نمایندگان مجلس با اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، نحوه کار کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس روی طرح‌ها و لوایح را مشخص کردند.
کد خبر: ۸۵۳۱۱۶۸
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان طرح اعاده شده اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس از شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، همزمان با وصول طرح‌ها و لوایح توسط کمیسیون‌ها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه کارگروهی متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، دستگاه‌های مرتبط با طرح یا لایحه و با دعوت نمودن از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برای رسیدگی به طرح یا لایحه ارجاعی تشکیل دهد و در بدو کار رئیس و دبیر آن را تعیین نماید.

نمایندگان مقرر کردند که رئیس کارگروه موظف است پس از بحث و بررسی کارشناسی در کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات و تجربیات سایر کشورها و با بررسی سوابق قانونگذاری و پیشنهادهای کمیسیون‌های فرعی و نمایندگان، گزارش کارگروه را با رعایت اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه، همراه با مشخصات اعضای کارگروه به کمیسیون اصلی ارائه کند. رئیس یا نماینده کارگروه موظف است با شرکت در جلسات کمیسیون از گزارش ارائه شده دفاع کند. در صورت عدم نیاز به قانونگذاری جدید در موضوع مورد بحث، رئیس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلایل رد طرح یا لایحه به کمیسیون اصلی ارائه می‌نماید.

به موجب مصوبه مجلس، چنانچه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان جهت معرفی نماینده خود برای حضور در کارگروه کارشناسی این مرکز دعوت به  عمل آورد مراجع مذکور در صورت تمایل می‌توانند شخص و یا اشخاصی را از اعضا و یا غیر اعضا به مرکز معرفی کنند و عدم معرفی یا حضور نیافتن نمایندگان مذکور مانع از تشکیل کارگروه نمی‌باشد.

ارسال نظرات