در پی دیدار هیئت عالی رتبه سرمایه گذاران اروپایی از کشور و آشنایی با قابلیت های بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ صنعتی حاضر در بورس تهران مجموعه برنامه تلویزیونی بورس با سرگروه این هیئت مصاحبه‌ای جالب داشت که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد.
کد خبر: ۸۵۳۱۲۵۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیران ٩ شرکت بزرگ سرمایه گذاری اروپایی در این سفر افزون بر بازدید از تالار معاملاتی بورس تهران از چند شرکت بزرگ نیز بازدید کرده و در دیدار با محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران از علاقه  برای سرمایه گذاری در ایران سخن گفتند.

این سرمایه گذاران که نمایندگان تعدادی از برترین شرکتهای سرمایه گذاری اروپایی بودند، به دعوت شرکت سوییسی  ای سی ال است منجمنت (ACL Asset Management ) و شرکت کارگزاری بورسیران به کشورمان سفر کرده بودند .

بارتلی می هگ  نماینده این هیئت سرمایه گذاری در برنامه تلویزیونی بورس با معرفی خود گفت: من اهل کشور سوئیس و مؤسس شرکت ای سی ال هستم که تمرکز اون بر بازار سرمایه ایران می باشد و همچنین یک بانکدار و حقوق دان هستم.

به گزارش فارس وی در برابر این سوال که بازار سرمایه گذاری در ایران را چگونه می بیند ؛ می گوید: من از زمان کودکی وقایع ایران را دنبال می کردم. افتخار داشتم که در همان زمان کودکی به ایران بیایم و از سال 1998 به طور مداوم به ایران می آمدم. موضوع سرمایه گذاری در ایران یکی از متقاعد کننده ترین موضوعات سرمایه گذاری در دنیاست. ایران کشوری با پتانسیل های خیلی زیاد است. "بله" ما می خواهیم سرمایه گذاری های خیلی زیادی را به ایران بیاوریم. ما علاقمندیم که سرمایه گذاری های خارجی را به ایران بیاوریم. من فکر می کنم سرمایه گذاری مستقیم خارجی می تواند به توسعه ایران کمک زیادی کند و باعث ورود نقدینگی،مهارت و دانش فنی به ایران شود اما برای تحقق این موضوع تحریم ها باید برداشته شود.

وی در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه وضعیت بازار سرمایه ایران را در جذب سرمایه گذار خارجی چگونه ارزیابی می کنید و تا چه حد این بازار آمادگی این سرمایه ها را دارد ؟ پاسخ داد: در ابتدا باید تفکیک کنیم که سازمان بورس ایران آمادگی دارد یا بازار سرمایه ایران. من چند روز از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بازدید کردم  و باید بگویم که سیستم و فرایندی که سازمان بورس ایجاد کرده قابل تحسین است. من این افتخار را داشتم که بتوانم با رئیس سازمان بورس و مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران ملاقات داشته باشم. در این ملاقات من به این دوستان تأکید کردم برای اینکه سرمایه گذاری خارجی وارد ایران شود باید به موضوع سپرده گذاری بین المللی توجه ویژه شود. فرایند های شرکت سپرده گذاری مرکزی برای حمایت کردن از سرمایه گذاران خود در عرصه بین المللی فرایند غیرمعمولی است. این فرایند، ساختاری نیست که کشورهای غربی با آن آشنایی داشته باشند.

برای سرمایه گذاران خارجی بسیارمهم است که ساختار سپرده گذاری بین المللی و انتقال سهام در بورس ایران اصلاح شود.  تا زمان اصلاح این ساختار سرمایه گذاران حقوقی خارجی نمی توانند سرمایه گذاری در ایران کنندو موضوع دیگر برداشتن تحریم ها است که بتواند پول و ارز را از خارج به ایران و از ایران به خارج از کشور منتقل کرد.

این سرمایه گذار خارجی در مورد بازار ایران و بازار یابی سرمایه گذار خارجی می گوید: شرکت ها باید توانایی صحبت و مذاکره با سهام داران خارجی را در خود ایجاد کنند. شرکت های سرمایه گذاری خارجی در حوزه ارتباط با شرکت های سرمایه پذیر انتظارات بسیار زیادی دارند. امروزه شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند برنامه های خودشان را به سرمایه گذاران خارجی توضیح دهند باید شیوه مذاکرات بین المللی را آموخته باشند. در غرب شرکت های سرمایه پذیر برای جذب سرمایه گذاران می جنگند. به همین دلیل شرکت های ایرانی باید بهترین برنامه ها و پیشنهادات را ارائه کنند. بنابراین شرکت های ایرانی نیاز دارند که شیوه مذاکرات بین المللی را تمرین کنند.

شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند نظر سرمایه گذران خارجی را جلب کنند حتماً باید صورت های مالی خودشان را به زبان انگلیسی ارائه کنند و بتوانند استانداردهای حسابداری بین المللی را در امور خود وارد و اعمال کنند.چون سرمایه گذاران خارجی برای تصمیم گیری می خواهند صورت حساب های مالی شرکت های ایرانی را با شرکت های خارجی مقایسه کنند.

سرمایه گذارهایی که با خود به ایران آوردیم همه از اروپا بودند. شرکت هایی که از آنها بازدید کردیم مدیریت های بسیار قابل داشتند که باعث شد ما هیجان زده شویم. سرمایه گذاران مهارت های فوق العاده و خط های تولیدی شرکت های ایرانی را دیدند که همه از پیشرفتگی و توانمندی شرکت های ایرانی سوپرایز شدند و اگر امکان و شرایطش بود حتماً سرمایه گذاری می کردند.

 آخرین موضوع، موضوع نقدینگی است. برخی از شرکت ها حجم معاملاتشان بسیار پایین است.فقط درصد بسیار کمی از شرکت ها شناور هستند. ما خیلی امیدوار هستیم که با آوردن سرمایه گذار خارجی به نقدینگی بازار کمک کند.

آخرین موضوعی که باید به آن اشاره کنم نبود بازار بزرگ اوراق مشارکت برای سرمایه گذاران خارجی است و همین موضوع باعث شده شرکت های ایرانی نتوانند به تسهیلات با نرخ های رقابت بین المللی برای رشد سریعتر خودشان دسترسی داشته باشند.

ارسال نظرات