رئیس شبکه بهداشت و درمان چالوس با تأیید خبر فوت یک‌ نفر در اثر بیماری تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه‌کنگو بر ضرورت بسیج عمومی برای کنترل این بیماری تأکید کرد.
کد خبر: ۸۵۳۰۲۷۳
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

 

 



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حدیث گردکلی رئیس شبکه بهداشت و درمان چالوس در جلسه ستاد مدیریت بر بحران که با محوریت موضوعاتی مانند اقدامات انجام شده در مورد سیل اخیر مرزن‌آباد، شیوع بیماری آنفلوآنزای طیور و بیماری تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه‌کنگو با تایید خبر فوت یکی از شهروندان در اثر ابتلا به این بیماری، اظهار کرد: در روزهای گذشته مردی 39 ساله با علائم شبیه به بیماری تب خون‌ریزی‌‌دهنده کریمه‌کنگو به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه کرد که پس از تأیید بیماری، در اثر شدت بیماری فوت کرد.

وی با بیان اینکه در مورد شیوع این بیماری جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و تاکنون از موارد ابتلا غیر از این مورد گزارشی دریافت نشده‌ است، تصریح کرد: خطر این بیماری زیاد نیست و به‌شدت آنفلوآنزای پرندگان نیست، اما باید در استفاده از گوشت قرمز و تماس با دام مراقبت بیشتری کرد.

گردکلی با اشاره به اینکه تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، افزود: فرد مشکوک به این بیماری باید ایزوله شود و نباید با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس باشد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان چالوس به راه‌های کنترل این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: به‌دلیل اینکه دام بیمار بدون علامت است، بنابراین باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی یک تا چهار درجه زیر صفر قرار گیرد تا ویروس‌های آن از بین رفته و سپس مصرف شود.

این مسئول با تاکید بر خودداری از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی، خاطر‌نشان کرد: کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار و با بافت‌های آلوده بیماران تماس داشته باشند باید مرتب و حداقل تا 14 روز پس از تماس زیر نظر بوده و درجه حرارت بدن آنها هر روز کنترل شود.

وی از آموزش به عموم مردم مانند دامداران و کشاورزان توسط بهورزان خبر داد و افزود: بیماری CCHF یک بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه منتقل می‌شود و عفونت در انسان نیز پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود.

گردکلی با اعلام اینکه این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علایم مشخصی ندارد، اظهار کرد: خطر انتقال بیماری در انسان در طول ذبح حیوان آلوده یا به‌دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در یک‌دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد.

وی در پایان خواستار حمایت فرمانداری، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و تمامی نهادها در مورد کنترل بیماری CCHF در شهرستان چالوس شد و گفت: با همکاری تمام دستگاه‌ها می‌توان در کنترل این بیماری و کاهش نگرانی‌های مردم برای ابتلا به این بیماری گام‌های مهم و موثری برداشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها