پس از مسکوت ماندن وضعیت برگزاری و یا عدم برگزاری جایزه ادبی جهان اسلام، این قضیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است تا در صورت امکان، مقدمات برگزاری این جایزه بررسی شود.
کد خبر: ۸۵۳۱۳۷۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی است که با شکل‌گیری رهنمودهای جدی مقام معظم رهبری برای پیگیری نفوذ فرهنگی آرمان‌های انقلابی و شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه، فضایی فراهم آمده است که ورای بحث‌های سیاسی و اجتماعی کنونی منطقه و جهان، دغدغه حضور فرهنگی در بین ادبا و اندیشمندان جهان اسلام شکلی جدی به خود بگیرد.

در این بین پیشنهاد چندی پیش «حسن حمید» دکتری فلسفه و نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی فلسطینی به این دغدغه رنگ و بوی جدیدی بخشیده است. این پیشنهاد اقدام و مطالبه‌گری بسیار مهمی را برای شکل‌گیری یک جایزه بین‌المللی ادبی داشته است. جایزه‌ای برای فریادزدن آرمان‌های جهانی شده امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57.

در همین راستا حجةالاسلام محمدرضا زائری مدیر مرکز فرهنگی سرچشمه درباره اهمیت برگزای این جایزه گفت: واقعیت این است که هیچ اتفاقی در این‌باره انجام نشده است، نه کار خاصی انجام شده و نه مرکز خاصی برای برگزاری آن اعلام آمادگی کرده است. مرکز سرچشمه به تنهایی نمی‌تواند چنین جایزه‌ای را برگزار کند و برای این امر حتماً به همکاری دیگر نهادها احتیاج دارد. ما این را اعلام کردیم که در صورت تمایل، نهاد و یا سازمانی در این امر سهیم شود، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: حوزه هنری در این‌‌باره اعلام آمادگی کرد. ما دو جلسه به منظور بررسی کمی و کیفی قضیه برگزار کردیم و قرار شد که اساسنامه جایزه تدوین شود، اما پس از این جلسات اتفاقی نیفتاد. امیدواریم که این جلسات پس از ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

پس از استقبال شاعران و نویسندگان و اهالی قلم از این پیشنهاد به منظور ایجاد همدلی بیشتر میان اهل فرهنگ ملل اسلامی، حالا قرار است این جایزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد. تاکنون جلساتی در این زمینه برگزار شده و ظاهراً این موضوع در دست بررسی است تا در صورت امکان با همگرایی نهادهای مرتبط برگزار شود.

ارسال نظرات