بررسی نقاط ضعف و قوت قوه قضاییه از سوی کارشناسان
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه معضل اصلی امروز مردم تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها است، گفت: خوشبختانه قوه قضاییه با دانه درشت‌ها نیز تعارف ندارد و برخورد جدی انجام می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۳۱۴۲۱
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی موسوی  در خصوص نقاط ضعف و قوت قوه قضاییه با اشاره به اینکه قوه قضاییه مانند سایر قوا در انجام مسئولیت خود کوشا است ولی باید دید تا چه اندازه می‌تواند مثمرثمر باشد، اظهار داشت: مشکلات بسیاری پیش روی دستگاه قضا وجود دارد که رفع آن نیاز به توجه مسئولان به ویژه مجلس و قوه مجریه دارد. در حقیقت قوه مجریه باید به دنبال تأمین اعتبارات و افزایش نیرو در دستگاه قضا باشد.

وی با اشاره به اینکه چالش جدی در قوه قضاییه کمبود نیرو و همچنین حقوق و مزایای کارمندان و قضات است که مسیر را دشوار می‌کند، گفت: قوه مجریه در رابطه با پرداختی‌ها نسبت به قوه قضاییه با توجه به لایحه بودجه که در مجلس به تصویب رسیده است نباید کوتاهی کند همچنین با اقدامات جدی ما باید مشکل تأمین نیرو برای دستگاه قضا را رفع کنیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز افزایش جرایم وعناوین مجرمانه از جمله سرقت یارانه‌ای و جرایم اینترنتی به چشم می‌خورد که قوه قضاییه با این وجود در تنگنا است و باید تقویت شود، گفت: اگر قوه قضاییه تقویت شود مطالبات مردم به آسانی از قوه قضاییه حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه با تعداد محدود نیروی خود و کمبود قضات توانسته است جایگاه خوبی در بحث برخورد با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها در میان مردم باز کند. در حقیقت با اقدامات اخیر نشان داد که فرقی بین ضعیف و قوی و جود ندارد و آنها نباید امیدوار باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم قضات و کارمندان بازهم مانند گذشته در بحث برخورد با دانه درشت‌ها اقدام کنند و همچنین قضات و رئیس قوه قضاییه در امر تسریع رسیدگی‌ها دستور صادر کند چرا که امروز صدای برخی مردم به دلیل تأخیر در رسیدگی پرونده‌ها درآمده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه چنانچه دانه درشت‌ها را نادیده بگیریم و به دنبال آفتابه دزدها باشیم و آنها را مجازات کنیم درست نیست که خوشبختانه قوه قضاییه در زمینه برخورد با دانه درشت‌ها و حتی هر مجرمی به شکل مناسب برخورد می‌کند، بیان کرد: اخیرا قوه قضاییه توانسته است با قدرت و شهامت به پرونده‌ها رسیدگی کند که حتی دانه درشت‌ها نیز احساس امنیت نکرده و هر فردی که اختلاس و رشوه خواری انجام می‌دهد در برابر قوه قضاییه یکسان بوده و قوه قضاییه با آنها تعارف ندارد.

موسوی با اشاره به اینکه به طور کلی عملکرد قوه قضاییه را مثبت ارزیابی می‌کنید، افزود: اگر کم کاری و ندانم کاری قوه مجریه انجام نشود ما امروز با بیکاری، مشکل اقتصادی و حتی افزایش چک‌های بلامحل مواجه نیستیم قوه مجریه باید به دنبال اشتغال و رفع مشکلات باشد تا این میزان ناهنجاری صورت نگیرد در حقیقت اگر قوه مجریه به وظایف خود به درستی عمل کند پرونده‌سازی کاهش یافته و ما شاهد کاهش رشوه نیز هستیم.

وی ادامه داد:امروز ساخت و سازها بدون مجوز صورت می‌گیرد و حتی تا 30 طبقه این ساخت را افزایش می‌دهند ولی کسی معترض نمی‌شود و بعد از اینکه کار تمام شد و حتی پرده منزل آن فرد آویزان شد به قوه قضاییه طبق ماده 100 شکایت می‌کنند و قوه قضاییه مجبور به ورود و تخریب آن ساختمان بدون مجوز می‌شود، که اینجا باید بگویم یک نفر گرفته برده و خورده و ساختمان ساخته شده است کسی متوجه نشده تا اینکه ساخت ساختمان به اتمام رسیده و بعد به قوه قضاییه شکایت می‌کند که این درست نیست و اقتصاد مملکت را به هم می‌ریزد بنابراین باید قوه مجریه اقدام کرده و نگذارد کار به اینجا برسد همچنین شهرداری نیز باید در این زمینه ورود کند.

این عضو عنوان کرد: مگر ساختمان 30 طبقه زیر چادر و پشت پرده بوده است که ساخت آن را ندیدند و بعد از اتمام به قوه قضاییه شکایت می‌کنند؛ باید مسئولی که در آن منطقه اقدام به ساخت این ساختمان بدون مجوز کرده، برخورد کرد و برای آن مجازات درنظر گرفت. در واقع باید با افرادی که در این زمینه کمک می‌کند نیز برخورد جدی کرد.

ارسال نظرات