دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود

پيشگيري از جرايم بايد فرهنگ سازي شود/ بی توجهی خانواده ها بیشترین تأثیر را در ارتکاب جرایم دارد

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان شاهرود گفت: بی توجهی خانواده ها بیشترین تأثیر را در ارتکاب جرایم دارد که نهاد های فرهنگ ساز جامعه مانند رسانه ها، اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی موظفند در آگاهی رسانی به مردم در کنار دستگاه قضا با جديت بيشتري وارد عمل شوند.
کد خبر: ۸۵۳۱۵۴۴
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حسین رجبی در نشست مطبوعاتی هفته قوه قضاییه در دادگسترش شاهرود با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی از جمله اقدامت مثبت در دستگاه قضا بوده است، گفت: اطاله دارسی در پرونده های ورودی یا ارجاع شده به دادستانی شاهرود به میزان ۴۴.۵ درصد کاهش یافته که این نشان دهنده افزایش کمیت رسیدگی به پرونده ها در سال گذشته است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با تاکید بر افزایش سطح کیفی رسیدگی به پرونده های قضایی، گفت: تعداد پرونده های کیفری شهرستان شاهرود در سال۹۳، هفت هزار و ۱۶ مورد بوده است لذا از این میزان به هشت هزار و ۵۶۳مورد رسیدگی شده است که این امر نشان دهنده افزایش ۳.۵ درصدی در رسیدگی به پرونده های کیفری دارد.

وی همچنین افزود: نگاهی به این آمار نشان می دهد که عملکرد دستگاه قضا در شهرستان شاهرود بیش از تعداد ورودی های پرونده در بخش های کیفری بوده است به نحوی که در مدت مشابه سال۹۲، تعداد پرونده های كیفری شهرستان، هشت هزار و ۴۱۶مورد و تعداد پرونده های خروجی هشت هزار و ۱۳۰پرونده بوده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اجرای احکام کیفری در شهرستان شاهرود، گفت: در سال۹۲، تعداد پرونده های مجازات کیفری در شاهرود سه هزار و ۵۸۴ مورد بوده است که از این بین سه هزار و ۱۳۰مورد خروجی را شاهد بوده ایم لذا در سال جاری از سه هزار و ۴۰۳مورد پرونده، به سه هزار و ۵۱۲حکم کیفری اجرا شده است.

رجبی با بیان اینکه آمار نشان دهنده افزایش چشم گیر اجرای رسیدگی به احکام کیفری است، بیان داشت: نگاهی به تنوع جرایم در شهرستان نشان دهنده این مهم است که جرایم سرقت تعزیری، ضرب و جرح، توهین به اشخاص معمولی، مواد مخدر، خیانت در امانت، کلاه برداری، نفقه، تصادفات و صدمه غیر عمد، تهدید و جعل به ترتیب بیشترین فراوانی را بین جرایم دارند که دستگاه قضا با جدیت نسبت به رسیدگی به آنها اقدام کرده است.

وی ادامه داد: بیکاری، فقر مالی، عدم توجه به منبع درآمد سرپرستان خانوار، عدم توجه به آموزه های دینی، عدم کنترل خشم و احساسات، عدم نظارت بر بنگاه های املاک و خودرو، عدم توجه به متون قرار دادها، معاملات رفاقتی، وقوع در مسیر ترانزیت مواد مخدر، شرایط محیطی، وفاقت های بی مورد، استفاده غیر صحیح از رسانه های عمومی و دنیای مجازی و ... از عمده عوامل گرایش متخلفان در شهرستان شاهرود به انواع جرایم است.

مدعی العموم شهرستان شاهرود در رابطه با پیشگیری از وقوع این جرایم، توضیح داد: حضور در مساجد توسط مسئولان دستگاه قضا و توضیح دادن جرایم، تخلفات، سیر رسیدگی به تخلفات برای آگاهی رسانی به مردم، حضور در دبیرستان های سطح شهر و توضیح عواملی چون جنگ نرم، اعتیاد و ... از جمله اقداماتی است که مسئولان دادگستری شاهرود در زمینه فرهنگ سازی پیشگیری از جرایم در دستور کار قرار داده اند.

رجبی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بی توجهی خانواده ها بیشترین تأثیر را در ارتکاب جرایم دارد که این وظیفه نهاد های فرهنگ ساز جامعه مانند رسانه ها، اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... است که در آگاهی رسانی به مردم در کنار دستگاه قضا، اقدامات موثری را در پیش بگیرند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با موضوع مسکن مهر شاهرود، گفت: همانطور که همگان می دانند، مسکن مهر ارتباطی به مدعی العموم ندارد اما به واسطه درخواست مسئولان و شورای تامین شهرستان، دادستانی به این پرونده وارد شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود درباره این پرونده توضیح داد: در راستای حل این مشکل جلسات متعددی با مسئولان مسکن و شهرسازی شاهرود و استان برگزار شده است؛ لذا مردم می بایست اندکی صبر داشته باشند تا مشکلات رفع شود؛ چرا که هم اکنون تیمی متشکل از سه نفر کارشناس در حال ساختار شکست ساختمان ها یا برآورد میزان درصد پیشرفت فیزیکی آنها هستند پس تا پایان این ارزیابی ها می بایست منتظر ماند.

وی افزود: پس از اعلام نظر این کارشناسان و پس از توافق با پیمانکار این پروژه قرار به پرداخت های مردمی به اندازه پیشرفت فیزیکی و انتقال از پیمانکار به خود مردم، برای تکمیل ساختان ها است

رجبی با اشاره به عزم جدی دستگاه قضای شهرستان در مبارزه به زمین خواری نیز گفت: برخورد با زمین خواران با شدت و قاطعیت در دستور کار دستگاه قضا در شهرستان شاهرود قرار دارد و اراده محکمی در پشت آن وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار