خبرهای داغ:
شاه امیریان
نمایندگی ولی فقیه در سپاه احمد بن موسی (ع) شیراز:
حجت الاسلام مصطفوی گفت: در میهمانی الهی، ‏محور تقوی و ریاضت و مبارزه نفسانی با امیال شیطانی و (نه) گفتن به خواهش های دل است.
کد خبر: ۸۵۳۰۸۰۷
|
۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی مسئول نمایندگی ولی فقیه این سپاه در جمع کارکنان  این ناحیه ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان ‏ماه بهار قرآن، روشنی قلوب و تزکیه نفوس است، رمضان در مکتب پیامبر (ص) ماه ضیافت خداوند است.

وی افزود: در این ضیافت (میهمانی) میزبان خداوند متعال است و بندگان میهمان این دعوت الهی هستند و وسایل پذیرایی زهد و مجاهده نفس و تقوا و ریاضت است (دعیتم الی ضیافه الله). تفاوت عمده میهمانی خدا با میهمانی مردمی این است که در میهمانی مردمی محور دعوت به سوی طعام است، اما در میهمانی  الهی، ‏محور تقوی و ریاضت و مبارزه نفسانی با امیال شیطانی و (نه) گفتن به خواهش های دل است. رمضان، هجرت درونی است برای سیر در دنیای باطن، رمضان، ‏دوره تزکیه و تهذیب، مقاومت کردن و تحمل نمودن و امساک و توجه به خدا است، محور این میهمانی الهی لذات معنوی می باشد.

رمضان، هجرت درونی است/ در این ضیافت، میزبان خداوند متعال است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی ادامه داد: برای رسیدن به قرب الهی و بهره مندی از آثار و برکات ماه مبارک رمضان ‏ تنها اجتناب  از مبطلات  فقهی کافی نیست ‏چون آن ها شرط  صحت روزه است و روزه صحیح  با روزه مقبول فرق دارد. روزه مقبول علاوه بر شرایط  صحت روزه به امور دیگری هم نیازمند است. از جمله اینکه: تمام  اعضا و جوارح انسان باید روزه باشند. (یعنی چشم، ‏گوش‏...). روزه ای که مقبول  نباشد،‏ اگر چه قضا و کفاره ندارد اما روزه ای که خداوند بپذیرد نیست. روزه ای نیست که هنگام افطار وقتی بگویند (الهم لک صمت) ملائکه گفتار او را تصدیق کنند. لذا باید همه اعضا و جوارح و دل روزه باشد.

انسان وقتی  روزه مقبول گرفت و دل او هم روزه بود ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آن وقت  هست که بهشت برای چنین  روزه ای و روزه داری کم است. و پاداش چنین  روزه ای خود ذات خداوند متعال  است و چه سعادتی بالا تر از این که چنین پاداشی نتیجه عمل انسان باشد. خداوند می فرماید: زمین و آسمان وسعت مرا ندارند تنها فلب بنده مومنم است که میتواند  مرا در خود جای دهد. لذا در مهمانی خداوند  تعالی  انسان  نباید  به کمتر از  این راضی  باشد و الا باخته است.

به فرموده معصوم (ع): ((  لو ان  رجلا یوما ثم اعطی منه الارض ذهبا {اگر کسی  یک روز روزه بگیرد ( روزه ماه رمضان  را } خداوند زمین را پر از  طلا  به او بدهد، می فرماید هنوز پاداش او را نداده ام تا قیامت.{ چون دنیا  ظرف پاداش نیست } و من افطر من رمضان و  کسی که یک روزه را بدون عذر عمدا بخورد لم یقضه صوم الدهر کل  تمام روزگار را روزه بگیرد جبران آن یک روزه را که خورده نمی شود { نه تمام عمر خودش بلکه تمام روزگار را )) }.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی همچنین درباره وظیفه مومنان در ماه مبارک رمضان گفت: مسلمانان علاوه بر  این که در این ماه میهمانی خداوند روزه می گیرند، مراسم های عبادی  خود را انجام می دهند و به درگاه خداوند دست نیایش بلند می کنند، وظایف دیگری  هم دارند. وی در تشریح این وظایف گفت:

١- گسترش روحیه تعاون وهمکاری با مستمندان: یکی  از بارزترین حکمت های  روزه، کمک و یاری رساندن به تهی دستان، محتاجان و یتیمان است. چون انسان  با روزه  گرفتن  و تحمل گرسنگی  و تشنگی  بهتر  آن ها را درک می کند ‏ و لذا  در رفع  نیاز آن ها سعی و کوشش می نماید.

رسانه ها  اعم از  دیداری و شنیداری هم نقش ارزشمندی در استقبال و همراهی با ماه مبارک رمضان دارند، لذا باید  فضای جامعه را با عطر رمضان سرشار نمایند و با پخش تلاوت قرآن، ادعیه  وپژه رمضان ، بیان احکام  مورد نیاز  مردم  و... اقشار  مردم  را با وظایف خود آگاه سازند و آن ها را در انجام وظایف خود همراهی کنند.

٢- دعا و نیایش: یکی دیگر از  امور  که باید  از فرصت  رمضان استفاده کرد دعا و نیایش است. بهترین ماه برای دعا رمضان و بهترین حالت برای خواندن دعا روزه است. دعا، خواندن خداوند و از او یاری خواستن است. دعا، پیوند با خداوند است. در همه  لحظه ها ی زندگی خداوند  از آدم می خواهد  که  او را بخواند  تا اجابتش  کند.

خداوند در سوره فرقان آیه ٧٧ می فرماید: ( مقُلْ ما یعْبَؤُا بِکمْ رَبِّى لَوْ لا دُعاؤُکمْ؛ )  ای  پیامبر! بگو اگر دعا نکنید و خدا را نخوانید  ‏پروردگار من به شما هیچ اعتنای نخواهد کرد. لذا خواندن دعاهای  که از ائمه (ع)  درباره  روزها و شب های ماه مبارک رمضان  وارد شده توصیه می شود. پیامبر اکرم (ص)  درباره دعا درماه مبارک رمضان وهنگام نماز می فرماید: ( و ارفعوا الیه ایدیکم  بالدعا  فی اوقات صلواتکم.... ای مردم! در ماه رمضان  و هنگام نماز دست هایتان را به سوی پروردگار متعال بلند کنید، که چنین لحظه هایی، با فضیلت ترین زمان زندگی شما است  که خداوند  با دیده محبت به بندگان نگاه می کند.

٣- توبه  و آمرزش خواهی: رمضان، ماه  آمرزش و بازگشت است. بالاخره هر انسانی در زندگی اش آلودگی هایی داشته است، ماه رمضان  بهترین فرصت است که با روزه  جان خود را شست و شو دهد و با توبه و استغفار روحش را جلا دهد. پیامبراکرم  (ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: ای مردم ! به راستی  که  جان های  شما  در گرو عمل  های  شماست، پس  با استغفار  آزاد کنید و از گرو بیرون آورید.

ماه مبارک  رمضان، ماه خدا، ماه توبه و بازگشت به سوی خدا، ماه عفو و گذشت و آزادی  از  آتش  جهنم و ورود به  بهشت است.توبه و استغفار پالایش جسم و جان است.

٤- تلاوت  قرآن: قرآن، کتاب رمضان و ره آورد ماه خداست.  پیامبر اکرم (ص)  فرمودند : کسی  که  در  ماه مبارک  رمضان یک آیه از قرآن  تلاوت  کند. ثوابش مانند کسی است که درغیر رمضان  یک ختم قرآن کرده باشد، در این  ماه زیاد  قرآن بخوانید. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و بهترین  زمان  برای  قرآن  خواندن و درک  بیشتر  آیات  الهی است.

٥- عبادت  و بندگی: رمضان فرصت عبادت و بندگی عاشقانه تر و راز و نیاز عارفانه تر با خداوند است، پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکس در ماه رمضان نماز مستحبی بخواند خداوند برای او برائت از آتش دوزخ را خواهد نوشت  و فرمودند هر کس از شما که برای خدا دو رکعت نماز بجا آورد خداوند بزرگ اورا خواهد آمرزید. بنا براین خواندن نماز در این ماه بزرگ بیشتر از دیگر موقع ها به روح انسان تعالی خواهد بخشید. لذا  این فرصت را از دست ندهیم.

٦- افطاری دادن: افطاری دادن از سنت های خوب  در ماه مبارک رمضان است  که پاداش فراوانی برای افطاری دهنده دارد و باعث  همدلی و صمیمیت و انسجام  میان  افرادمی شود و کدورت ها را از بین می برد.

٧- صله رحم: یکی از چیزهای که در اسلام  به آن زیاد  سفارش شده،  صله رحم است  و کسی که  از آن  غفلت کند  مورد  نکوهش است. دین اسلام صله رحم را در هر زمانی سفارش کرده است  و در ماه  رمضان  بیشتر  سفارش  نموده  است.

٨- دوری از گناه: پرهیزگاری و دوری از گناه  بهترین  کار در ماه مبارک رمضان است. پیامبر اسلام  (ص)  خصوصیات ماه رمضان فرمودند: {الورع من محارم  الله} خودداری  از گناهان. لذا برای اینکه از فیوضات ماه رمضان بهره مند شویم باید از گناهان چه کوچک و چه بزرگ دوری کنیم. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها