یک نماینده مجلس ارتقاء دانش و آگاهی مردم را از موارد مهم در امر پیشگیری از اعتیاد برشمرد و گفت: جوانان و نوجوانان را بايد با موضوع مواد مخدر و عوارض آن به ویژه از نوع صنعتی و روانگردان‌ها آگاه ساخت.‏
کد خبر: ۸۵۳۱۴۲۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار داشت: موضوع مواد مخدر یک معضل اجتماعی و ملی به شمار می‌رود و فقط مربوط به قشر خاصی نیست و در صورتی که همه اقشار جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد به صورت فراگیر وارد عرصه پیشگیری از اعتیاد شوند، قطعا نتایج مثبت و موثری را در زمینه کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس به تنهایی نمی‌توانند در امر مبارزه با مواد مخدر به خوبی عمل کند، بیان داشت: همه مجموعه‌ها و دستگاه‌های کشور در زمینه فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی، اقتصادی و... باید دست به دست هم دهند و در راستای مبارزه با بلیه شوم اعتیاد فعالیت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت نقش همه افراد جامعه در پیشگیری از اعتیاد افزود: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بهترین رویکرد پیشگیری از اعتیاد است ولی باید بسترهای لازم برای اجرای هر چه بهتر آن در نظر گرفته شود.

سبحانی‌فر تاکید کرد: موضوع اشتغال و اوقات فراغت جوانان دو موضوع مهمی به شمار می‌رود که باید به طور جدی مورد اهتمام مسئولان کشور و دولتمردان قرار گیرد. بیکاری نقش بسزایی در گرایش مصرف مواد مخدر دارد. از طرفی نبود فضا و برنامه مناسب جهت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان سبب شده این افراد ناآگاهانه به سمت مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها سوق یابند.

نماینده مردم سبزوار ضمن ابراز تاسف نسبت به این مساله که امکانات عمومی رایگان و ارزان قیمت برای اوقات فراغت افراد به اندازه کافی پیش بینی نشده است، گفت: بخشی از افراد جامعه که مرتبط با دستگاه‌های دولتی هستند امکان بهره‌مندی از امکانات رفاهی و ورزشی برای آنها میسر بوده ولی برای سایر افراد امکانات مناسبی پیش بینی نشده است البته این مساله در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها وضعیت بهتری داشته ولی با این وجود نیاز به تهیه زیرساخت‌های بیشتر در این زمینه دارد.

وی پیشنهاد داد: به دستگاه‌های خصوصی که جهت پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه برنامه و طرح‌های ویژه و مناسبی با قیمت مناسب ارائه دهند، توسط دولت یارانه تعلق گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر تنها یک درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی کشور به موضوع ورزش اختصاص داده شده است که لازم است این میزان نیز بیشتر شود تا شاهد پر کردن اوقات فراغت افراد و بالا بردن روحیه نشاط و شادابی میان افراد جامعه باشیم.

نماینده مردم سبزوار اظهارداشت: ارتقاء دانش و آگاهی مردم نیز از دیگر مواردی به شمار می‌رود‌ که باید در امر پیشگیری از اعتیاد بدان توجه ویژه داشت و جوانان و نوجوانان را به صورت غیر مستقیم با موضوع مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی و روانگردان‌ها آگاه ساخت.

سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه مهارت‌های زندگی باید بیش از گذشته به دانش آموزان و دانشجویان ارئه شود، افزود: امروزه متاسفانه برخی از جوانان ناخودآگاه و با القابی فریبنده همچون زیبایی، لاغری، تمرکز بر روی دروس دانشگاهی و موفقیت بیشتر در کنکور سراسری گرفتار معضل مواد مخدر صنعتی می‌شوند که این مساله و معضل موید ضرورت مهارت آموزی و افزایش دانش و آگاهی جوانان نسبت به عوارض خطرناک این مواد است.

وی به نقش مجلس در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: به نظرم خلاء قانونی در مبارزه با مواد مخدر نداریم ولی در صورتی که دولتمردان لایحه‌ای را در این رابطه ارائه دهند، مجلس نیز مساعدت‌های لازم را خواهد داشت.
ارسال نظرات