قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام:
قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) می‌گوید: معتقدیم که در انتشار خاطرات مربوط به امام نیز طبق قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام» باید از موسسه مجوز بگیرند.
کد خبر: ۸۵۳۰۴۱۰
|
۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛بنا به توصیه‌ها و هشدارهای راهبردی مقام معظم رهبری درباره لزوم مقابله با تحریف امام(ره)، از حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم نشر و حفظ آثار امام خمینی(ره) برای مصاحبه تفصیلی دعوت کردیم که ایشان نیز پذیرفتند.

به گزارش تسنیم، بنا به درخواست آقای انصاری بعد از پایان مصاحبه برای بررسی محتوای مصاحبه پیش از انتشار برای رعایت اخلاق رسانه‌ای متن کامل مصاحبه را در اختیار ایشان قرار دادیم. بخشی از مصاحبه و بویژه تمام مباحثی که در آن نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درج شده بود، توسط ایشان حذف شد.

به گزارش تسنیم، بخش اجمالی این مصاحبه که جناب آقای حمید انصاری پس از بررسی و تایید محتوا به تسنیم ارسال کرده به شرح زیر است:

حمید انصاری قائم‌مقام مؤسسه تنظیم نشر و حفظ آثار امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه "استکبارستیزی حتماً از ارکان اصول امام راحل است و استکبار ستیزی امام حتی فراتر از حوزه سیاست خارجی برخاسته از اصل توحید است"، تصریح کرد: امروز ممکن است هرکسی سنگ امام و انقلاب را به سینه بزند ولی در رفتارش و گفتار و کردارش یک جور دیگری عمل کند. خط امام همین خطی است که امام در زندگی خودشان داشتند. اصولش را هم فرموده‌اند و باید استخراج کنیم بیان کنیم این می شود خط امام. آنها که امام را می‌شناسند، خط امام را هم می‌شناسند؛ می‌دانند امام نظرش درباره دشمن و نظام استبکار و سایر مسائل چه بوده است.

انصاری خاطرنشان کرد: هر نوع تحریف و یا زاویه گرفتن از این اصول و محکمات اندیشه امام می تواند به سرعت در رویکردها تاثیر بگذارد. لذا مسئله بسیار خطیر و اساسی است و وظیفه همگان به خصوص کسانی که در متن حیات نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی دارند باید مراقبت این بخش باشند.

وی تاکید کرد: اگر یک روزی خدای ناکرده نظام جمهوری اسلامی در یک شرایطی رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و همراهی و تعامل کند این نظام قطعا باید بگوییم از خط و آرمان امام فاصله گرفته چون این جزو اصول تغییر ناپذیر اندیشه سیاسی امام است. آزادی قدس یک آرمان قطعی و مقدسی است که بایستی برای آن تلاش کرد و محو رژیم اسرائیل از نظر امام خمینی یک آرمان یک آرزوی مطلوب و مقدس است.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "چطور درباره اسناد جعلی مؤسسه ورود می‌کند اما درباره خاطره نه؟ مگر همین خاطره‌ها به عنوان سند در تاریخ ثبت نمی‌شود؟" گفت: نقل خاطرات مقوله دیگری است عنوانش خاطره است. گوینده خاطره می‌گوید من در جایی با امام بودم یک وقت این جایی که دارد می‌گوید، در یک جمع عمومی است که ما مستنداتش را داریم. صوت و تصویر و فیلم داریم. ولی یک وقت می‌گوید، من در جلسه ای خصوصی خدمت امام بودم و صحبتی شد در این جا مورد به مورد را موسسه نمی تواند تأیید یا تکذیب و اظهار نظر بکند با کدام مبنا و مستند می‌توانیم بر نقلی صحه بگذاریم یا آنرا رد کنیم؟

انصاری افزود: جلسه خصوصی امام که مخفیانه ضبط نمی شده، بله اگر مخالف با مسلمات اندیشه امام باشد یا سیره امام این را نفی کند این جا موسسه موضع می‌گیرد که تاکنون گرفته است. البته معتقدیم که در انتشار خاطرات مربوط به امام نیز طبق قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام» باید از موسسه مجوز بگیرند. اتفاقاً یکی از موارد اختلاف نظر موسسه با برخی از مراکز اسناد و موسسات انتشارات تاریخی همین موضوع بوده که حتی در برهه ای به رسانه ها نیز کشیده شد ما مصر بوده و هستیم که طبق قانون و حکم حضرت امام انتشار هرچه که منسوب به امام می شود باید از مرجعی که حضرت امام تعیین کرده است و در قانون هم تصریح شده است مجوز بگیرند از جهت اینکه اگر مطلبی در این خاطرات نسبت داده شده که اسناد و شواهد متقن خلاف آنرا ثابت می کند تصحیح شود. بدیهی است که صدور مجوز موسسه به معنای تأیید خاطرات نیست.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "اگر قرا باشد هرکه با امام بوده نقل قول کند و به صرف ارتباط به امام خاطره‌اش معتبر باشد، تکلیف نقل‌های متناقض چه می‌شود. تشخیص صحت و اعتبار این خاطره ها با چه کسانی است؟"، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ آن با جامعه است آن جایی که ببینیم خلاف اصول امام است موضع می‌گیریم و گرفته‌ایم. ولی خاطره، خاطره است. عنوان و اسمش هست: خاطره. سند مکتوب نیست، صوت و تصویر نیست، کسی روایت می‌کند واقعه‌ای یا بیانی از کسی را در یک واقعه ای؛ این دارد نقل می‌کند و اعتبار نقلش به میزان وثاقت او میزان صداقت راوی و میزان آشنایی و ارتباطی که ‌با منبع خاطره داشته بستگی دارد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام ادامه داد: حتی در روایات و نقل از معصومین (ع) که احکام الهی را بیان می‌کنند با آنکه از لحاظ سندیت یکسان نیستند و احادیث ضعیف فراوانی در کتب حدیث وجود دارد ولی هیچ وقت علما و فقها نگفته‌اند این خاطرات و این نقل‌ها را از درون کتب احادیث بردارید چون سند ارائه نشده! حتی ممکن است راوی جایگاهش مقامش عدالتش به حدی باشد که اصطلاحا در علم رجال می‌گویند از اصحاب اجماع است یعنی صحت نقل و روایتش نیاز به تحقیق ندارد. در مورد نقلهایی که از وقایع انقلاب و زندگی و مطالب امام می‌شود نیز به وضعیت راوی و شواهدی که روایتش را تأییید یا رد می‌کند و یا سندی که ارائه می‌کند بستگی دارد. مگر این که موضوعی که دارد بیان می‌کند و مطلبی که از امام نقل می‌کند خلاف مسلمات اصول و اندیشه امام باشد.

انصاری خاطرنشان کرد: گاهی هم ممکن است فردی خاطره نقل می‌کند که می‌دانیم هیچ وقت امام را ندیده است، این بحث دیگری است.کما اینکه در همین خاطراتی که بعضا چاپ شده افرادی خاطراتی نقل می‌کنند که اصلا سنشان به دوران امام نمی‌رسد. گاهی هم گوینده خاطره قصد خلاف گویی ندارد ولی دچار فراموشی شده و خلط مباحث شده است.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات