هستی نماز شب بخوان.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهارکرد: پس از اینکه ایشان سه بار حضرت را به نماز شب فرامی خوانند از حضرت می خواهند که در هر حالت و هر وقتی تلاوت قرآن را داشته باش؛ تلاوت قرآن ممکن است گاهی اوقات فضیلت داشته باشد ولی مطلوبیت قرائت قرآن در هر حالی است که انسان می تواند این کار را انجام دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: در واقع این مساله همان تاکیدی است که خداوند متعال در سوره مزمل و در آیه 18 این سوره دارد که بیان می کند هرچه قدر که مقدور است قرآن بخوانید.

وی گفت: اهمیت ماه مبارک رمضان به خاطر واجب شدن روزه نیست، ولی قرآن وقتی اهمیت این ماه را بیان می کند،که ویژگی برجسته و خاص این ماه مبارک، نزول قرآن است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: این سوال ایجاد می شود که چرا قرآن و انس با آن این همه اهمیت دارد؟ همه می دانیم اگر بخواهیم اسلام را در یک جمله و یک کلمه خلاصه کنیم این دین را می توانیم دین توحید و دعوت به توحید نظری و عملی معرفی کنیم؛ این دین بیان می کند خداوند را در تمام لایه های وجودی و حضوری حس کنیم وآن را عبادت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهارکرد: خداوند که محور هستی است، کلامی دارد که این کلام، قرآن است؛ به گفته امام علی(ع) هر کسی پشت زبانش پنهان است و تا وقتی چیزی نگفته است چیزی از او به دست نمی آید؛ وقتی که ما سخن می گوییم آن لحظه است که شخصیت ما بروز می کند؛ انسان پشت زبانش پنهان است پس سخن خداوند نیزدر قرآن متجلی شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: قرآن کلام خداست و به همین نسبت باید بدانیم که در زمانی که قرآن می خوانیم چه کسی با ما سخن می گوید و به همین خاطرباید متوجه باشیم که خداونددرپس سخنان خود پنهان است.

وی گفت: وقتی قرآن می خوانیم باید بدانیم که خداوند از طریق سخن و کلامش تجلی پیدا کرده است؛ این مساله باعث می شود که نگاه ما به قرآن تغییر دهیم و قرآن را نه به عنوان کتاب تبرک و استخاره صرف بدانیم بلکه باید آن را تجلی گاه حضرت حق بدانیم.

استاد حوزه افزود: امام سجاد(ع) دعا می کند واز خداوند می خواهد که او را به حق رعایت قرآن موفق کند؛ اگر چیزی تجلی گاه خداست پس در اینجا امام ما از خداوند می خواهد که رعایت این حق را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهارکرد: سوال در اینجا مطرح می شود که حق رعایت قرآن چیست؟ در کلام امام سجاد(ع) این حق رعایت مطرح شده است؛ قرآن کریم پر از وعده و وعید است یعنی هم خداوند ما را با وعده های نیکویی که به مومنین و صالحین داده امیدوار کرده است و هم از آنچه موجب شقاوت ما می شود انذار کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: حق رعایت قرآن این است که ما به مضمون کلمات قرآن دل بدهیم و با انذار قرآن خوف و حول بر ما مستولی شود و با وعده های الهی و آن آیات رحمت خدا این امید و شوق بر ما مستولی شود؛ یعنی با قرآن خوانی با احساس حضور بخوانیم و با وعده های قرآنی امید و شوق و حالت رحمت بر ما مستولی شود.

وی گفت: فراز دیگر وصیت پیامبر به امام علی(ع) این است که مال و جانت را برای حفظ دین بذل کنی؛ یعنی اینکه انسان باید همیشه جان و مال خود را فدای دین کند نه اینکه برای حفظ جانش دینش را از دست بدهد.



ارسال نظرات