معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهمتر و کم‌هزینه‎تر از ایجاد فرهنگ جدید معماری و مقدم بر آن است گفت:معماری ایرانی اسلامی را نمی‌توان در شهرهای جدید خلق کرد.
کد خبر: ۸۵۳۱۸۴۳
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه معماری ایرانی ـ اسلامی در ساخت و سازها و حمایت‌هایی که قرار است این معاونت در راستای تحقق سخنان وزیر راه و شهرسازی انجام دهد گفت: معاونت معماری و شهرسازی دو وظیفه عمده را در حوزه اقدامات جاری و اقدامات ترویجی انجام می‌دهد. 

وی افزود:در اقدامات جاری، این معاونت، دائما برای نقاط مختلف کشور طرح‌هایی را تهیه و بازبینی می‌کند و سپس به تصویب می‌رساند و برای اجرا به شورای شهر و استانداران ابلاغ می‌کند که مصوبات این شورا، مبنای اجرا و پیگیری حقوقی در همه شهرهاست.

به گفته وی، برای نمونه، در صورت بروز مشکلات بین شهرداری و مالکان که منجر به ورود قوه قضائیه می‌شود مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ملاک دستگاه قضا خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اقدامات ترویجی این معاونت در ارزیابی کیفیت امور شهرها در درازمدت اشاره کرد و افزود: اقدامات ترویجی و تصمیمات معاونت معماری و شهرسازی تاثیرات بلندمدتی بر کیفیت امور شهرها می‌گذارند.

وی ادامه داد:این اقدامات اگرچه به ظاهر در کوتاه مدت تغییری ایجاد نمی‌کنند اما این اقدامات ترویجی در بلندمدت، کیفیت امور شهری را بهبود می‌بخشند. در واقع نظم و انضباط شهری و معماری همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی و منطبق با دانش بین‌المللی از دستاوردهای اقدامات ترویجی این معاونت است.

وی همچنین به گسترش سریع شهرها در نیم قرن اخیر اشاره کرد و ضمن بیان تفاوت دیدگاه‌ در حفظ داشته‌های میراثی بین ایران با سایر نقاط دنیا گفت: در تمامی دنیا، تلاش بر این است که میراث معاصر حفظ شود، حتی اگر این میراث، کارخانه‌ای قدیمی در دل شهرها باشد زیرا آن مکان در وهله نخست، بخشی از تاریخچه و پیشینه‌شهر است و در مرحله بعدی به عنوان عقبه‌ای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و میراثی برای آیندگان محسوب می‌شود که نشانی از گذر تاریخ بر بخش‌های مختلف و حتی بخش‌های صنعتی دارد، در حالیکه در کشور ما وضعیت حفظ داشته‌های تاریخی دستخوش نوسانات فراوانی است.

* آثار تاریخی به جامانده از گذشته؛ فرصتی ارزشمند در اختیار کشورها

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، نگاه و تلاش کشورها به آثار به جای مانده از گذشته، نگاهی از نوع فرصت است و این نوع نگاه در تمامی دنیا به یک جریان تبدیل شده است.

حناچی با اشاره به تجربیات خوب ایران در زمینه تبدیل فضاهای مراکز قدیمی به مراکز فرهنگی، هنری، آموزشی و حتی اقتصادی به پیشینه فرهنگسرای بهمن، خانه هنرمندان و دانشگاه هنر تبریز که در ابتدا سلاخ‌خانه، پادگان و کارخانه چرم بودند اشاره کرد و افزود: تلاش بر این است که این فرصت‌ها را غنیمت دانسته و از آنها محافظت کنیم، اینها بخشی از سرمایه و ثروت ملی محسوب می‌شوند.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر موفقیت مکان‌هایی که با اقتصاد فرهنگ اداره می‌شوند از تجربه خوب شهرداری تهران در تبدیل فضاهای قدیمی همچون زندان قصر به فضای فرهنگی نام برد و افزود: اقدامات ترویجی شورای عالی معماری و شهرسازی به دلیل تغییر مدیریت‌ها منسجم نبوده و بخشی از فعالیت‌ها نیز در دوره‌هایی رها شدند. در حال‌حاضر، معاونت معماری و شهرسازی به دنبال انسجام‌ بخشیدن و پیگیری تشویقی سیاستگذاری‌هایی است که تدوین می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقبه فرهنگی ایران در زمینه معماری چه پیش از اسلام و چه پس از آن گفت: بناها و معماری باقی‌مانده از دوران قبل از ورود اسلام، بناهای فاخر و حکومتی همچون تخت‌جمشید، کاخ‌سروستان، کاخ اردشیر است و از زندگی مردم نشان زیادی باقی نمانده است در حالیکه از دوره ایلخانی و صفوی به بعد، آثار اجتماعی تاریخی فراوانی باقی مانده‌اند که نشان از گذر تاریخ بر اجتماع ایران دارند.

به گفته دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، ایران در دنیا با تنوع اقلیمی و برخورد عقلانی نسبت به شرایط محیطی و فرهنگی شناخته می‌شود که بخش عمده‌ای از این نگاه به معماری کشور مربوط است.

وی در تشریح سخنان خود افزود: توجه به اقلیم و برخورد عقلانی با شرایط، ویژگی معماری قدیم ایران و به عبارتی معماری ایرانی‌اسلامی است که نمونه‌های آن در شهرهایی همچون یزد، کاشان، زواره، اردستان، نایین و ابیانه قابل‌ مشاهده هستند.

*معماری ایرانی اسلامی را نمی‌توان در شهرهای جدید خلق کرد

حناچی درباره ضرورت توجه به معماری ایرانی اسلامی در شهرهای جدید گفت: معماری ایرانی‌اسلامی ویژگی تازه‌ای نیست که بتوانیم آن را در شهرهای جدید «خلق» کنیم بلکه این معماری ویژگی‌هایی دارد که در دل شهرهای ایران نهفته‌اند.

وی افزود:تنوع معماری عقلانی و منطبق با طبیعت در معماری ایرانی ویژگی منحصر بفردی است به همین دلیل است که وقتی در کنفرانس‌های جهانی صحبت از معماری ایران می‌شود بلاشک همه سر ستایش فرو می‌آورند و از آن به عنوان یک ارزش بی‌بدیل نام می‌برند اما متاسفانه برخوردها به گونه‌ای است که در داخل کشور گروه‌های زیادی برای این ویژگی‌ها، ارزش قائل نیستند.

*انتقاد از تخریب بناهای ارزشمند کشور توسط افراد فاقد صلاحیت

حناچی با اظهار تاسف از وضعیت موجود ساخت و ساز در کشور تاکید کرد: متاسفانه در روزگار خوشی به سر نمی‌بریم؛ بدین معنا که کسانی که حداقلِ صلاحیت برای تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها را ندارند به خود اجازه می‌دهند که بسیاری از ابنیه با‌ارزش را از بین ببرند و یا به سلیقه بی‌قواره خود با آنها برخورد کنند.

وی ادامه داد:وقتی صحبت از معماری ایرانی‌اسلامی می‌کنیم یعنی از فرهنگ و هویت خود سخن به میان آورده‌ایم و مهمترین مصادیق آنها بناهایی هستند که داریم و در صورت تخریب آنها بخشی از تاریخ و عبارت‌های کتاب تاریخ ایران را از بین برده و مخدوش کرده‌ایم.

*کرسی معماری اسلامی در جهان در دانشگاه ادینبورگ در انگلستان

وی با انتقاد از محدود بودن و به روز نبودن منابع معماری ایرانی اسلامی در ایران برای دانشجویان غیرایرانی و ایرانی گفت: چرا باید کرسی معماری اسلامی در جهان در دانشگاه ادینبورگ در انگلستان واقع شود؟ این وظیفه ما و همه کسانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی افزود:آن اندازه که شایسته معماری ارزشمند ماست، قدر داشته‌های خود را در طول تاریخ ندانسته‌ و آن را بسط و گسترش ندادیم به همین خاطر است که امروزه داشته‌های تاریخی ما نقشی در زندگی‌امروزمان ندارند و کلانشهرهای ما گویای فرهنگ و تاریخ ما نیستند.

ارسال نظرات