مدیر مرکز مطالعات راهبردی ژرفا :

چه کسانی از انتشار اخبار جنایات داعش سود می‌برند؟

مدیر مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با اشاره به اینکه رسانه‌های جهان اسلام در انعکاس جنایات داعش باید بسیار هوشمندانه عمل کنند، گفت: جریان صهیونیستی از انعکاس اخبار جنایات داعش و هر جریان تندرو استقبال می‌کند.
کد خبر: ۸۵۳۱۱۰۷
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، صالح اسکندری اظهار داشت: رویکردی که جریان تکفیری با حمایت آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر در منطقه شروع کرد بر اساس دریافت و برداشت آمریکایی‌ها پس از ورود به خاورمیانه در جریان جنگ افغانستان بود که آنها را با ظرفیت‌های نزاع و درگیری آشنا کرد.

وی ادامه داد: از طرفی آمریکایی‌ها و غربی‌ها به جای درگیری مستقیم به نوعی از نزاع به نام جنگ‌های نیابتی روی آوردند و  این جنگ‌ها که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز بود تجربه‌ای است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد به آن دست یافتند و علت نیز این بود که در جنگ‌هایی که رویارویی مستقیم داشتند یا پیروز می‌شدند یا شکست می‌خوردند، اگر شکست می‌خوردند هژمونی آمریکا به طور مشخصی زیر سوال می‌رفت و اگر پیروز می‌شدند باید حکومتی را در سرزمین اشغال‌ شده تشکیل می‌دادند. تجربه نشان داد تمام حکومت‌هایی که بعد از خروج آمریکا از منطقه تشکیل شدند بر خلاف منافع آمریکا بودند و بارها استراتژیست‌های آمریکایی گفته بودند که ما هزینه‌های زیادی را در این راه از دست دادیم.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی ژرفا همچنین گفت: آن‌ها بر اساس تجارب مذکور به جنگ نیابتی روی آوردند که در آنها محور اصلی جریان‌های تندرو و افراطی مانند داعش است در این استراتژی هدف اصلی ایجاد یک فضای آنارشیک است و طبیعتاً در این بی‌نظمی که منجر به حکومت مستقری نمی‌شود حداقل منافع دولت‌های غربی به راحتی تأمین می‌شود و شاهدیم که از کشورهایی مانند عراق و افغانستان چطور  استحصال منابع می‌کنند اما بهره دیگر از این فضا، مشوه کردن و زشت نمایاندن چهره اسلام است و این هم به خاطر احساس خطری است که از گسترش موج اسلام‌خواهی در اروپا دارند حتی در نظرسنجی‌ها آمده بود که تا سال 2050 اسلام دین اول منطقه اروپا خواهد بود. لذا تمام تلاش خود را به کار گرفتند که با توسل به گروه‌‌های تکفیری اسلام را زشت نشان دهند.

وی افزود: بنابر‌این نوع رفتارها و عملکرد آنها به گونه‌ای است که گویا اتاق فکری دارند؛ یک روز خلبان اردنی را به فجیع‌ترین وضع ممکن به آتش می‌کشند و روز دیگری در شمال آفریقا به نوامیس صوفی‌ها حمله می‌کنند و یا زنان را در موصل به عنوان کنیز می‌فروشند. نکته جالب این است که این اتاق فکر به گونه‌های مختلف تلاش بر جلب نظر افکار عمومی دارد، از فیلمبرداری HD آتش زدن خلبان اردنی گرفته تا تغییر رنگ لباس‌هایشان که تا مدت‌ها سوژه‌ای برای درگیری افکار عمومی شده بود.

اسکندری تصریح کرد: اینکه واقعاً رسانه‌ها در انعکاس این دست اخبار و سوژه‌سازی توسط یک جریان فکری و رسانه‌ای غربی نامناسب عمل کنند رفتن در داخل پازل دشمن است، انعکاس تصاویر مشمئز کننده و رفتار سبوعانه که قصد مخدوش کردن چهره اسلام را دارد، صحیح نیست، متأسفانه باید بگوییم بر اثر همین فعالیت‌های داعش میزان اسلام‌ستیزی افزایش یافته است و این نشان‌ می‌دهد رسانه‌های جهان اسلام به خوبی عمل نکرده‌اند.

وی در پایان گفت: جریان صهیونیست از انعکاس اخبار جنایات داعش و هر جریان تندرو استقبال می‌کند در حالی که انعکاس آن‌ها در انواع رسانه‌ها حتی اگر در ذهن یک نفر نسبت به دین اسلام لرزه‌ای ایجاد کند برای آن‌ها غنیمت است، دشمن هوشمندانه در این موضوع عمل می‌کند اگر سیاست رسانه‌ای برای مواجهه با آن‌ها نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد؛ بازنمایی جریانات تکفیری بیش از آن‌که یک بازنمایی انعکاسی باشد باید بازنمایی ارادی باشد در بازنمایی انعکاسی صرفاً نقل رویداد می‌شود و رسانه تأثیری در شکل‌دهی افکار عمومی ندارد اما در نظریه بازنمایی ارادی خود رسانه ضمن نقل رویداد با پرداختن به نیمه پنهان حوادث زوایای مختلف رویداد را نشان می‌دهند.

ارسال نظرات